EL TREBALL EN XARXA PER A L’ÈXIT EDUCATIU DE L’ALUMNAT AMB NECESSITATS EDUCATIVES ESPECIALS

Main Article Content

Belinda Siles
Mª José Segura
Cristina Petreñas
Ignasi Puigdellívol

Garantir una educació inclusiva és un dels reptes que té pendent el sistema educatiu, ja que implica
promoure la igualtat d’oportunitats d’accés i de resultats a tots infants en les escoles ordinàries, inclosos
aquells nens i nenes que presenten discapacitats o limitacions greus per a l’aprenentatge. Les escoles
que són Comunitats d’Aprenentatge, acollint-se a un model d’escola inclusiva, promouen contextos
d’aprenentatge basats en la diversificació de les interaccions, el diàleg igualitari i la participació de tota
la comunitat en el procés d’aprenentatge dels nens i nenes. Aquestes escoles són el context inclusiu a
través del qual hem analitzat la transformació que implica l’atenció a la diversitat i especialment, el
suport educatiu a l’alumnat amb necessitats educatives especials. Les dades obtingudes mostren una
desmonopolització de la responsabilitat de suport per part del mestre d’educació especial, responsabilitat
que s’estén a tota la comunitat, de manera que identifiquem diferents agents de suport educatiu. Aquest
suport s’ofereix en el context de l’aula ordinària, i es planifica per promoure el màxim aprenentatge per
l’infant amb dificultats. Un suport educatiu que es diversifica, que implica a multiplicitat d’agents, genera
un context complex i global del suport educatiu, per la qual cosa necessita d’una treball en xarxa
sistemàtic, coherent i on tots els agents de suport hi participin. Presentem la forma de sistematitzar i
concretar aquest treball en xarxa a través de la Comissió d’Atenció a la Diversitat (CAD) i evidenciem
l’impacte que aquesta coordinació entre els diferents agents té en el progrés escolar dels infants que
presenten més dificultats.

Paraules clau
Atenció a la diversitat, educació inclusiva, suport educatiu, treball en xarxa

Article Details

Com citar
Siles, Belinda et al. “EL TREBALL EN XARXA PER A L’ÈXIT EDUCATIU DE L’ALUMNAT AMB NECESSITATS EDUCATIVES ESPECIALS”. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, no. 43, pp. 60-68, https://raco.cat/index.php/AmbitsAAF/article/view/367859.