Uns museus encara poc digitals: la presència dels museus catalans a internet

Main Article Content

Daniel Paül i Agustí

Catalunya disposa d’una xarxa de més de cinc-cents museus i col·leccions oberts al públic. Uns espais que van ser visitats físicament l’any 2013 per més de vint milions de persones. Ara bé, aquesta àmplia xarxa no sempre és visible a internet, on la presència d’aquestes institucions catalanes és desigual. L’article analitza l’ús que els diversos museus i col·leccions oberts al públic catalans fan d’internet com a instrument a través del qual interactuar amb el públic: s’analitzen des del correu electrònic fins a les xarxes socials, tot passant per les diverses pàgines webs. L’estudi inclou el conjunt de centres catalans, tot posant una especial atenció en aquells que tenen més rellevància. Els resultats mostren com la presència dels museus i col·leccions catalans a internet segueix sent desigual. Hi ha un bon nombre d’institucions sense presència directa a internet, al costat de centres molt actius. El correu electrònic és l’eina més habitual, tot i que no s’utilitza per a interactuar amb el públic. Les pàgines webs estan relativament difoses, mentre que la presència a les xarxes socials segueix sent molt limitada tant en nombre d’institucions presents com de continguts exposats. Un element que influeix directament en el nombre de seguidors que tenen els diversos centres, així com en les repercussions que es poden generar a través d’aquest mitjà.

Paraules clau
xarxes socials, museus, col·leccions, internet

Article Details

Com citar
Paül i Agustí, Daniel. “Uns museus encara poc digitals: la presència dels museus catalans a internet”. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, no. 52, pp. 81-96, https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/304892.
Biografia de l'autor/a

Daniel Paül i Agustí, Universitat de Lleida

Daniel Paül Agustí és doctor en Geografia i imparteix classes al grau de Turisme de la Universitat de Lleida. Participa en diversos projectes de recerca competitius com el Grup de Recerca Consolidat “Territori i Societat” de la Generalitat de Catalunya (2014 SGR 973) o el projecte finançat pel Plan Nacional de I+D+i "Competitividad e innovacion en el desarrollo territorial: definiendo las bases de un nuevo modelo socio-economico para una España post-crisis" (CSO2012-39373-C04-02). Ha publicat diversos articles sobre el paper dels museus en la promoció de la ciutat, entre els que destaquen Paül i Agustí, Daniel. (2014) "Differences in the location of urban museums and their impact on urban areas", International Journal of Cultural Policy, 20(4), pàg. 471-495 i Paül i Agustí, Daniel. (2013) “Las políticas culturales y sus repercusiones en la imagen de la ciudad”. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales. vol. XVII, nº 432. L’any 2014 ha participat en una estada de recerca finançada per la Fundación Banco Santander a la Universidad de Chile per analitzar les repercussions de les polítiques d’innovació cultural en l’estratègia de posicionament de les diverses comunes de l’àrea metropolitana de Santiago.