L'atenció a l'alumnat amb discapacitat en l'educació superior en línia: El cas de la Universitat Oberta de Catalunya

Main Article Content

Efrem Melián
Sílvia Mata
Julio Meneses

L'alumnat amb discapacitat ha guanyat presència en l'educació superior de manera progressiva en els últims anys, especialment en el cas de les institucions a distància. Les universitats en línia presenten avantatges per a aquest grup d'estudiants quant a accessibilitat i flexibilitat. No obstant això, l'alumnat amb discapacitat continua sent un col·lectiu en desavantatge que mostra un menor acompliment acadèmic i una major taxa d'abandonament que la resta de l'alumnat. La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) concentra una part significativa de l'alumnat amb discapacitat a Espanya emprant un model educatiu completament en línia. L'objectiu d'aquest treball és descriure l'atenció que la UOC ofereix a aquest col·lectiu d'estudiants considerant tant la seva història com el perfil dels seus usuaris, els mitjans humans i materials que s’hidestinen i les mesures que s'adopten per a afavorir la seva inclusió educativa. Es proposen, a més, recomanacions de millora. Les conclusions apunten a la necessitat de reorientar el suport a l'alumnat amb discapacitat desenvolupant una política institucional específica a llarg termini i habilitant un Servei especialitzat que permeti un seguiment actiu i personalitzat. L'experiència de l'atenció a aquest col·lectiu en el cas de la UOC pot ser rellevant en un context d'emergència de necessitats diverses per part de l'alumnat i d'adopció progressiva de models educatius híbrids o en línia per part de les universitats.

Paraules clau
Estudiants amb discapacitat, Èxit acadèmic, Serveis d'atenció, Educació superior, Universitats en línia

Article Details

Com citar
Melián, Efrem et al. “L’atenció a l’alumnat amb discapacitat en l’educació superior en línia: El cas de la Universitat Oberta de Catalunya”. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, no. 56, pp. 80-92, https://raco.cat/index.php/AmbitsAAF/article/view/403476.