
Finalització 
del procés 
constituent 
del Col.legi 

El passat dia 29 de novembre, 
dimecres, en varen celebrar les 
assemblees de l'Associació de la 
Premsa de Barcelona i del CoLlegi 
de Periodistes de Catalunya, 
destinades a finalitzar el procés de 
transformació de l'Associació en 
CoLlegi Professional. 

Ha estat un camí llarg, i no absent 
de dificultats en alguns moments, 
el que ens ha conduït fins a 
l'aprovació dels Estatuts del 
CoLlegi per part de la Generalitat i 
que ha acabat amb la dissolució de 
l'Associació, que ha entregat els 
seus patrimonis al CoLlegi 
Professional i per la posta en marxa 
definitiva de lanova entitat. 

La llei que crea el CoLlegi de 
Periodistes de Catalunya deixa ben 
clar que aquest neix a partir de les 
Associacions i que tots els socis 
d'aquestes passen a ser membres 
del CoLlegi. Està, doncs, en el 
mateix esperit de la Llei que el 
CoLlegi passa a substituir les 
Associacions pre-existents. D'altra 
banda, les consultes jurídiques 
dutes a terme durant aquests 
mesos, i àdhuc la feta a la pròpia 



Generalitat, han donat com a 
resultat que aquesta és la millor 
manera, i també la més econòmica, 
de transmetre al CoLlegi els 
patrimonis que avui són de les 
Associacions. 

El CoLlegi ha nascut, per tant, 
com a entitat forta en molts sentits; 
d'una banda, perquè és fruit d'un 
desig unànim de la professió i, 
d'altra, perquè recull tots els valors 
morals i materials de les 
Associacions de la Premsa de 
Barcelona, adquirits, en aquest cas, 
a través del 75 anys de la seva 
existència. 

El camí a seguir ha estat, doncs, 
el de dissoldre l'Associació, 
constituir la Comissió que haurà 
d'aportar e ls seus patrimonis al 
CoLlegi, i haurem acabat, així, el 
nostre procés constituent. 

Carn ja hem dit, tots els socis de 
les Associacions han esdevingut 
membres del CoLlegi amb tots els 
dres i se' ls respecta, a més a més, 
el número d'ordre que corresponia 
en l'Associació de la Premsa en 
funció de la data d'ingrés. 

El CoLlegi neix també amb noves 
iniciatives. La Borsa de Treball està 
en marxa i ben aviat confiem en 
poder reprendre la prestació de 
serveis mèdico-santiaris. 

Juliol 
1 de juliol 

- Correctors de català diferents 
mitjans informatius mostren en 
polèmica pública el seu desacord 
amb la Secció Filològica de 
l'Institut d'Estudis Catalans. 

2 de juliol 

- Francisco Mora, nou cap 
d'informatius de Cadena Catalana. 

3 de juliol 

- Professionals presents al 
seminari de Lisboa del Institut 
Europeu per les Comunicacions 
demanen la fi del monopoli estatal 
de televisió. 
-El Consell d'Administració de 

"Avui" reduït a cinc membres; 
Antoni Subirà, Jordi Freixa, Josep 
Maria Muntaner Pascual, Joan Agut 
i Angela Miquel. 

- Aprovada la gestió 
pressupostària de 1985 de la 
Corporació Catalana de Ràdio i 
Televisió. 

4 de juliol 

- "Calviño, ¿Bon gestor o bestia 
negra?" es el tema de les pàgines 
de debat de "El Periód ico" amb 
textes de Luis Angel de la Viuda. 
Pere-Oriol Costa i José María 
Gorodo. 

7! 
u 
;¡ 
e 
(. 
~ 

= a 
e 
" 2 -



- Demanda popular de reapertura 
de Ràdio de Andalucía de Cornellà. 

8 de juliol 

- Nova revista de poesia 
"Ultime" apareix a Berga 

L'empresa editora de "El Correo 
Catalan" rescindeix el contracte 
als seus treballadors. 

- Pla de la Generalitat de 
Catalunya de subvèncions al 
cinema català conjuntament amb 
TV3. 

9 de juliol 

- Peridista fotògraf xilé cremat 
viu per una patrulla de l'exèrcit. 

- L'Institut Internacional de 
Premsa (I PI) condem na el 
trancament del diari " La Prensa" de 
Nicaragua. 

10 de juliol 

- Josep Maria Casanovas deixa 
la direcció de "Ràdio Barça". 

- Presentada a Paris la Cadena 
7 de televisió, de caire cultural. 

11 de juliol 

- Els treballadors de "El Correo 
Catalan" rebutgen l'acomiadament 
plantejat per l'empresa. 

- Un tribunal de Madrid insta per 
tercera vegada en varis anys al 
Tribunal Constitucional que aclarí si 
l'Estatut de Radiotelevisió s'ajusta 
el dret. 

-Signat el conveni de RTVE de 
1986. 

- L'Oficina Olímpica de 
Barcelona comença a editar la 
revista "Barcelona-92". 

12 de juliol 

- Profesors de la Facultat de 
Ciencies de la Informació de 
Bellaterra signen un text de suport 

a un projecte d'agència de premsa 
en català. 

13 de juliol 

-Disturbis a Panamà, provocats 
per estudiants, pel processament 
de dos periodistes. 

14 de juliol 

-A Camprodón (Girona) poden 
sintonitzar dotze canals de televisió 
per cable. 

- La Generalitat precinta 
l'emissora de Ràdio Pineda. 
- Condemnat l'alcalde d'lsla 

Cristina (Huelva) per negar-se al 
tancament d'una emissora 
municipal. 

14 de juliol 

- Desestimada la demanda de 
Fraga contra TVE pel jutge de 
primera instància de Madrid. 

- Ràdio 4, primera emissora que 
emet informació digital en català. 

- La Generalitat crea un registre 
de professionals de ràdio i televisió. 

-Absolt a Madrid el periodista 
de la revista "Tiempo", Pepe 
Rodríguez, per presumptes injúries 
interposta per l'associació Nueva 
Acrópolis. 

- " La Vanguardia" concedeix les 
quatre beques d'estudis a 
l'estranger de la Fundació Conde 
de Barcelona. 

17 de juliol 

- La capçalera del " Diari de 
Barcelona" concedida per 
l'Ajuntament de Barcelona a la 
proposta d'un diari ·en català 
presentada del Grupo Z. L'oposició 
municipal contra el projecte. 

- El conseller de Treball de la 
Generalitat. Oriol Badia, presenta 
el primer número de la revista "Món 



Laboral" editada pel seu 
departament. 

- Jordi Pujol, president de la 
Generalitat, rep a la primera juta del 
CoLlegi de Periodistes. 
-El director de "Punt Diari", 

Carles Reves, deixa el diari per 
dirigir un nou diari a Tarragona. 

18 de juliol 

- Vaga dels treballadors de 
l'agència F.rance Press pels plans 
de reestructuració de l'empresa. 

19 de juliol 

- El CoLlegi de Periodistes de 
Catalunya i l' lnstituto lnternacionàl 
de Prensa (I PI) mostren la seva 
preocupació del processament dels 
directors de l'agència Efe i Europa 
Press per acollir-se al secret 
professional. 

- El premi Solidaritat de 
l'Ajuntament italià de Fondi i el 
premi atorgat per la Universitat 
nordamericana de Missouri a 
prersonalitats destacades del món 
periodístics han estat entregats a 
"El País". 

21 de juliol 

L' lnstituto Internacional de 
Prensa (I PI) nmostra la seva 
preocupació pel processament del 
director d"'Egin", d'acord amb 
previssions de la llei antiterrorista. 

22 de juliol 

- Calviño presenta els nous 
sitemas informàtics pel control 
d'audiència i gestió de RTVE. 

- La Filmoteca inicia una 
col.lecció de llibres de cine amb el 
llibre "La guerra de España en la 
pantalla". 

"Treball" compleix el seu 50 
aniversari. 

- Mor Angel Carrasco López, 
periodista ex-director de l'Escola 
de Periodisme de l'esglèsia de 
València. 

- Els partirs catalans no 
accepten explícitament el pacte 
de mitjans de comunicació 
proposat pel PSC. · 

- J.V. Foix assiteix a la 
presentació del número u de la 
revista "Catalan Review'' dedicat a 
la seva obra. La revista es 
patrocinada per la Nord American 
Catalana Society. 

-TVE estudia instal.lar tres 
reemissors a la Vall d'Aran. 

- Presentació del segon número 
de la "Revista Econòmica de 
Catalunya", editada pel CoLlegi 
d'Economistes de Catalunya, 
dedicat als JJ.OO. 

- Representants dels 
treballadors de "El Correo Catalan" 
s'entrevisten amb els fiscals del cas 
Banca Catalana. 

24 de juliol 

"The New York Times" acusa a la 
CIA d'espiar en benefici del govern 
de Sudàfrica. 

-Xina expulsa al corresponsal 
de "The New York Times". 

-Apareix un nou número de la 
revista "Tascó" de Reus dedicada a 
un debat entre escultura i 
urbanisme. 

25 de juliol 

- La revista "Dansa 79" celebra 
els seus primers 25 números. 

- El diari vespertí "La Tarde" de 
Madrid deixa de publicar-se. 

- El president andalús Rodríguez 
De La Borbolla proposa crear un 
tercer canal de televisió federat. 

- La revista cultural catalana 
"Saber'' tindrà periodicitat 
trimestral. 

81 
en z o 
o 
et 
:E 
a: o 
u. 
z 



82 
en 
z 
o 
o es: 
::! 
a: o 
~ 
z 

26 de juliol 

-Les emissores de RNE i 
Rad iocadena de Cuenca es 
fusionen. 

-Un grup de dones de Collado 
Villalba agredeix un periodista que 
havia escrit un article que no era 
del seu gust. 

- La Generalitat tanca l'emissora 
Vilanova Ràdio. 

- Apareix un nou diari anglès 
" Daily Standard" destinat als 
turistes a Espanya. 

28 de juliol. 

- Mor Jaume Ribé, 
compaginador de varies revistes 
catalanas. 

29 de juliol 

- Els treballadors de "El Correo 
Catalan" celebren un acte a la 
plaça de Sant Jaume, davant de la 
Generalitat, enterrant 
simbòlicament el diari. 

- Curs a Paris de periodistes de 
tot el món interessats en millorar el 
coneixement dels problemes 
auropeus. 

- Ricard Aparicio sustitueix Luis 
del Olmo durant el mesos de 
vacances a COPE-Ràdio Miramar. 

- El jutge de València, Guillermo 
Forteza, denuncia a un fotògraf que 
el volia fotografiar. 

30 de juliol 

-Apareix el primer número de la 
revista trimestral editada per 
l'Ajuntament de Barcelona 
"Barcelona Metropolis 
Mediterrània". 

- Merry Martínez Bordiú 
presenta una demanda amb petició 
d'una indemnització de 50 milions 
de pessetes contra "La Revista" 
per intromissió d l'intimitat. 

31 de juliol 

- El Tribunal Constitucional 
s'inhibeix sobre la posta en 
funcionament del segon canal de la 
televisió vasca. 

- RTVE espera ingressar aquest 
any 4 .000 milions de pessetes. 
PRISA depenta a consequència de 
l'amplificació del 71 per cent del 
capital de la cadena radiofònica. 

- Aapreix "Delfin Verde Express", 
primer diari d'un camping, a la 
Costa Brava. 

- El Consell Constitucional 
francés desautoritza la llei de 
premsa proposta pel primer 
ministre Jacques Chirac. 

- Mor Ramon Gonzalez Castillo 
veterà periodista de Barcelona, que 
tenia 95 anys. 

Setembre 
2 de setembre 

- Surt el primer número del diari 
"China Daily" que es distribuirà per 
catorze paisos europees. 

4 de setembre 

- Gunilla Von Bismarck per la 
demanda que va interposar contra 
la revista "Tiempo" per protecció de 
l'honor. 

- Ramon Guardans nomenat 
president de l'Editorial catòlica, 
editora del diari "Ya". 

- Els treballadors del diari "El 
Correo Catalan" tallen el trànsit en 
reivindicació de condicions justes 
d'acomiadament. 

- El govern de Sudàfrica 
reimplanta la censura de premsa. 

8 de setembre 

- Novetat a les emissores de 
cara a la nova temporada amb 



ref9rçament dels espais matinals. 
-Bellvitge, a l'Hospitalet, compta 

amb quatre hores diàries de 
televisió pròpies durant la festa 
ma ior. 

- Protestes de Joaquim Nadal 
president de la Federació de ' 
Municipis de Catalunya, i de Xavier 
Vila, president de I'EMUC, que 
deman el diàleg amb la Generalitat 
contra el tancament de Ràdio ' 
Balaguer. 

9 de setembre 

- L'agència de noticies 
internacional Visnews anuncia al 
seva intenció de participar en la 
televisió privada a Espanya. 

- La Generalitat anuncia que 
seguirà tancant les emissores 
municipals que abusin de la falta de 
regulació. 

- Clara Isabel Francia ha 
presentat recurs contra la resolució 
del Ministeri de Presidència sobre 
icompatibilitat de serveis a TVE. 

Verbean popular contra el 
tancament de Ràdio Balaguer. 

- El comitè editorial del 
suplement "Un solo mundo" 
programarà nous models de 
desenvolupament i financiació. 

- Descens a l'audiència de 
televisió segons el Gabinet de 
Premsa de TVE. 

- La Filmoteca francesa 
compleix 50 anys d'existència. 

-"La Vanguardia" de Barcelona 
reforça el seu equip directiu amb el 
nomenament de Roger Jiménez i 
Josep Maria Sòria com a nous 
directors adjunts i de dos nous 
sots-directors, José Ramón 
Gonzalez i Alfons Soteras. 

1 O de setembre 

- Trobat amb deu trets al cap el cos 
del periodista xilè José Carrasco de 

la revista "Analisis", detingut feia 
dies. 

- Els directors d'Europa Press i 
Agència Efe no seran processats 
per pressumptes calumnies al 
corresponsal del diari "Egin" a 
Euskadi Nord al relacionar-lo amb 
ETA. 

-Salvador Escami lla anuncia que 
tornarà a fer ràdio. 

-José Oneto demanda al Grupo 
16 per la clausura de conciencia a 
causa de mutilacions i reduccio~s 
dels seus escrits quan significaven 
una crítica a Roca Junyent i 
l'operació reformista. 

- TV3 surpimeix la programa 
"Debat", de periodicitat episòdica i 
rescindeix el contracte al director' i 
conductor, Albert Arbós. 

- Es posa en marxa el conveni 
entre TV3 i la industria 
cinematogràfica. 

13 de setembre 

- Joan Granados, director 
general de la Corporació Catalana 
de Ràdio i Televisió declara, en una 
amplia entrevista al diari "Avui", que 
el "primer objectiu de TV3 es 
penetrar on el català no havia 
penetrat". 

14 de setembre 

- S'editen els articles que José 
Lu is Borges va publicar al 
setmanari femení "El Hogar'' de 
Buenos Aires entre 1936 i 1939. 

-Canvi de format de l'espai "Joc 
de Ciència" de TV3. Tindrà format 
de magazine. 

- Pugna pel control de la cadena 
de televisió americana CBS. 

15 de setembre 

- Debat d'articles sobre "La 
Clausura de conciència" a "El 
Periódico" amb textes de Carles 

83 
CI) 
z 
o 
o 
<t 
:E 
a: 
o 
LL. 
z 



!84 

en z 
o 
o 
~ 
:E 
a: 
o 
LL 
z 

Sentis, Joaquim Navarro i Basislio 
Rogado. 

16 de setembre 

-Inauguració a Barcelona del 
seminari sobre el cable i la televisió 
de la Universitat Internacional 
Menéndez Pelayo. 

- L'empresa editora del "Diario 
16" condemnada per utilització 
d'un joc. 

-RNE prepara una història 
radiofònica de la ràdio a Catalunya. 

- La URSS posa en òrbita un 
nou satèlit de comunicacions. 

17 de setembre 

- La possibilitat dels barcelonins 
de tenir accés a programes 
estrangers de televisió en el curs 
de la Universitat Menéndez Pelayo 
desperta gran interès entre els 
televidents. 

- El Col.legi de Periodistes Xilé 
ha presentat una querella per 
"homicidi calificat'' pel segrest i 
mort de José Carrasco, redactor de 
la revista "Analisis". 

- Un professor demana 25 
milions a "Ya" per publicar que 
obligava a comprar el seu llibre. 

-Militants abertzales es 
solidaritzen amb el periodista que 
fa vaga de fam per l'assesinat de 
l'ex-etarra "Yoyes". 

18 de setembre 

- Josep Maria Martí, nou director 
de Ràdio Espanya a Barcelona. 

- Francesc Baiges nomenat nou 
editor del programa "parlem· ne" de 
Ràdio 4. 

-"El País" absolt d'atemptar 
contra l'honor d'un advocat suspés 
de l'exercici de la seva professió. 

- Herbert Schiller participa a la 
tercera jornada del curs "La TV per 
cable en la metròpolis del futur'' 

que es desenvolupa a Barcelona en 
el marc de la Universitat Menéndez 
Pelayo. 

- Premi España 85, concedit per 
la Conferència Espanyola 
d'Associacions Professionals de 
Relacions Públiques, concedit a 
"La Vanguardia". 

- Antonio Asensio, president del 
Grupo Z, rep "La llave de 
Barcelona". 

21 de setembre 

- La Fundació Roosevelt 
guardona a " El País" per la seva 
defensa de la llibertat d'expressió. 

22 de setembre 

- El Minsteri de Transports i 
Comunicacions té ultimat el nou 
projecte de llei de 
telecomunicacions. 

- Editorial formentera, del Gruzo 
Z, edita una nova revista "Omni" 
edicada a temes científics i 
tencològics. 

24 de setembre 

- Javier Solana, portaveu del 
govern, anuncia que aviat la llei de 
Propietat lntelectual serà 
presentada a les Corts. 

- Suspés el judici a set 
periodistes per supostes calumnies 
a polítics franquistes en el llibre 
"Todos al suelo" sobre els fets del 
23 de febrer. 

- Apareix a Tàrrega una revista 
d'estudis judaics. 

- L'associacó cultural Flojocant 
de Barcelona anuncia la creació 
d'una comissió de defensa dels 
usuaris de la comunicació 

25 de setembre 

- Protestes dels comentaristes 
de ràdio i televisió per la decisió de 



la Federació Espanyola de Futbol 
d'impedir l'accés d'un periodiste 
d'Antena 3 al camp de El Molinón 
durant al retransmissió del partit 
amistós Espanya-Grecia. 

- Exequies de Maria Dolores 
Serrano, esposa del director de "La 
Vanguardia", Francesc Noy. 

30 de setembre 

- El periodista nordamericà 
Nicoléís Danilof es alliberat per 
l'URSS després de 30 dies 
d'empresonament després de ser 
acusat d'espionatge. El seu 
alliberament possibilita la reació 
d'un nou clima en les relacions 
entre les dues superpotències 
abans de la propera cimera entre 
els dos caps d'estat. 

- TV3 ofereix un documental 
sobre el mon del sexe comercial a 
Barcelona que interessa als 
espectadors però no escandalitza. 

- El periodista francés Jean · 
Marc Sroussi es segrestat a Beirut. 

-Joaquim Muns, catedràtic de la 
Universitat de Barcelona, dona una 
conferència a l'Associació de 
Periodistes d'informació 
Econòmica de Barcelona. 

Octubre 
1 d'octubre 

-El director tècnic de " La 
Vanguardia" diu a Torremolinos, en 
el curs de les "Jornadas 
Nacionales de Artes Graticas", que 
les estadístiques demostren que 
s'ha produït un increment de 
difusió del 30 per cent dels 
periòdics espanyols. En cinc anys 
hem passat d'un diari per cada 18 
persones, a un per cada 14 
persones. 

-"Antena 3" atorga els premis 
de la crítica 1986. Entre els 

guardonats hi ha la programació 
cinematogràfica de TVE i 
Mercedes Milà 
-"Diario 16" presenta el 

programa d'actes commemoratius 
del seu desé aniversari. Entre els 
actes previstos hi ha un cicle de 
conferències a més d'altres 
activitats lúdiques. 

- Edició francesa del "Diario del 
pueblo chino". 

- Les radiotelevisions privades 
d'Europa volen esser reconegudes 
per la CEE. 

2 d'octubre 

-Josep M. Casasús i Jaume 
Guillamet així com Joan Tudela, 
Antoni Puigvert, Salvador Sabrià, J. 
Vallés i la revista "El Venf', de 
Terrassa, obtenen els premis 
Gaziel de periodisme del 
Departament de Cultura de la 
Generalitat de Catalunya. 

- Un periodista francès segretat 
a Beirut s'escapa dels seus 
captors. 

-Agustín Alvarez, nomenat 
gerent de "La Voz de Asturias". 

-Apareix l'edició castellana de 
la revista "EIIe". Acte públic de 
presentació al Palau de Pedralbes. 

-El Col.legi de Directors de 
cinema critica durament a TV3 pel 
fracàs en la producció de temas de 
ficció. 

3 d'octubre 

-La Audiència de Barcelona 
denega la petició de que es deixés 
sense efecte el tancament de les 
emissores municipals de Balaguer, 
Cerdanyola-Ripollet i Alt Camp. 

- Asunción Valdés elegida cap 
de l'Oficina d' Informació a Espanya 
del Parlament Europeo. 

-José María Calviño compareix 
davant la Comissió de Control de 
RTVE. 

8~ 

0 
z 
o -o 
et 
:i 
a: o 
u. 
z 



¡86 
en 
z o 
o 
<( 

:E 
a: 
o u.. 
z 

4 d'octubre 

-Les emissores municipals de 
Catalunya es reuneixen per tractar 
sobre els expedients de tancament 
que ha instat la Generalitat de 
Catalunya. 

-Radio Avui es converteix en 
Ràdio Barça-Cadena 13. 

-Salvador Alsius, presentador 
del Telenotícies Migdia, trenca 
públicament un xec rebut en 
agraïment per una informació 
emesa feia uns dies. 
-"La Voz de Asturias" arriba a 

un acord de col.laboració amb 
"Antena 3". 

-L'Ajuntament d'Arenys de Mar 
acorda instal.lar un sistema de 
televisió per cable amb el qual es 
podran sintonitzar una quinzena de 
canals de televisió. 

5 d' octubre 

-Canvis en la redacció de " El 
País". Juan Cruz es fa càrrec de la 
secció de col.laboracions. Lluís 
Bassets es nombrat corresponsal a 
París. Fèlix Bayó es nombrat cap 
de cultura. Julian Martínez 
s'incorpora a l'equip d'informació 
política i Sol Gallego-Díaz deixa la 
corresponsalia de París. 

-Concedits els premis ltalia de 
televisió de 1986. El pr-imer premi 
queda desert. 

-Clausuren l'emissora comercial 
Onda 21, de La Llagosta. 

6 d'octubre 

-Radio Nacional crea un 
programa per recollir les queixes 
dels seus oïents. 

-Apareix " Eguna", nou diari en 
euskera, dirigit per Luis Alberto 
Arambarri. El títol va néixer l'any 
1937. 

-Ceferino de Blas ha estat 
nombrat nou director de "Faro de 
Vigo. 

-El primer tinent d'alcalde de 
l'Ajuntament de Barcelona diu en 
una carta dirigida a "El Periódico" 
que els articles escrits per Jaume 
Guillamet, cap del departament de 
premsa de l'Ajuntament, ho son a 
títol estrictament personal. La 
carta respòn a una moció 
presentada per CiU molesta per un 
article sobre els incendis forestals. 

7 d'octubre 

-:-Inauguració del 35 Congrès de 
la Confederació Internacional de 
Societats d'Autors i Compositors a 
Madrid. 

- Apareix " lci&Là", revista per 
professors de francès. 

-"La Revista de Catalunya" 
inicia una nova etapa dirigida per 
Max Cahner. 

-Ràdio Olot inicia una nova 
etapa, fora de la Cadena 13. 

-Joan Pelegrí, premi Casa 
Nostra de periodisme, institu ït pels 
Casals Catalans de Suïssa. 

9 d'octubre 

-Diario 16 i Cambio 16 es 
veuen obligades a rectificar i tenen 
que difondra la versió de José 
Oneto, ex-directiu del grup, sobre 
les seves diferències. 

-Telenotícies vespre de TV3 
celebra el seu programa número 
1.000. 

-Un grup dins de Tevisa format 
per La Vanguardia, Antena 3 i 
Ràdio 80 preparany un propi 
projecte de televisió privada sense 
escloure una posterior 
convergència amb la resta del 
grup. 

11 d'octubre 

-Carles Sentís publica "Ara 
Barcelona", text encarregat per la 
candidatura olímpica de Barcelona, 



com a presentació de la ciutat. En 
'l'acte de presentació hi foren 
prsents Joan Mas Cantf, 
comissionat del Consell Rector, i 
l'alcalde accidental de la ciutat, 
Jordi Parpa!: 

·Francisco 
Tomas y 
Valiente va 
a ser 
a Barcelona 

El president del Tribunal 
Constitucional, Francisco Tomas y 
Valiente, manifestà en el decurs de 
la seva conferència celebrada al 
CoLlegi de Periodistes de 
Barcelona, la seva profunda 
preocupació pel possible col.lapse 
d'aquest tribunal. 

Tomas y Valiente també digué 
que "d'aquí a dos o tres anys, si els 
assumptes que rebeím continuen 
augmentant a aquest ritme, ens 
trobarem que, tot i tenir més 
competències que els tribunals 
constitucionals italià o alemany, 
estarem igual que ells pel que fa al 
retard amb què es pronuncien les 
sentències. t=s clar que cal pensar 
que ells també la més temps que 
funcionen". 

El president del Tribunal 
Constitucional afirmà que "aquesta 
preocupació que sento jo i, per 
extensió, tots els membres del 
Tribunal, no té res a veure amb la 
manca de mitjans, sigu in personals 
o tècnics. Respecte a això, puc dir 
que no ens podem queixar. Però el 
que sí que cal és una més gran 

restricció dels ciutadans i també 
per part dels poders públics". 

Però, per una altra banda, Tomas 
y Valiente es mostrà satisfet d'un 
aspecte essencial: les sis-centes 
cinquanta sentències 
pronunciades pel Tribunal, s'han 
executat totes excepte dues. "Això 
em tranquil.litza molt i també fa 
molt més fiable el procés", afegí. 

Tomas y Valiente afirmà que dels 
cinc mil assumptes que havien 
entrat al Tribunal el aquests sis 
anys se n'havien omplert quinze 
mil pàgines de dotze volums. 
~~~@~ 

-Surt el primer número de 
"Catalunya Sud", nou diari editat a 
Tarragona. 

-Primer col.loqui sobre llengües 
poc difoses i mitjans de 
comunicació a Europa celebrat a 
l'Alguer i Nuoro (Sardenya). 
-L'Ajuntament de Barcelona 

signa el contracte d'arrendament 
de les capçaleres de "Diari de 
Barcelona" i "El Brusi" a l'empresa 
editora que pretèn treure un nou 
diari el proper mes de gener. 

-Sis periodistes 
llatinoamericans obtenen el premi 
Rei d'Espanya de periodisme. 

13 d'octubre 

Concedits els premis España de 
Radio Nacional. 

-La Federació de Fútbol veta a 
un periodista d'Antena 3. 

-El periodista Leontxo Garcia, 
d"'EI País", rep el premi a la millor 
cobertura periodista de la partida 
de desempat entre Kasparov i 
Karpov. 

14 d'octubre 

-Max Frankel, nou director de 
"The New York Times". 

-L'Audiència Territorial de 

87 
en z o 
o 
e( 
:E 
a: o 
IL. 
z 



88 
0 
z 
o 
~ 
:E 
a: 
o 
lL 
z 

Madrid estima que la rectificació 
de la familia de Santiago Ramón y 
Cajal a un article sobre el científic 
aragonés publicat a "El País", no 
era necessària, ja que era sol:)re 
opinions i no sobre informacions o 
fets. 

-Afganistan convida a 200 
periodistes a observar la retirada 
parcial d'efectius soviètics. 

15 d'octubre 

-El Club de Brusel.les debat el 
futur de la televisió a Europa amb 
la participació d'Antoni o Asensi o, 
presidente del Grup z. 

-El Grup Zeta compra al Banc 
de Crèdit Industrial els actius de 
l'Editorial Bruguera. 

-La revista Tiempo comença a 
publicar en fascicles les memòries 
de Josep Tarradellas. 

-Sols sis grans grups de 
comunicació multimedia se 
mantindran en el mercat comú de 
la televisió, segons el experts de 
l'Agència Europea d'lnformacion. 

16 d'octubre 

- Un informe sobre els GAL 
publicat a "Interviu" fou inventat 
per l'ex-guàrdia civil protagonista 
de l'article. 

-Carles Sentís rep 'la Creu de 
Sant Jordi de la Generalitat. 

-Els principals diaris extrangers 
aposten per Barcelona en la 
carrera per la nominació olímpica 
per 1992. 

-Extraordinària cobertura 
televisiva de la setmana anterior a 
la concesió dels Jocs Olímpics de 
1992 a Barcelona per part de TVE i 
TV3. 


