Arconts digitals i artistes recol·lectors. Poètiques d’arxiu a l’entorn de les humanitats digitals
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article explora la intersecció entre art i humanitats digitals (HD) mitjançant l’anàlisi d’algunes pràctiques de documentació i col·leccionisme que, des del començament, s’han dut a terme en un entorn en línia i fora de línia. De manera particular, indaga la manera com l’apropiació que alguns artistes fan de tecnologies de cerca en pràctiques de registre, selecció, organització, configuració, classificació i gestió de la informació reconfigura les poètiques d’arxiu i el col·leccionisme. La presència de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) en l’art reformula les poètiques d’arxiu, ja que aquestes emergeixen en el marc d’hibridacions entre humans i substàncies artificials. Això és el que anomenem l’arcont digital: una forma de subjectivació que opera ancorada al discerniment algorítmic, percebent estímuls com a indicacions i responent-hi mitjançant la disseminació de dades. Finalment, a partir del que denominem arxiu en eixam, s’analitzen les lògiques d’agrupació d’objectes o dades caracteritzades per l’obesitat de la informació digital, la manca de congregació i l’absència de similitud i semblança, la qual cosa sembla qüestionar la idea moderna d’arxiu com a contingut documental o institucional, com també la seva dependència de principis com el respect des fonds.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Jesús Fernando Monreal, Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRyM) Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH) (México)
Jesús Fernando Monreal Ramírez (Mèxic). Màster en Filosofia i Doctor en Història de l’Art per la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic (UNAM). Investigador del postgrau de Conservació de Patrimonis Documentals de l’Escola Nacional de Conservació, Restauració i Museografia (ENCRyM) de l’Institut Nacional d’Antropologia i Història (INAH) de Mèxic. Fa estudis sobre l’art electrònic a Mèxic, i la intersecció d’art i arxius des de la perspectiva dels estudis visuals i les noves materialitats.
Articles similars
- Nuria Rodríguez-Ortega, Cinc eixos per a pensar les humanitats digitals com a projecte d'un nou humanisme digital , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Nieves Pena Sueiro, Ángeles Saavedra Places, Obsolescència i resiliència en les humanitats digitals. El cas de la Biblioteca Digital de Relacions de Successos , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- José Luis Reyes-Criado, Formats situats entorn del debat de ciència-art-tecnologia: una introducció als Festivals Europeus d’Art Digital (DAF) , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Umberto Luigi Roncoroni Osio, Crítiques a l’art digital: suports i límits teòrics , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Pau Alsina, Sobre art i informàtica: introducció a l'art digital , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Salomé Cuesta Valera, Paula Fernández Valdés, Salvador Muñoz Viñas, NFT i art digital: noves possibilitats per al consum, la difusió i la preservació de les obres d’art contemporani , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Paloma González Díaz, Creació digital: futurs possibles (i assolibles) , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Jordi Alberich, Nieves Rosendo, Introducció: narratives transmèdia , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Nuria Rodríguez Ortega, Humanitats digitals, història de l'art digital i cultura artística: relacions i desconnexions , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Luis David Rivero Moreno, La cultura blockchain i la precarietat de la imatge digital. Qüestionant els NFT com a estratègia de conservació de l’art , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.