Uns museus encara poc digitals: la presència dels museus catalans a internet
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Catalunya disposa d’una xarxa de més de cinc-cents museus i col·leccions oberts al públic. Uns espais que van ser visitats físicament l’any 2013 per més de vint milions de persones. Ara bé, aquesta àmplia xarxa no sempre és visible a internet, on la presència d’aquestes institucions catalanes és desigual. L’article analitza l’ús que els diversos museus i col·leccions oberts al públic catalans fan d’internet com a instrument a través del qual interactuar amb el públic: s’analitzen des del correu electrònic fins a les xarxes socials, tot passant per les diverses pàgines webs. L’estudi inclou el conjunt de centres catalans, tot posant una especial atenció en aquells que tenen més rellevància. Els resultats mostren com la presència dels museus i col·leccions catalans a internet segueix sent desigual. Hi ha un bon nombre d’institucions sense presència directa a internet, al costat de centres molt actius. El correu electrònic és l’eina més habitual, tot i que no s’utilitza per a interactuar amb el públic. Les pàgines webs estan relativament difoses, mentre que la presència a les xarxes socials segueix sent molt limitada tant en nombre d’institucions presents com de continguts exposats. Un element que influeix directament en el nombre de seguidors que tenen els diversos centres, així com en les repercussions que es poden generar a través d’aquest mitjà.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Anàlisi estan subjectes a una llicència de Reconeixement 3.0 Espanya de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/deed.ca. Així doncs, es permet la còpia, distribució, comunicació pública, obres derivades i usos comercials dels continguts de la revista sempre que se'n citi la font (Anàlisi) i l'autor de l'article. Els responsables d'Anàlisiagraeixen, però no exigeixen, que se'ls comuniquin els usos que es puguin fer dels continguts de la revista a partir d'aquesta llicència.És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a drets d'autor.
Per a usos i llicències no previstos en aquestes normes de publicació és necessari contactar directament amb els directors de la revista a l'adreça: revista.analisi@uab.cat
Si no s'indica el contrari, s'entenen acceptades la política de confidencialitat i l'avís legal de la revista en el moment de completar el lliurament d'un article i en el moment d'executar el formulari de registre.
L'autor declara que és l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Daniel Paül i Agustí, Universitat de Lleida
Daniel Paül Agustí és doctor en Geografia i imparteix classes al grau de Turisme de la Universitat de Lleida. Participa en diversos projectes de recerca competitius com el Grup de Recerca Consolidat “Territori i Societat” de la Generalitat de Catalunya (2014 SGR 973) o el projecte finançat pel Plan Nacional de I+D+i "Competitividad e innovacion en el desarrollo territorial: definiendo las bases de un nuevo modelo socio-economico para una España post-crisis" (CSO2012-39373-C04-02). Ha publicat diversos articles sobre el paper dels museus en la promoció de la ciutat, entre els que destaquen Paül i Agustí, Daniel. (2014) "Differences in the location of urban museums and their impact on urban areas", International Journal of Cultural Policy, 20(4), pàg. 471-495 i Paül i Agustí, Daniel. (2013) “Las políticas culturales y sus repercusiones en la imagen de la ciudad”. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales. vol. XVII, nº 432. L’any 2014 ha participat en una estada de recerca finançada per la Fundación Banco Santander a la Universidad de Chile per analitzar les repercussions de les polítiques d’innovació cultural en l’estratègia de posicionament de les diverses comunes de l’àrea metropolitana de Santiago.