Pedagogies públiques com a pedagogies masculines. Vasconcelos, l’Ateneo i els intel·lectuals educadors davant l’ordre de sexe/gènere al Mèxic
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Mauricio Zabalgoitia Herrera
Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, Universidad Nacional Autónoma de México
Aquest treball proposa un retorn de sexe/gènere a personatges, indrets i discursos d’homes-barons constructors de cultura i nació, prenent com a punt de partida la idea de desvío (S. Molloy). Així mateix, proposa redefinir aspectes com educació, cultura i el concepte d’home-baró en si des dels estudis de gènere, les masculinitats i la historiografia mexicana, activant la noció de arreglo de l’ordre de sexe/gènere (G. Rubin). En aquest procés s’entaula un diàleg fèrtil amb la denominada pedagogia pública, encapçalada per H. Giroux; i en aquest trajecte es reconstrueix, des de la figura de José Vasconcelos i la conformació de l’Ateneo de la Juventud, el procés en què els joves intel·lectuals mexicans es nomenen com a tal i adquireixen el paper d’educadors públics. Finalment, per tal de mostrar la marcada peculiaritat de gènere d’aquest fenomen es reconstrueix la funció d’algunes estratègies de poder lletrat masculinitzants, com la homosociabilitat i l’afecte en les amistats apassionades, proposant-se una més, la denominada escritura entre iguales; aquesta funcionaria com una pedagogia masculina destacada entre altres tecnologies educatives de gènere.
Paraules clau
pedagogies masculines, pedagogia publica, José Vasconcelos, Ateneo de la Juventud, intel·lectuals, ordre sexe/gènere
Article Details
Com citar
Zabalgoitia Herrera, Mauricio. “Pedagogies públiques com a pedagogies masculines. Vasconcelos, l’Ateneo i els intel·lectuals educadors davant l’ordre de sexe/gènere al Mèxic”. Mitologías hoy, vol.VOL 18, pp. 55-81, https://raco.cat/index.php/mitologias/article/view/348277.
Drets
Drets d'autor
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright.
- The texts published in this journal are – unless indicated otherwise – covered by the Creative Commons Spain Attribution 3.0 licence. You may copy, distribute, transmit and adapt the work, provided you attribute it (authorship, journal name, publisher) in the manner specified by the author(s) or licensor(s). The full text of the licence can be consulted here: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/deed.en.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Articles més llegits del mateix autor/a
- Mauricio Zabalgoitia Herrera, Szurmuk, Mónica y Mckee, Robert (coords.), Diccionario de estudios culturales latinoamericanos, México, D.F.: Siglo XXI, 2009. , Mitologías hoy: Vol. 1 (2011): Mitologías hoy 1: Número inaugural