La enseñanza del modelo de ser vivo en la formación inicial de maestros: Primer ciclo de una investigación basada en el diseño L'ensenyament del model d’ésser viu en la formació inicial de mestres: Primer cicle d’una recerca basada en el disseny

Main Article Content

Rosa Esperanza Galera-Flores
Natalia Jiménez-Tenorio
José María Oliva

Presentem el primer cicle d'una recerca basada en el disseny al voltant d'una seqüència d'ensenyament-aprenentatge (SEA) orientada des d'un enfocament de modelització en ciències per abordar el model d’ésser viu en mestres en formació inicial. Es proposa una seqüència estructurada en 13 sessions i 25 activitats que impulsen un acostament a aquest model, tant des d'un enfocament funcional a partir de les funcions vitals, com des d'un enfocament estructural basat en la seva composició per cèl·lules. Aquesta proposta es va implementar en un grup classe de 58 estudiants de tercer curs del grau d’Educació Primària. Els resultats es presenten en forma d'una crònica que reconstrueix i fa un seguiment del que va passar durant la classe, utilitzant el dossier de l'estudiantat, el diari de classe i enregistraments de vídeo i àudio com a instruments de recollida de dades. L'avaluació del grau de compliment de les activitats dissenyades, unit a la crònica, va permetre prendre decisions sobre la modificació de la SEA per tal de realitzar noves implementacions.

Paraules clau
investigació basada en el disseny, seqüència ensenyament/aprenentatge, modelització, model d'ésser viu, formació del professorat

Article Details

Com citar
Galera-Flores, Rosa Esperanza et al. “La enseñanza del modelo de ser vivo en la formación inicial de maestros: Primer ciclo de una investigación basada en el diseño: L’ensenyament del model d’ésser viu en la formació inicial de mestres: Primer cicle d’una recerca basada en el disseny”. Didacticae. Revista de Investigación en Didácticas Específicas, no. 14, pp. 176-9, doi:10.1344/did.2023.14.176-196.