L'estranya identitat: l'alteritat sexual en «L'aprenentatge de la soledat», de David Vilaseca (2008)

Main Article Content

Antoni Maestre Brotons
L’aprenentatge de la soledat, de David Vilaseca (2008), és una obra que planteja qüestions sobre l’escriptura, la identitat i la sexualitat. Basant-se en la teoria cultural, la psicoanàlisi i la teoria queer, el narrador-protagonista, David —alter ego de l’autor— construeix una identitat homosexual a través del seu diari. Més que confessar la condició sexual, els escriptors d’autobiografia
construeixen una nova identitat de manera retrospectiva. Les similituds entre el protagonista i Vilaseca, la combinació entre teoria i experiència subjectiva, converteixen la novel·la en una
barreja d’autoficció i assaig. La construcció del personatge es fa a partir de la psicoanàlisi, que el retrata com un individu depressiu, paranoic, masoquista, dependent, amb un enorme sentiment de culpa i una relació molt complexa amb el passat, vinculat a una identitat heterosexual que rebutja —Catalunya, les seues amistats, la família i, de manera més notable, la mare. La
configuració del subjecte gai en la novel·la es realitza mitjançant l’espai de Londres i requereix la ruptura amb el passat, que el protagonista té dificultats per superar, i es converteix així en un
personatge melancòlic.
Paraules clau
autoficció, homosexualitat, queer, psicoanàlisi, melancolia, Londres

Article Details

Com citar
Maestre Brotons, Antoni. “L’estranya identitat: l’alteritat sexual en «L’aprenentatge de la soledat», de David Vilaseca (2008)”. Caplletra. Revista Internacional de Filologia, no. 65, pp. 203-31, https://raco.cat/index.php/Caplletra/article/view/341898.