Validació d’un qüestionari per avaluar com percep el professorat d’Educació Física de secundària la implementació de l’Expressió Corporal

Main Article Content

Silvia Garcías
Alfredo Joven
Eloísa Lorente-Catalán
Antoni Planas

Malgrat els beneficis reconeguts de l’Expressió Corporal, continua sent una matèria poc impartida entre el professorat d’Educació Física a Espanya. S’esmenten diversos motius, entre d’altres, objectius i metodologies ambigus, estereotips arrelats quant a la motricitat expressiva, associacions al gènere femení en particular i una formació inadequada. L’objectiu d’aquest estudi va ser  avaluar l’estat actual de l’ensenyament de l’Expressió Corporal en l’educació secundària a Catalunya. Per aconseguir-ho, es va adaptar un qüestionari que avaluava les percepcions del professorat quant a la implementació de  l’Expressió Corporal a partir d’un instrument que ja utilitzava la comunitat autònoma d’Andalusia. Es van dur a terme una sèrie de processos rigorosos de validació, entre d’altres, la valoració per part d’un panel d’experts que va emprar el mètode Delphi i avaluacions quantitatives i qualitatives per validar-ne la lògica, els criteris, el contingut i el constructe. Així mateix, es va fer una prova pilot (n = 40) en una altra població, una avaluació test-retest (n = 20) per garantir l’estabilitat i una anàlisi factorial exploratòria en què van participar 418 docents (42.8 % dones) per validar-ne la coherència interna i la fiabilitat. Les troballes de l’estudi van mostrar un coeficient Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) de .827, la qual cosa va indicar un nivell alt d’idoneïtat, juntament amb els valors de la prova d’esfericitat de Bartlett i de Khi quadrat, que van confirmar la continuïtat de l’anàlisi factorial. En conseqüència, el Qüestionari d’Opinió per a Professorat d’Educació Física dissenyat per avaluar l’Expressió Corporal en l’educació secundària es va validar correctament. Aquest qüestionari validat pot ser una eina sòlida per valorar i comprendre les perspectives del professorat respecte a la implementació de l’Expressió Corporal a les aules d’educació secundària de Catalunya.

Paraules clau
anàlisi factorial, dansa, estereotips, Expressió Corporal, mètode Delphi, procés d’ensenyament-aprenentatge

Article Details

Com citar
Garcías, Silvia et al. “Validació d’un qüestionari per avaluar com percep el professorat d’Educació Física de secundària la implementació de l’Expressió Corporal”. Apunts. Educació Física i Esports, vol.VOL 4, no. 158, pp. 11-25, doi:10.5672/apunts.2014-0983.es.(2024/4)158.02.