Joventut i cinema: Entre l’adoctrinament ideològic i la rebel·lia. Tres models: L’Urss, l’Alemanya nazi i els Estats Units
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
RESUM: En aquest article, els autors revisen la presència de la joventut en el cinema en la dècada dels anys trenta del segle passat, a partir de dos models polítics que propugnaven l’adoctrinament ideològic com ara el comunisme soviètic i el sistema nacionalsocialista, alhora que s’aborda també l’impacte que va tenir entre la joventut la història de Bonnie Clark i Clyde Barrow, la famosa parella de delinqüents que va ser víctima de la Gran Depressió que va seguir al crack econòmic de 1929. Tot i que la joventut va esdevenir una nova categoria pedagògica després de la Gran Guerra (1914-1918), és evident que fou durant el període d’entreguerres quan es va gestar la concepció d’una joventut que, al marge de la manipulació ideològica, va esdevenir una icona de la rebel·lia, un procés que troba referents en aquella famosa parella que, gràcies al cinema, va contribuir a l’emancipació de la joventut, tot coincidint amb moviments com el Maig del 68, sobretot després de l’estrena, l’any anterior, del film d’Arthur Penn que Warren Beatty i Faye Dunaway van protagonitzar. D’aquesta manera, després de la derrota del nazisme i del col·lapse del sistema soviètic, es pot considerar que la història de Bonnie i Clyde –una reedició popular de Romeu i Julieta– va captivar la joventut per enfrontar-se al sistema social establert, de manera que el seu exemple va marcar la trajectòria de molts joves al món occidental que, amb el rerefons de la Guerra del Vietnam, preconitzaven la pau i no la guerra.
PARAULES CLAU: joventut, cinema, comunisme, nazisme, moviments juvenils, Bonnie Clark, Clyde Barrow.
Article Details
Raquel De la Arada, Universitat de Barcelona
GREPPS (Grup de Recerca en Pensament Pedagògic i Social)
Ferran Sánchez, Universitat de Barcelona
GREPPS (Grup de Recerca en Pensament Pedagògic i Social)
Conrad Vilanou, Universitat de Barcelona
GREPPS (Grup de Recerca en Pensament Pedagògic i Social)
Articles més llegits del mateix autor/a
- Conrad Vilanou, Historia conceptual e historia intelectual , Ars Brevis: 2006: Núm.: 12
- Conrad Vilanou Torrano, Raquel De la Arada, Guillem Turró, Lilí Álvarez, tenista e intelectual: entre el eterno femenino y la mujer eterna , Ars Brevis: Núm. 19 (2013)
- Conrad Vilanou, De la 'Bildung' a la pedagogía hermenéutica , Ars Brevis: 2001: Núm.: 7
- Conrad Vilanou, Jordi García Farrero, La juventud, entre el ethos victoriano y el eros pedagógico , Ars Brevis: 2011: Núm.: 17
- Oriol de Bolòs, Conrad Vilanou, Sobre l'origen del bàsquet: quan la religió esdevé esport , Ars Brevis: 2004: Núm.: 10
- Jordi Planella, Conrad Vilanou, La natura, entre l'esport i la guerra: vers una ètica de la responsabilitat , Ars Brevis: 2009: Núm.: 15
- Conrad Vilanou, Sobre l'arquitectònica orsiana: revisió bibliogràfica d'Eugeni d'Ors, en el centenari del Glosari (1906-2006) , Ars Brevis: 2005: Núm.: 11
- Conrad Vilanou, Quan la memòria esdevé "a priori" pedagògic. Europa i Occident en la filosofia de l'educació del professor Octavi Fullat , Ars Brevis: 2007: Núm.: 13
- Conrad Vilanou, Societat Catalana de Filosofia, 1923-2023: Cent anys de Filosofia, un segle de paraules i pensaments , Ars Brevis: Núm. 29 (2023)