La memòria com a material: una pràctica d'investigació sobre les arts visuals als laboratoris neurocientífics
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Amb l'objectiu d'explorar de forma crítica la memòria com a material per a la pràctica artística, prenc la meva experiència d'una estada artística en un laboratori de neurociències com a punt de partida per considerar trobades artístiques amb diversos camps d'investigació i contingut. Exploro els meus projectes basats en la pràctica i desenvolupats de forma progressiva a través d'un cos d'obres d'art basades en instal·lacions interrelacionades, entrellaçades amb els temes de la memòria. Les estades en diversos laboratoris han sigut recolzades per mètodes d'investigació familiars a la meva pràctica i s'ha emprat un enfocament etnogràfic, amb un treball d'estudi que reflecteix un procés d'investigació integrat de treball de camp en evolució. El doctorat d'exemple construeix connexions entre la pràctica artística visual i els estudis d'investigació neurocientífica en el camp de la malaltia d'Alzheimer (MA). L'objectiu era explorar les estratègies figuratives dels estudis de la MA al laboratori a través de la pràctica artística, al·ludint a la disfunció de la memòria autobiogràfica. Els conceptes pràctics explorats del material i l'immaterial, el contingut i el codi, el real i l'imaginable, el cos i la metàfora. Els debats sobre la visualitat i l'observació, la mirada institucional i la tecnologia en la qual es basen allò que és visual i la ciència s'examinen utilitzant el concepte de Foucault de panòptic i la teoria de xarxa-actor de Latour.
En termes creatius, aquesta exploració va permetre el desenvolupament de diversos mètodes d'investigació únics i innovadors, els artefactes resultants i la materialització pràctica d'ells a través de la instal·lació. Aquest article suggereix que en explorar un espai per a la pràctica artística en el discurs de la memòria integrada en laboratoris científics i pràctiques mèdiques tractant amb la xarxa de persones implicades, he guanyat un espai en el discurs de la ment, la memòria i el contingut.
Paraules clau:
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Maria Manuela Lopes, Artista visual i investigadora postdoctoral ID+ Instituto de Investigação em Design Media e Cultura (Universidade de Aveiro) Instituto de Biologia Molecular e Celular (Universidade do Porto, Portugal)
Visual Artist | Post Doc ResearcherID+, Instituto de Investigação em Design, Media e Cultura - Universidade de Aveiro+Universidade do Porto
IBMC, Instituto de Biologia Molecular e Celular, Universidade do Porto
NERRI, Neuro Enhancement Responsible Research and Innovation
Co-Director: Ectopia - experimental arts Laboratory
Cultivamos Cultura - Artists' Residency