Ecología y literatura en la poesía chilena contemporánea: "Semi ya", de Cecilia Vicuña, y “Cardosanto”, de Soledad Fariña
Article Sidebar
Citaciones en Google Académico
Main Article Content
Se analiza, desde una perspectiva ecocrítica, la relación intertextual explícita entre las obras de dos poetas chilenas, Cecilia Vicuña (Santiago de Chile, 1948) y Soledad Fariña (Antofagasta, Chile, 1943), producida a partir de la instalación poético-visual Semi ya (2000) de Vicuña, que Fariña actualiza en el poema “cardosanto”, del volumen Donde comienza el aire (2006). El referido poema se presenta como un homenaje poético al trabajo multidisciplinario de Vicuña en general, que combina la poesía, las artes visuales, el cine, entre otros dominios artísticos, e involucra la preocupación por la ecología y la recuperación de los saberes indígenas.
Article Details
Derechos de autor
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright.
- The texts published in this journal are – unless indicated otherwise – covered by the Creative Commons Spain Attribution 3.0 licence. You may copy, distribute, transmit and adapt the work, provided you attribute it (authorship, journal name, publisher) in the manner specified by the author(s) or licensor(s). The full text of the licence can be consulted here: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/deed.en.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Yenny Karen Ariz Castillo, Universidad de Concepción
Profesora de Español
Magister en Artes con mención en Literaturas Hispánicas
Doctora en Literatura Latinoamericana
Artículos más leídos del mismo autor/a
- Yenny Karen Ariz Castillo, El circulo cromático de La vocal de la tierra: una lectura del poemario de Soledad Fariña , Mitologías hoy: Vol. 15: Poesía latinoamericana desde los años 70: voces interiores y espacios sociales