Andamiar la lectura y escritura de resúmenes en el área de Lingüística: Una experiencia en el grado de Educación Primaria Bastir la lectura i escriptura de resums a l’àrea de Lingüística: Una experiència al grau d’Educació Primària

Main Article Content

Juana María Blanco Fernández

Exposem el procés i resultats de la implementació del model Scaffolding Academic Literacy (SAL) a l’assignatura Lingüística Aplicada a l’Ensenyament, del grau d’Educació Primària de la Facultat d’Educació de Toledo. L’objectiu era afavorir el desenvolupament de les competències discursives de l’estudiantat en els treballs i exàmens escrits. Consta de tres cicles de recerca-acció. En finalitzar-los, es van aportar suggeriments de millora de les didàctiques que hi contribueixen i es va avaluar el seu efecte mitjançant una recerca quasi experimental amb disseny pretest-posttest i grup control no equivalent centrada en l’anàlisi de la qualitat dels resums escrits pels estudiants de manera autònoma. Vam utilitzar la pràctica discursiva del resum perquè constitueix l’última fase de la seqüència didàctica de la metodologia, implica simultàniament el desenvolupament de les competències en lectura y escriptura i suposa una bastida molt valuosa per a l’adquisició del discurs acadèmic i disciplinar universitari. Els resultats principals confirmen l’eficàcia del model SAL en aquest context i, específicament, mostren avenços notables en l’organització de paràgrafs i oracions, tot i que no en la connexió i estructuració informativa. Calen, per tant, més accions en aquest sentit.

Paraules clau
lectura i escriptura acadèmica, investigació-acció educativa, scaffolding academic literacy, pràctica discursiva del resum, grau d'Educació Primària

Article Details

Com citar
Blanco Fernández, Juana María. “Andamiar la lectura y escritura de resúmenes en el área de Lingüística: Una experiencia en el grado de Educación Primaria: Bastir la lectura i escriptura de resums a l’àrea de Lingüística: Una experiència al grau d’Educació Primària”. Didacticae. Revista de Investigación en Didácticas Específicas, no. 14, pp. 54-78, doi:10.1344/did.2023.14.54-78.