Vivències d'aspirants olímpiques en la disrupció del cicle Olímpic Tòquio 2020

Main Article Content

Rocío Zamora-Solé
Saül Alcaraz
Miquel Torregrossa
Susana Regüela

El confinament a causa de la COVID-19 i l'ajornament dels Jocs Olímpics de Tòquio 2020 va obligar les persones aspirants olímpiques a travessar un cicle olímpic incert i canviant. Aquest treball descriu la manera com esportistes d'alt nivell i d'alt rendiment van vivenciar la disrupció del cicle olímpic causada per les transicions no normatives concurrents del confinament per coronavirus i l'ajornament dels Jocs Olímpics. Es va entrevistar per videoconferència 25 esportistes (14 dones i 11 homes; edat M = 26.2, DE = 6.99) en la vuitena setmana de confinament. Es va realitzar una anàlisi temàtica reflexiva inductiva que va permetre organitzar els resultats en quatre eixos temàtics: (a) preconfinament, (b) confinament, (c) postconfinament i (d) Tòquio 2020 + 1. Es va reconèixer l'anunci de l'ajornament dels Jocs Olímpics com a una fita que va modificar la vivència del confinament, transformant la percepció del confinament com a una oportunitat i no com a una amenaça. Si bé les transicions van ser vivenciades dediverses maneres, destaca la presència de recursos psicològics propis de la identitat esportiva (és a dir, tolerància a la frustració i capacitat d'adaptació), el desenvolupament d'identitats extraesportives (és a dir, carrera dual) i l'estil de vida esportiu (és a dir, vivències de concentracions) com a factors facilitadors per a l'afrontament i la gestió d'aquestes transicions concurrents. Els resultats obtinguts poden ajudar professionals de la psicologia de l'esport i altres figures de l'entorn a donar suport en l'afrontament de la disrupció del cicle olímpic, com també d'altres situacions inesperades. 

Paraules clau
confinament, coronavirus, esportista, Jocs Olímpics, metodologia qualitativa, transició no normativa

Article Details

Com citar
Zamora-Solé, Rocío et al. “Vivències d’aspirants olímpiques en la disrupció del cicle Olímpic Tòquio 2020”. Apunts. Educació Física i Esports, vol.VOL 2, no. 148, pp. 01-09, doi:10.5672/apunts.2014-0983.es.(2022/2).148.01.