From educational theories to school materialities: The genesis of the material history of school in Italy (1990-2020)
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Juri Meda
Università degli Studi di Macerata (Italy)
Simonetta Polenghi
Università Cattolica del Sacro Cuore in Milan (Italy)
Aquesta contribució té com a objectiu definir la gènesi i el desenvolupament de la història material de l’escola a Itàlia en els trenta anys compresos entre 1990 i 2020. A partir de la creixent influència determinada per la reflexió historiogràfica internacional sobre els historiadors de l’educació italians, la contribució tractarà de descriure l’impuls proporcionat a aquesta tendència a principis de la dècada de 2000 pels treballs pioners sobre la història de la indústria editorial escolar, que van permetre observar per primera vegada els processos de producció i la complexa dinàmica comercial subjacent a la producció, circulació, adopció i ús de el llibre escolar a l’escola italiana. Aquests treballs van permetre determinar el paper fonamental de les principals editorials escolars italianes, inicialment en la comercialització de material didàctic i mobiliari escolar importats des de França i Alemanya i posteriorment en la seva producció directa a través de la progressiva emancipació de l’hegemonia estrangera i el naixement d’una indústria escolar nacional. En els primers vint anys de segle xxi, les investigacions s’han centrat més en com la producció a escala industrial de quaderns escolars, pissarres, mobiliari escolar i ajudes didàctiques per a l’ensenyament de les ciències i el seu ús sistemàtic a les escoles italianes van induir una homologació generalitzada dels mètodes d’ensenyament i processos d’aprenentatge.
Paraules clau: escola, cultura material, història de l’educació, història econòmica, historiografia.
Paraules clau: escola, cultura material, història de l’educació, història econòmica, historiografia.
Article Details
Com citar
Meda, Juri; and Polenghi, Simonetta. “From educational theories to school materialities: The genesis of the material history of school in Italy (1990-2020)”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, no. 38, pp. 55-77, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/390152.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Simonetta Polenghi, Film as a source for historical enquiry in education. Research methods and a case of study: film adaptations of Pinocchio and theri reception in Italy , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 31 (gener-juny 2018)
- Vera Lucia Gaspar Da Silva, Juri Meda, Gizele De Souza, Editorial , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 38 : juliol-desembre 2021