Jean Lorrain: Humor as Vector of Tension in the Fantastic Literature
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Fábio Lucas Pierini
Universidade de Maringá
Fantastic literature is usually associated with fear, be it the fear of death, of violence, of pain, and of suffering, as if supernatural events must naturally be evil. Similarly, the human mind denies the possibility of humoristic elements in fantastic narratives, since laughter and fear are supposedly incompatible. However, in this study we understand fear and laughter as antagonist but complementary forces, once both feed on each other: we laugh at the other because he fears something we don’t; or we laugh at ourselves when we find out the reason of our own fear is overcome. Hence, laughter can be understood as a means of avoiding any connection between the one who laughs and a threat, be it on a preventive way (before or during the supernatural event) or a retrospective way (after the threatening situation). Considering Jean Lorrain’s (1855-1906) "Lanterne magique" (1891) and "L'égregore" (1891), humor is presented as opposition to the supernatural reality, hidden under the veil of ordinary reality in which the characters live. Humor is, therefore, the vector of tension in the fantastic narrative, opposing itself skeptically and ironically to the occultist interpretation made by one of the characters about the attitudes and habits of the attendees of Parisian high society of belle-époque.
Keywords:
Fantastic Narrative, Humor
Article Details
How to Cite
Pierini, Fábio Lucas. “Jean Lorrain: Humor as Vector of Tension in the Fantastic Literature”. Brumal. Revista de investigación sobre lo Fantástico, vol.VOL 6, no. 1, pp. 19-39, https://raco.cat/index.php/Brumal/article/view/340623.
Rights
Copyright
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores conservan los derechos de autor.
- Los textos publicados en esta revista están sujetos –si no se indica lo contrario– a una licencia de Reconocimiento 3.0 España de Creative Commons. Puede copiarlos, distribuirlos, comunicarlos públicamente, hacer obras derivadas y usos comerciales siempre que reconozca los créditos de las obras (autoría, nombre de la revista, institución editora) de la manera especificada por los autores o por la revista. La licencia completa se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/deed.es.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).