Alfabetització mediática, fandom i cultures participatives. Un desafiament global

Main Article Content

Irma Hirsjärvi
Revisió conceptual del fenomen Fandom (Fan Kingdom), que aborda com ha evolucionat la investigació sobre fandom des dels estudis d'audiència i recepció fins a aquelles posicions que analitzen la complexa cultura participativa (especialment dels nens) a través de les tecnologies de comunicació. S'explica com el Fandom ha començat a ser pres en compte per investigadors com Henry Jenkins, reconegut per les seves investigacions sobre els efectes de la convergència mediàtica en els usuaris; o per James Paul Gee, especialista en videojocs. Es recuperen els conceptes de "cultura participativa" i "afinitat", utilitzats per cadascun d'ells respectivament, per definir les noves formes en què els usuaris es relacionen amb els mitjans de comunicació, i entre ells mateix, en un context intervingut per les tecnologies; i per intentar explicar les noves formes d'aprenentatge dels nens que, a més de l'escola i els pares, troben en els nous mitjans de comunicació fonts de coneixement cada vegada més determinants.
Paraules clau
alfabetització mediàtica, fandom, cultura participativa, afinitat, escola

Article Details

Com citar
Hirsjärvi, Irma. “Alfabetització mediática, fandom i cultures participatives. Un desafiament global”. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, no. 48, pp. 37-48, https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/304856.