Joventut i cinema: Entre l’adoctrinament ideològic i la rebel·lia. Tres models: L’Urss, l’Alemanya nazi i els Estats Units

Main Article Content

Raquel De la Arada
Ferran Sánchez
Conrad Vilanou

RESUM: En aquest article, els autors revisen la presència de la joventut en el cinema en la dècada dels anys trenta del segle passat, a partir de dos models polítics que propugnaven l’adoctrinament ideològic com ara el comunisme soviètic i el sistema nacionalsocialista, alhora que s’aborda també l’impacte que va tenir entre la joventut la història de Bonnie Clark i Clyde Barrow, la famosa parella de delinqüents que va ser víctima de la Gran Depressió que va seguir al crack econòmic de 1929. Tot i que la joventut va esdevenir una nova categoria pedagògica després de la Gran Guerra (1914-1918), és evident que fou durant el període d’entreguerres quan es va gestar la concepció d’una joventut que, al marge de la manipulació ideològica, va esdevenir una icona de la rebel·lia, un procés que troba referents en aquella famosa parella que, gràcies al cinema, va contribuir a l’emancipació de la joventut, tot coincidint amb moviments com el Maig del 68, sobretot després de l’estrena, l’any anterior, del film d’Arthur Penn que Warren Beatty i Faye Dunaway van protagonitzar. D’aquesta manera, després de la derrota del nazisme i del col·lapse del sistema soviètic, es pot considerar que la història de Bonnie i Clyde –una reedició popular de Romeu i Julieta– va captivar la joventut per enfrontar-se al sistema social establert, de manera que el seu exemple va marcar la trajectòria de molts joves al món occidental que, amb el rerefons de la Guerra del Vietnam, preconitzaven la pau i no la guerra.

PARAULES CLAU: joventut, cinema, comunisme, nazisme, moviments juvenils, Bonnie Clark, Clyde Barrow.

Article Details

Com citar
De la Arada, Raquel et al. “Joventut i cinema: Entre l’adoctrinament ideològic i la rebel·lia. Tres models: L’Urss, l’Alemanya nazi i els Estats Units”. Ars Brevis, no. 28, pp. 275-07, https://raco.cat/index.php/ArsBrevis/article/view/416614.
Biografies de l'autor/a

Raquel De la Arada, Universitat de Barcelona

GREPPS (Grup de Recerca en Pensament Pedagògic i Social)

Ferran Sánchez, Universitat de Barcelona

GREPPS (Grup de Recerca en Pensament Pedagògic i Social)

Conrad Vilanou, Universitat de Barcelona

GREPPS (Grup de Recerca en Pensament Pedagògic i Social)