De les pràctiques físiques primigènies a l’esport educatiu (i III)
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Javier Olivera Betrán
Àmbit extern (medi natural) De les embarcacions de transport als esports nàutics Des de les èpoques més remotes els homes han fet servir diferents formes d’embarcacions: rais, pasteres, troncs d’arbre buits... utilitzats amb perxes o amb rems per navegar pels rius, llacs i mars. A poc a poc, aquestes embarcacions primitives van anar reformant-se fins obtenir els caiacs (en llengua esquimal, bots d’homes), canoes i les embarcacions de vela (que apareixen per primera vegada al riu Nil, Egipte, 5500 aC). Podem distingir entre les embarcacions propulsades pels rems i les que són empeses per la força del vent mitjançant les veles desplegades adequadament. Ben segur que aquests primitius artefactes per al desplaçament aquàtic poden representar una magnífica experiència per als nostres escolars. El nen ha de conèixer els dos grans àmbits de la navegació (rems i veles) i adaptar-se a cadascun. La navegació, en les seves diverses formes, reporta coneixements tècnics i mediambientals i desenvolupa extraordinàriament les dimensions relacionals, afectivoemocionals i de decisió. La nostra proposta pedagògica estaria estructurada en les fases següents: 1. Recerca de materials, modelat i construcció d’embarcacions primitives i d’altres alternatives ideades pels mateixos alumnes. 2. Introducció pràctica a les embarcacions propulsades per rems. 3. Coneixement i pràctica de les embarcacions de vela (aprofitament del vent per aconseguir una propulsió i direcció de la nau).
Article Details
Com citar
Olivera Betrán, Javier. “De les pràctiques físiques primigènies a l’esport educatiu (i III)”. Apunts. Educació física i esports, vol.VOL 3, no. 69, pp. 3-4, https://raco.cat/index.php/ApuntsEFE/article/view/305764.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Eduard Inglés Yuba, Feliu Funollet Queixallós, Javier Olivera Betrán, Les activitats físiques en el medi natural. Present i futur , Apunts. Educació física i esports: Vol. 2 Núm. 124 (2016)
- Xavier Torrebadella i Flix, Javier Olivera Betrán, Mireia M. Bou, Origen i institucionalització de l’associacionisme gimnasticoesportiu a Espanya al segle XIX (1822-1900) , Apunts. Educació física i esports: Vol. 1 Núm. 119 (2015)
- Javier Olivera Betrán, Adolescència, esport i creixement personal , Apunts. Educació física i esports: Vol. 3 Núm. 81 (2005)
- Javier Olivera Betrán, Albert Olivera Betrán, Les activitats físiques d’aventura a la natura (AFAN): revisió de la taxonomia (1995-2015) i taules de classificació i identificació de les pràctiques , Apunts. Educació física i esports: Vol. 2 Núm. 124 (2016)
- Alberto Olivera Betrán, Javier Olivera Betran, Les activitats físiques d'aventura a la naturalesa. Estudi de l'oferta i la demanda en el sector empresarial , Apunts. Educació física i esports: Vol. 3 Núm. 57 (1999)
- Javier Olivera Betrán, La Societat de la Informació. Anàlisi i reptes actuals , Apunts. Educació física i esports: Vol. 1 Núm. 87 (2007)
- Javier Olivera Betrán, Jocs Olímpics Londres 2012: l’olimpíada de les dones , Apunts. Educació física i esports: Vol. 3 Núm. 109 (2012)
- Javier Olivera Betrán, Cap a l’excel·lència reconeguda , Apunts. Educació física i esports: Vol. 4 Núm. 98 (2009)
- Javier Olivera Betrán, Anàlisis cronològica de la vida de José María Cagigal i el seu context històric (1928-1983). Assaig d'una història immediata de l'educació física i l'esport , Apunts. Educació física i esports: Vol. 4 Núm. 50 (1997)
- Javier Olivera Betrán, Anatomia d'un educador , Apunts. Educació física i esports: Vol. 1 Núm. 95 (2009)