Literatura digital i materialitat. Com es llegeix

Main Article Content

Claudia Kozak

A partir de consideracions sobre la «desmaterialització» d'obres «informacionals» desenvolupades a l'Argentina els anys seixanta del segle xx, l'article basteix un pont cap a les materialitats de les arts digitals contemporànies, en particular de la literatura digital. Sobre aquesta base es discuteixen diferents aproximacions a com es llegeix, qüestionant les concepcions idealistes de la literatura que només la conceben com a contingut abstracte. Se sosté que en la recuperació de la materialitat de la literatura digital intervenen, entre altres factors, la tradició de la poesia concreta –tot i que majoritàriament visual i no tant sonora– i les mirades atentes a diverses materialitats més «inassolibles», i no obstant això, concretes, com les del codi informàtic. Així, es planteja una perspectiva d'articulació entre lectures de materialitats perceptibles i intel·ligibles, que reconegui la confluència de les maneres de donar sentit a la cultura digital sense deixar de banda el treball artístic que posa en relleu la paraula. Finalment, es proposa una forma de lectura col·laborativa, articuladora i localitzada que permeti posar en evidència que les maneres crítiques de llegir no són universals, tot i que es tracti d’una comunitat acadèmica globalitzada.

Paraules clau
literatura digital, materialitat, codi, lectura col·laborativa, lectura localitzada

Article Details

Com citar
Kozak, Claudia. “Literatura digital i materialitat. Com es llegeix”. Artnodes, no. 15, doi:10.7238/a.v0i15.2580.
Biografia de l'autor/a

Claudia Kozak, Universidad de Buenos Aires / CONICET Universidad Nacional de Tres de Febrero

Doctora en Letras (UBA), Investigadora Independiente CONICET/Instituto Gino Germani (UBA). Profesora Titular en la Carrera de Comunicación y Adjunta en la Carrera de Letras, Universidad de Buenos Aires. Es Directora del Doctorado en Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Entre Ríos y miembro del Comité Académico del Doctorado en Teoría Comparada de las Artes (UNTREF).  Dicta cursos de maestría y doctorado en distintas universidades (UBA, UNC, UNER, UNLP, UNR, UNTREF). Integra el grupo editor de la revista Artefacto. Pensamientos sobre la técnica. Actualmente dirige los proyectos de investigación “Tecnopoéticas latinoamericanas. Archivo crítico de arte, tecnología y política” (Instituto Gino Germani, UBA) y “Literatura y experimentación en América Latina. Hacia una política de las translenguas” (UNTREF). Directora de Ludión. Exploratorio latinoamericano de poéticas/políticas tecnológicas (www.ludion.com.ar). Últimos libros: Poéticas/políticas tecnológicas en Argentina (1910-2010) (compiladora y autora, Editorial Fundación La hendija, 2014); Tecnopoéticas argentinas. Archivo blando de arte y tecnología (editora y autora, Caja Negra, 2012); Poéticas tecnológicas, transdisciplina y sociedad. Actas del Seminario Internacional Ludión/Paragraphe (compiladora y autora. Exploratorio Ludión, 2011, e-book); Deslindes. Ensayos sobre la literatura y sus límites en el siglo XX (compiladora y autora, Beatriz Viterbo Editora, 2006), Contra la pared. Sobre graffitis, pintadas y otras intervenciones urbanas (Libros del Rojas, 2004).

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.