


Comencem a aquest número dels 
"Annals del Periodisme Català" una secció 
dedicada a reflectir resumidamente les 
informacions que relatives al món de la 
informació publiquen els diaris. 

EL REl SOCI D' HONOR DE 
L'ASSOCIACIÓ DE LA PREMSA DE 
BARCELONA 

El Rei d 'Espanya va rebre, durant el 
seu viatge a Barcelona el passat 16 de 
maig, la Junta Directiva de l'Associació 
de la Premsa de Barcelona, presidida per 
Carles Sentís. 

En el curs de l'audiència fou lliurat al 
Rei el títul de Soci d'Honor de 
l'Associació, com a homenatge a la seva 
persona i la seva obstinació decisiva en la 
consolidació de les llibertats públiques. 

El President de l'Associació de la 
Premsa, en una breu alocució es va referir 
als actes de celebració del 75 aniversari 
de l'entitat i a la possible culminació 
durant aquest any de dues velles 
aspiracions de la professió period ística 
com són l'establiment de la clausula de 
consciència i del secret professional i la 
propera creació, per llei del Parlament 
de Catalunya, del Col·legi Professional de 

·-· '·· Periodistes. 



4 de juny 
- Taula rodona sobre política de 
comunicació local dels ajuntaments 
celebrada a Lleida dintre del marc de 
Municipalia-85. Eulàlia Fuentes, de la 
Facultat de Ciències de la Informació de 
Bellaterra, Maria Creuet, representant de 
l'Associació d'Emissores Municipals de 
Catalunya, i Jordi Negre, President de 
l'Associació Catalana d'Informadors de 
l'Administració Local, varen apreciar que 
la manca d'assistència dels pol i tics era 
una mostra del fet que no aprecien la 
comunicació local. 
- L'advocat del Mini·stre de l' Interior, 
José Barrionuevo, demana al jutge que 
condemni el diari "El País" per difamació. 
- La revista "Juventud Obrera" apareix 
per tercera vegada després de la darrera 
suspensió administrativa de l'octubre de 
1980. 
- L'editor d"' Ap lausos" ha estat absolt 
del delicte de calúmnies. 
- El President del Grup Z, Antonio 
Asensio, ha estat guardonat per Ja seva 
defensa de la televisió privada per 
l' Asociación Profesional de Informadores 
de Radio y Televisión. 

5 de juny 
- El jutge que instrueix les diligències 
sobre els actes succeïts a la Rambla de 
Barcelona el dia de Sant Jordi ha rebut 
de TV3 les imatges ,que aquesta poseïa, 
filmades per un equip de la televisió 
basca. 

TV3: INCIDENTS DEL DIA DE SANT 
JORDI 

El dia 6 de maig, el President de 
l'Associació de la Premsa de Barcelona, 
Carles Sentís, va rebre una carta d'un 
grup de professionals de TV-3, en la qual li 
demanaven que la Junta Directiva instés 
el Govern Civil de Barcelona perquè 
aclar(s la situació creada arran d'una nota 

publicada per aquest últim, en la qual 
(segons es diu a la carta) s'hi compromet 
la reputació d'un bon grup de 
professionals del periodisme. 

l a Junta Directiva es reuní, amb 
caràcter extraordinari, el dia 9 de maig, i 
prengué l'acord següent: "Atendre la 
petició d'un grup de professionals de 
TV -3, i fer les gestions pertinents per 
instar el Govern Civil de Barcelona perquè 
aclareixi una situació que, segon exposen 
els estaments professionals, compromet 
llur reputació. 

Al mateix temps, la Junta Directiva 
lamenta que situacions de tensió pol(tica 
redundin en perjudici d'un treball 
periodístic correcte, com ho fou la 
cobertura informativa dels incidents a la 
Rambla de Barcelona la proppassada 
diada de Sant J ordi". 

El President Carles Sentís va sol-licitar 
una audiència al Governador Civil de 
Barcelona per tal parlar-li de la qüestió. 

- Commemoració del 25 aniversari de la 
revista "Editur". 
- Jaume Beltran, director de "Cocina y 
Hogar" elegit "Gourmet barceloní de 
l'any". 
- Es commemoren els cent anys de la 
llibreria "La Hormiga de Oro", lligada 
històricament a moltes publicacions 
barcelonines i religioses. 

6 de juny 
- Una querella contra el Director 
General de l'empresa editora d' "El País" 
que havien interposat els membres del 
Comitè d'empresa de la cadena SER, 
Oscar García i Juan Carles Goñi, ha estat 
arxivada. 
- L'Alcalde de Barcelona, Pasqual 
Maragall, assegura a Berlín, durant Ja 
celebració de la reunió del Comitè 
Olímpic Internacional, que Barcelona serà 
la primera ciutat espanyola amb televisió 
per cable. 



) d . e Juny 
~ Joan Granados, Director General de la 

orporació Catalana de Radio i Televisió, 
~01TlPareix davant la Comissió de Cultura 
,.er Parlament de Catalunya. Afirma que 

V3 fa una televisió nacional i es criticat 
~els socialistes per manca de pluralisme 
lllformatiu. 

B En el marc de la Fira de Mostres de 
d arcelona, té lloc el Saló Internacional 

er Còmic i la li-lustració. 
~ El Director General de la Policia, 

afael del R fo, va amenaçar un 
?eriodista d"'EI Pafs" amb relació a les 
11111estigacions d'aquest mitjà informatiu 
Sobre l'espionatge policial a partits 
Polítics. 
; Catalunya Ràdio, emissora institucional 

fre la. G~neralitat, ha demanat una 
ecuenc1a per emetre en ona mitjana. 

~ - ~or el periodista gràfic, Josep Valls i 
d.',',1· que va pertànyer a la redacció 

El Mundo Deportivo". 

8 d . e Juny 
- Els sindicats del cos superior de Pol icia 
Cr" . 
G •t1quen les amenaces del Director 
d':~eral de la Policia a un redactor 

El País". 
- Er Comitè d'Empresa d"'EI Pa fs" 
dernana el cessament de Rafael del Río, 
Per les amenaces pronunciades contra un 
Periodista del diari. 
a L'Associació de la Premsa de 
~rcelona presenta un esborrany 

~avantprojecte de llei sobre la clàusula 
e Consciència i el secret professional dels 

Periodistes. 
; Convergència i Unió anuncia que no 
dresentarà cap esmena a l'avantprojecte 

Pe _Llei de creació del Col·legi de 
enodistes. 
~ Absolt el periodista de Múrcia, 

1
, erardo Aguilar, que va comparar 
el<·president d'aquesta comunitat 

autonòmica amb uns pallassos. 
):, Segons un informe de la Com issió 

1,
 e~nica de Seguretat Urbana de 
AJuntament de Barcelona, els mitjans 

informatius converteixen els delictes en 

espectacle. 

12 de juny 
- Darrer dia de l'exposició que va 
preparar l'Associació de la Premsa de 
Barcelona amb motiu del seu 75 aniversari. 

EXPOSICIÓ "75 ANYS DE PERIODISME 
CATALÀ" 

El dia 20 de maig es va inaugurar al 
Palau Moja de Barcelona, l'exposició 
"75 Anys de Periodisme Català", que 
s'organitzà en col·laboració amb la 
Generalitat. 

L'exposició, que és un extens repàs de 
75 anys del nostre periodisme i de la 
nostra història, a través dels personatges, 

mitjans informatius i, fins i tot, dels 
instruments de treball que l'han 



caracteritzada, és el fruit d'un esforç 
tenaç d'un equip compost per membres 
de la Junta Directiva i altres socis de 
l'Entitat. 

Es tracta del recull més complet sobre 
aquest tema, que s'ha fet a Catalunya en 
fo rma d'exposició, el qual ha estat 
possible gràcies al patrocini del 
Departament de Cultura de la Generalitat. 

A l'acte inaugural de l'exposició, 
presidit pel Conseller de Cultura, hi foren 
convidats tots els socis de l'Entitat. 

La mostra restà oberta fins al dia 12 de 
juny. 

Amb ocasió de l'Exposició s'edita un 
catàleg titu lat "El 75". 

- Eugenio Galdón, Director General de 
la Cadena SER, en substitució d'Eugenio 
Fontan. 
- El Director d' "Interviu" i el periodista 
del mateix mitjà, Raúl del Pozo, han estat 
condemnats a pagar 41 milions de 
pessetes com a fiança, a demanda de 
l'actriu Charo López. 
- Segons el darrer Estudio General de 
Medios, els setmanaris del Grup Z 
"Interviu", "Tiempo" i "Di nero" han 
augmentat la seva audiència. 
- TV3 desmenteix una suposta norma que 
impedeix fer servir el castellà a l'emissora de 
televisió catalana. Un& presentadora havia 
impedit concursar a una persona que no 
entenia el català. 

13 de juny 
- El Consell Assessor de la RTVE a 
Catalunya denuncia obstacles a la seva 
gestió per la situació de marginació 
existent, donada la manca de nomenament 
del càrrec de Delegat Territorial. 
- Apareix la nova revista "Barcelona 
marca registrada", amb el suport del 
Patronat Municipal de Turisme de 
Barcelona. 
- 'El Director d'Aviació Civil 
responsabilitza la premsa de les pèrdues 

d'lberia per les seves referències a la 
manca de seguretat de l'espai aeri 
espanyol. 
- Nova Junta Directiva de l'Agrupació 
de Periodistes Econòmics. 
- El President del Govern, Felipe 
Gonzalez, demana un "tractament 
especial" dels temes del terrorisme. 
- El periodista de fets diversos, Enrique 
Rubio, posa en vídeo els seus casos 
policials. 
- La revista "Control" nomena "El 
Periódico" el millor diari regional 
d'Espanya. 
- Juan Poch Soler i Josep Sandoval 
premiats pel Sisè Saló Nacional lberpiel· 
Peleteria. 

17 de juny 
- El I íder del PSC (PSC-PSOE) critica la 
política informativa de la Generalitat i la 
seva manipulació informativa. 
- Clausura del Primer Congrés de 
Periodistes d'Aragó. Es demana que 
s'aclareixi l'assalt a l'emissora de Jaca, 
després dels fets d' Abena. 
- Comença el cicle d'activitats "Press 
USA 85", organitzat per l'Institut 
d'Estudis Nord-americans de Barcelona. 
- La revista "L'Avenç" publica un 
monogràfic sobre Vicens Vives. 
- Taula rodona sobre els deu anys de 
publicació de la revista "Els Marges". 

18 de juny 
- Els periodistes no podran entrar a 
les presons durant el segrest dels motins 
que hi ha, segons normes de la Direcció 
General d'Institucions Penitenciàries. 
- Firma d'un Conveni per a la creació 
d'un Centre de Periodisme entre l'editora 
d'"EI País" i la Universitat Autònoma de 
Madrid, mitjançant el qual els periodistes 
d'aquest mitjà podran fer cursos de 
perfeccionament. 
- Se celebren les primeres Jornades 
d'Experts en Premsa regional i local a 
Almeria. 



; Es critica l'emissió d'un informe a 

1 
espai " Informe Semanal" de TVE sobre 

P: ~Utura regulació de la professió 
nod(stica. 

; Inauguració de "Fotopress" i "World 
a r~ss-85" al Centre Cultural de La Caixa, 

arcelona. 
; 

1
Surt "Endavant", portaveu del 

...,
0 ·lectiu nacionalista Fivaller. 
~ la revista "Theoria", editada a 
lalJ2Cadi, reapareix després de 30 anys de 

seva darrera aparició. 

~O de juny 

~ Manuel Fraga, líder d'AP, demana el 

11.~cament de mitjans informatius 
U2cadi. 

~ 1 de ju ny 

; Alianza Popular deixa la Comissió de 

1
• on~rol Parlamentari de RT VE per 

P~~ 1 Ssió d'un informe sobre la repressió 
d hcial durant el mandat en el Ministeri 
} Governació de Manuel Fraga emès 
"es . • 
re¡ P~es de unes declaracions seves 

ac1onades amb el tema 

P 
.... Inaugurada una expo~ició sobre la 
rem . G sa comarcal organitzada per la 

C eneral i tat de Catalunya i l'Associació 
..., atalana de la Premsa Comarcal. 
In la secció espanyola de l' Institut 
{)·ternacional de Premsa i la Junta 
~;ectiva d'AEDE (Asociación de 
la ltores de Diarios Españoles) critiquen 
a¡ Col·legiació obligatòria que demanen 
~~~Uns col·lectius professionals i portaveus 

9overn. 
: Manuel Calvo Hernando, sub·director 
"e ··y d A" rep un homenatge amb motiu 
a e la seva jubilació i els seus quaranta 

1.~s de professió. És president de 
e· ssociació Espanyola de Periodisme 

lentífic. 

~ ires diaris de Madrid i un de Barcelona 

S'~:a.ren sortir el dia anterior perquè 
co Vien sumat a la vaga general 
.... nvocada a tot Espanya. 
Ob l'~mpresa editora d' " El País" va 

tenir 947 milions de pessetes de 

benefici, segons es va dir a la Junta 
General d'Accionistes. 
- El Comte de Barcelona va lliurar els 
Premis ABC a Jul i{m Marias i Alfonso 

Vignau. 
- "El País" publica un suplement 
especial amb motiu del número 3.000. 

25 de juny 
- TVE no admet el vídeo adreçat per 
Manuel Fraga com a resposta a l'informe 
sobre la seva etapa en què fou Ministre de 
Governació, però llegeix la carta de 
rectificació del líder d'AP. 
- Convocats els premis de periodisme 
sobre biotècnica mèdica i Rey d'Espanya. 
- Els bisbes espanyols denuncien un 
clima d'agressivitat contra l'església per 
part dels mitjans informatius. 

26 de juny 
- El secretari de Da I í, Robert 
Descharnes, demana querella contra una 
revista francesa, "Journal du Dimanche". 
- TV3 comença a realitzar proves d'un 

sistema de teletext. 
- AP porta als tribunals el seu afer 
contra TVE i el vídeo no emès com a 

rectificació . 
- Andreu Avel·lí Artís "Sempronio" 
presenta un nou llibre seu, "L'accent de 

Barcelona". 
- La Unió de Periodistes del País 
Valencià es pronuncia contra el Col·legi 
Professional de Periodistes. 
- Desatesa l'esmena a la totalitat contra 
el nou crèdit extraordinari del Parlament 
de Catalunya per TV3, que havien 
presentat els socialistes catalans. S'aprova 
amb els únics vots de Convergència i Unió. 
- Cartes de diversos periodistes de TVE 
contra l'editorial d"'EI Pafs", 
"Terrorismo televisivo", en relació a l'afer 

de l'informe sobre Fraga. 

27 de juny 
- La revista "Crònica" plega amb un 
dèficit de 37 milions i amb queixes per la 
manca d'ajuda rebuda de les institucions. 



- Ricard Fermindez Deu deixa Radiocadena 
Espanyola per discrepàncies amb la direcció 
de la cadena en matèria de continguts. 
- El jutge desestima la demanda del 
Ministre de l' Interior contra el diari 
"El Pa(s". 
- Lliurament de les Antenes d'Or per 
Professionals de ràdio i televisió. 

28 de juny 
- El Grup Popular del Congrés de 
Diputats presenta una moció demanant la 
destitució del Director General de RTVE, 
José Maria Calviño. 
- TV3 contracta a Joaquim Maria Puyal 
per un programa setmanal. 
- Rebutjada una querella contra 
Antonio Gala per un article a "El País" 
presentada per un militar. 
- Angelino Alejandre Casado fou absolt 
del delicte d'injúries greus a l'exèrcit 
pretesament comès en un article publicat 
a "Servir al Pueblo", portaveu de 
l'organització Moviment Comunista 
d'Espanya. 
- Miquel Roca anuncia que donarà 
suport a tota iniciativa que hi hagi per tal 
que cessi José María Calviño. 

2 de juliol 
- Desestimada una demanda contra el 
corresponsal d'ABC a Àvila interposada 
per un conseller del PSOE. 
- Un grup d'intel·lectuals valencians es 
querellen contra el Delegat del Govern a 
València pels intents d'aquest de 
precintar un repetidor de TV3 instal·lat a 
Sueca. 
- Dimissió de Narcís Jordi Aragó, 
Modest Prats, Pere Sarquella i Llu is Prats 
com a membres del Consell Editorial del 
"Punt Diari" per desacord amb la trajectòria 
política del nou director adjunt del diari, 
Pasqual Llongueras. 
- El jutge Vazquez Honrubia creu que 
membres del govern estan impl icats en 
el cas de l'espionatge a partits pol i t ics, 
segons es desprèn de les actuacions que ha 
enviat al Tribunal Suprem. 

- El portaveu del Grup parlamentari de 
Convergència i Unió es queixa de la 
convocatòria de conferències de premsa 
mentre duren els plens del Parlament de 
Catalunya. 
- TVE condemnada a pagar cinc milions 
de pessetes per manca de veracitat en una 
informació que implicava una empresa 
en el tràfic de drogues. 

3 de juliol 
- Durant tot l'estiu, Alianza Popular 
recollirà signatures contra el Director 
General de RTVE, José María Calviño. 
- Un tribunal de Madrid condemna 
l'ABC per un article "desmerecedor" per 
Aranguren. 

4 de juliol 
- Polèmica per l'ús de les dades de 
l' Estudio de Medios entre el diari ABC i 
Diario 16. 
- Les inversions publicitàries van créixer 
en un 19% durant l'any passat. Els diaris 
concentren el major percentatge i la 
televisió va experimentar el major 
creixement. 
- Angel Gómez Fuente, periodista de 
Ràdio Nacional d'Espanya, és el 
guanyador del premi periodístic convocat 
per l'executiu autònom de Castella-La 
Manxa. 
- RTVE ha tancat la liquidació de 
comptes del 1984 amb un superàvit de 
1.337 milions de pessetes. 

8 de juliol 
- Comença una vaga a "E l Noticiero 
Universal" per manca de pagament dels 
sous. 

9 de juliol 
- Querella contra el periodista basc Kepa 
Bordegaray per un article publicat al diari 
"Deia" per pressumptes injúries contra les 
forces de seguretat de l'Estat. 
- El jutge ordena a "Interviu" que 
publiqui una rectificació d'un article 
referent a Fraga lribarne. 



- El cost global de TV3 i la ràdio 
autonòmica supera, des de la seva creació, 
els 28.000 milions de pessetes. 

11 de juliol 
- Desestimació de la demanda de Fraga 
contra TVE per no haver emès el vídeo 
que van adreçar-li com a rectificació. La 
sentència considera que el vídeo no era 
Una rectificació a l'informe emès. 
- S'anuncia una vaga a TV3 pels dies 9 a 
15 de setembre. 
- Els treballadors d"' EI Noticiero 
Universal" i "Dicen" cobren part dels 
endarreriments salarials. 
- Segons la revista "Dinero", els 
Professionals dels mitjans de comunicació 
millor pagats són els de la ràdio. 

12 de juliol 
- L'Associació de la Premsa de Madrid 
manifesta la seva preocupació per la 
sentència contra el director de la revista 
"Semana" interposada per Carmina 
Ordóñez, i ho consideren un greu 
Precedent. · 
- Creat un comitè per la llibertat de Josu 
landa, redactor de la revista "Arguia" i 
Col·laborador d"'Egin", relacionat amb la 
fugida de dos militants d'ETA del Penal 
de Martutene. 
- Els treballadors de l'Agència EFE 
Convoquen una vaga per al dia 23 de 
setembre. 
- Un jutge processa vuit periodistes de 
Diario 16 per injúries a conseqüència d'un 
article sobre el matrimoni Sabater. 
- El Parlament de Catalunya aprova 
Un crèdit de 3.000 milions de pessetes 
Per TV3. 
- El diari "El Noticiero Universal" torna 
avui als quioscos en fina litzar la vaga. 

15 de juliol 
- El fiscal demana dos mesos de presó 
Per al periodista Jaume Reixach processat 
Per pressumptes injúries en qualificar 
~ur~lio Gonzalez, antic Cap de la Jefatura 

eg1onal de Costas, de "dueño de las 
Playas catalanas". Dos dies després és absolt. 

- Angelino Alejandre, periodista que va 
criticar el desenvolupament del judici 
del 23-F, acusat d'injúries a l'exèrcit, és 
absolt. 

16 de juliol 
- Els fills del comandant d'IBER lA, 
accidentat a Bilbao, demanen 50 milions 
de pessetes a "El Pa ís" per atemptat a 
l'honor i la imatge del seu pare. 

"ANUARI DE LA INFORMACIÓ DE 
CATALUNYA 1985" 

Tal com estava anunciat, l'Associació 
ha publicat !'"Anuari de la Informació de 
Catalunya, 1985". Es tracta d'una agenda 
de la comunicació que abraça tots els 
mitjans de Catalunya: premsa escrita, 
ràdio, televisió, agències informatives i, 
fins i tot, revistes d'informació general, 
així com també gabinets de premsa, tant 
de l'Administració com d'entitats 
públiques i privades. A l'Anuari, hi ha 
també el control de difusió fet per l'OJD 
durant l'any 1984. 



D'altra banda, !'" Anuari" es refereix 
també a la mateixa Associació de la 
Premsa, substituint aixf la tradicional 
"Memòria" de l' Entitat. 

La principal novetat d'aquesta 
publicació consisteix en el fet que s'hi 
inclouen els organigrames complets de 
les redaccions dels principals mitjans 
informatius. Aquesta part de l'" Anuari" 
serà actualizada dues vegades l'any. 

El llibre és destinat als socis de 
l'Entitat i a tots els estaments que 
habitualment es relacionen amb els 
mitjans informatius. 

L'Anuari neix amb la vocació de ser, 
d'ara endavant, un instrument 
imprescindible per al món de la 
informació, ja que a Catalunya no hi ha 
cap altre compendi semblant amb aquesta 
relevància. 

17 de juliol 
- Apareix la nova revista "Internacional" 
que vol recuperar la qualitat dels textos i 
la il-lustració. 
- Malestar entre els publicitaris per una 
llei del conseller de la Generalitat, Josep 
Laporte, que afecta l'alcohol i el tabac. 
- Solana, Ministre de Cultura, diu que la 
TV privada "no serà un camí de roses". 

24 de juliol 
- L'ús de la televisió va centrar la 
conversa entre el Cap de l'Oposició, 
Manuel Fraga i el President del Govern, 
Felipe Gonzalez, on acorden tàcitament 
de no remoure el passat històric. Gonzalez 
creu que hi ha un desequilibri entre TVE 
i la sensibilitat mitjana del país. 
- Joan Granados, Director General de 
CC/RTV, anuncia que periòdicament 
t indrà lloc un debat poHtic a l'emissora 
autonòmica catalana. 

26 de juliol 
- Luis Ferrer, periodista que havia 
treballat darrerament a "La Vanguardia", 

recentment mort, deixa un legat per un 
prem i period (stic i per beques de 
periodisme. 

27 de juliol 
- S'anuncia que tindrà lloc a Barcelona 
el proper mes d'octubre, i organitzat pel 
Departament de Cultura de la Çleneralitat, 
un debat internacional sobre premsa i 
educació amb una important participació. 
- El d iari de Lleida "Segre" dobla el seu 
capital social. 
- Confirmada la condemna posada fa un 
any a Ràdio Nacional d'Espanya per una 
informació sobre UT ECO-Jaén, que 
suposarà pagar 20 milions de pessetes. 
- Javier Moscoso, Ministre de la 
Presidència, anuncia a la Universitat 
Menéndez y Pelayo que hi haurà televisió 
privada abans d'acabar el 1986. 
- Dos redactors acomiadats pel diari 
embarguen la capçalera de " Dicen". 
- La Fundación CI TEMA convoca el 
premi SIMO de periodisme dotat amb un 
milió de pessetes. 
- Renovats els càrrecs del Consell de 
Direcció de l'Al R (Associació 
Internacional Radiodifusió Europa) de la 
qual formen part els espanyols Ramón 
Rato, Joaquim Tena i Manuel Martín 
Ferra nd. 

30 de juliol 
- Un equip de TVE és agredit a l'Escala 
en intentar filmar un local relacionat amb 
la màfia instal-lada a la Costa Brava. 
- La Corporació Catalana de Ràdio i 
Televisió publica unes pàgines 
monogràfiques en color al diari "Avui". 

31 de juliol 
- Un art icle publicat al diari francès 
"Le Monde" fa un elogi de TV3 per la 
ruptura del monopoli televisiu espanyol a 
Catalunya. 
- Neix "El Sol de Gràcia", un nou 
setmanari centrat a aquesta barriada 
barcelonina i editat mitjançant un peti t 
ordenador personal. 



- La Diputació de Barcelona acaba 
d'editar un nou cens de la premsa 
comarcal catalana. 

~1 d'agost 
Joan Oliver, Pere Quart, ha estat 

demandat per un ciutadà de Lleida amb 
ll"lotiu d'unes declaracions realitzades al 
~ircuit Català de TVE, per presuntes 
' 11iuries a l'exèrcit. 

llEUNIÓ AMB EL PORTAVEU DEL 
GOVERN. 

El propassat dia 21 d'agost, el President 
de l'Associació de la Premsa, Carles Sentís, 
Oferí un sopar al Portaveu del Govern i 
Ministre de Cultura, Javier Solana, i a la 
Junta Directiva, en el decurs del qual la 
Junta insistí en la necessitat de regular, 
Per mitjà d'una Llei, els drets inherents a 
l'exercici de la professió, previstos a la 
Constitució: el secret professional i la 
Clàusula de consciència, així com també la 
9eneralització dels Col-legis Professionals 
arreu d'Espanya. 

Javier Solana digué que és previsible 
~ue la Llei quedi aprovada abans de 
ftnalitzar l'actual legislatura. 

Durant la reunió s'insistí, un cop més, 
en la invitació feta al President del 
Govern perquè pronunciés una 
Conferència a la nostra entitat, 
Conferència que ja tenia data fixada i 
Que va haver d'ajornar-se a causa del 
Viatge del President a l'U RSS per 
~Ssistir als funerals de Chernenko. El 
Ortaveu del Govern manifestà que, 

~al~rat els nombrosos compromisos del 
restdent, faran el possible perquè 

aquesta visita es produeixi abans de cap 
d'any. 

~6 d'agost 
Enric Sopena, Cap del Serveis Infor­

matius de TVE, considera en unes 

declaracions, "imprescindible que els 
centres regionals del circuit nacional de la 
segona cadena de TVE puguin desconectar­
se, entre les nou i les dotze del vespre, per 
oferir una programació en la llengua de 
cada comunitat autònoma". 

28 d'agost 
Més de 1 00 periodistes bascs denuncien 

intents de coacció per part dels polítics 
amb motiu de l'alusió en un article 
d' Arzallus al parentiu d'una periodista de 
Sant Sebastià. 

29 d'agost 
Un grup de periodistes promou una 

rèplica a la denuncia feta el dia anterior a 
les pressions pol ítiques. 

Denegada a "El Papus" la indemnització 
per l'atemptat sofert l'any 1977. 

2 de setembre 
- El "Grup 16" demana formalment al 
govern una cadena privada de televisió. 

4 de setembre 
- El "Daily Mirror" surt avui al carrer 
després de deu dies de vaga. 
- Segons la SER, el cessament de 
Federico Gallo com a cap d'infqrmació 
de Ràdio Barcelona fou per acord mutu. 

6 de setembre 
- Atemptat contra l'agència Reuter a 
Santiago de Xile per part de 
l'ultrasquerra. 
- Eduardo Sotillos nomenat director de 
Ràdio Exterior. 
- AP diu que ja té sis-centes mil 
signatures contra Calviño i que espera 
arribar a un milió el dia 17, data de la 
presentació de la moció de censura contra 
el Director General de RTVE. 
- Acaba la vaga d' "El Noticiero 
Universal" i "Dicen" en prometre 
l'empresa pagar el sou de juliol. 
- La NBC projecta instal·lar un segon 
canal que dongui notícies les 24 hores del 
dia en competència amb la CNN. 
- El Vaticà nega que el Papa vagi a 
firmar articles de premsa distribuïts per 



una agència privada. A Espanya ABC 
anuncia que reprodu irà aquests articles. 
- Els periodistes que van asignar una 
manifest de suport a Xabier Arzallus 
continuen sense tenir ni noms i ni cognoms. 
- Els Emirats Arabs Units han proh ibit 
l'entrada del setmanari "Time" per una 
informació que difamava l'Islam. 
- En accident de cotxe, mor a Lugo la 
periodista del diari "El Correo Gallego", 
Ana María Ladrón. 
- El comitè d 'empresa d'EFE demana la 
destitució del president de l'agència. 

9 de setembre 
- L'ex-Alcalde de la Jonquera, Josep 
Maria Mesquida, presenta una querella 
contra "Interviu". 
- Segons un estudi de dos americans, 
"La Vanguardia", "El País" i "ABC" 
estan entre els cinquanta diaris del món 
a destacar per la seva influència, qualitat 
i pes específic social. 

EL PRESIDENT DEL COl A 
L'ASSOCIACIÓ 

El President del Comitè Olímpic 
Internacional, Joan Antoni Samaranch, va 
pronunciar, el passat dia 1 O de setembre, 
una conferència sobre ,l'olimpisme dintr~ 
dels actes que l' Assoéiació de la Premsa de 
Barcelona ha celebrat per commemorar el 
seu 75è aniversari. 

En el curs de la conferència, el Presi· 
dent del COI va manifestar que Barcelona 
tenia possibilitats reals d'organitzar els 
Jocs Olímpics de 1992 i que es treballava 
de manera correcta des d'Espanya per 
assolir aquest èxit. 

Samaranch va insistir en la necessitat 
de la unitat política i social necessària per 
organitzar uns Jocs Olímpics i ser 
nomenada ciutat seu el 1992. 

A la conferència van assistir el President 
del Comitè Olímpic Espanyol, l'Alcalde 
de Barcelona, el President de la 

Generalitat i el Governador Civil de 
Barcelona, així com una nodrida 
representació del món polític i 
empresarial. 

1 O de setembre 
- Pujol i Tarradellas varen presidir la 
presentació del llibre d'lbañez Escofet, 
"Les arrels i les fulles", que tingué lloc al 
Palau de la Generalitat. 
- Dos periodistes foren morts durant un 
frustrat cop d'Estat a Tailàndia. 
- El bisbe de Màlaga critica la premsa 
groga i del cor en la polèmica sobre la 
Costa del Sol. 
- TVE contesta la demanda de Fraga 
contra l'ens públic de ràdio i televisió. 

TVE NO VA MANIPULAR LA 
INFORMACIÓ SOBRE LA DIADA 

Davant les acusacions de Convergència 
Democràtica de Catalunya que TVE a 
Catalunya havia manipulat la informació 
oferta sobre la Oiada Nacional de 
Catalunya, els treballadors d'aquest mitjà 
varen demanar un dictamen a la 
Comissió de Defensa Professional de 
l'Associació de la Premsa de Barcelona, 
que va dictaminar que, a parer seu, 
aquesta, "deixant de costat els problemes 
que comporta una informació en directe, 
no presenta cap indici de manipulació i 
ens sembla un treball honest". 

"És preocupant -continuava el 
comunicat- que una institució o un 
partit faci públic un comunicat on parli 
de manipulació informativa -o faci 
qualsevol altra acusació- sense aportar cap 
mena de prova''. El comunicat acaba parlant 
de la necessitat que s'eliminin tot tipus de 
pressions sobre els periodistes. 

La informació sobre la Diada fou 
qualificada de manipulada per part 
d 'Antoni Comas, del Consell Nacional de 



;
1
onvergència Democràtica de Catalunya i 

f' mateix president del partit va reiterar, 
~ns i tot després d'aquest dictamen, 

0 
tJe la informació que sobre la Diada 
avia ofert TVE a Catalunya era 

escandalosa. 

1~ de setembre 
;. la SER nomena un nou cap 

1 'nformació internacional, Joaquim 
agar. 

' El Ministre de Cultura, Javier Solana, 
~a Celebrar l'Onze de Setembre a Tòquio, 
ell'\ acompanyava Felipe Gonzalez, amb 

s Periodistes catalans acreditats. 
; ''El Parlamento y la Prensa deben con­
Jtolar el poder" diu Peces Barba en unes 
Cornades sobre Parlament i mitjans de 
ornunicació celebrades a Madrid. 

13 de setembre 
; El cardenal Jubany critica la 
~formació religiosa de TV. 
iJ Els diaris seran material escolar segons 

~ e n. acord entre AEDE, la patronal dels 
d?'tors espanyols, i el Ministeri 

Educació. 
; Sudàfrica obre una oficina per tal de 
iiJPervisar la labor de la premsa 
cnternacional acreditada per cobrir els 
Onflictes racials. 
~ Mor Federico Melchor, director que 
OIJ de "Mundo Obrero". 
V Mor el crític teatral de "La 
anguardia", Xavier F àbregas. 

16 
de setembre 

~ Continua la polèmica sobre la 
i ~blicació de la columna del Papa a ABC 
it¡ es denúncies del diari contra TV E per la 

formació donada sobre la questió. 

1) 
de setembre 

~ Convocatòries d'una reunió de la 

1;ernsa del cor a Madrid per consensuar 
el<s. exclusives i moderar la competència 

'Stent entre elles. 

- El govern anuncia, mitjançant el minis­
tre Abel Caballero, un replantejament de 
la Llei de Comunicacions prevista. La llei 
quedarà desglosada en tres parts. 
- Fraga qualifica alguns periodistes de 
TVE de comissaris polítics. 

18 de setembre 
- El sindicat de treballadors d'UPI 
cerca comprador per a l'agència nord-
americana. 
- Canvis de plantejament a "La Luna de 
Madrid" i abandó del seu director, Borja 
Casani. 
- S'inauguren a Madrid les antologies de 
Foto Press i World Press Photo. 
- Quinze periodistes es fan responsables 
d'un article sobre "Teledeum" davant del 

· jutge encarregat del cas a València. 
- 22 periodistes de TVE afirmen que 

. Fraga menteix en dir que tenen carnet del 
PSOE. 
- El Govern, segons "El País" donarà 
tres canals de TV privats. 
- Deu periodistes morts i un desaparegut 
és el balanç de l'any de violència a les 
Filipines. 
- Un grup espanyol, encapçalat per 
Telefòn ica i Agència E F E, vol comprar 
l'UPI. 
- Fernando Onega, ex- cap d'informatius 
de la SER, és contractat per la COPE. 

19 de setembre 
- ABC qualifica de "vergüenza nacional" 
els responsables d'informatius de TVE. 
- Setze grups estan interessats per l'UPI. 
- Neix "Artics", revista d'avantguardes 
dirigida per Vicencs Altaió. 
- Les assoCiacions de premsa de Madrid i 
Barcelona han fet públic un comunicat 
donant suport als periodistes de TVE 
davant els atacs de què han estat objec­
tes els darrers dies. 
- Reorganització de l'equip i de la 
programació de la COP E. 
- Segons la UNESCO, la TV mediatitza el 
fenomen olímpic, segons es posà de 
manifest en un seminari de la Menéndez Y 



Pelayo celebrat a Barcelona sobre aquesta 
temàtica. 
- El Grup Popular rebutja una oferta 
socialista de negociar una reforma de 
l'Estatut de RTVE. 
- Debat al Congrés sobre TVE i petició 
per l'oposició de la d imissió del Director 
General de RTVE. 
- Canvis en la programació de Ràdio 
Barcelona, de la Cadena SER. 
- El Congrés d'Evangelització demana 
en les seves conclusions una televisió 
pròpia per als catòlics. 

20 de setembre 
- Concedit el Premi Santiago de 
Santiago a Emilio Romero. 
- Els redactors de TV E proven davant 
un notari que no són militants dels PSOE. 
- El govern de la Generalitat prova un 
projecte regulador de les activitats 
relatives a televisió dintre de Catalunya. 
- I Trobada Internacional de Crftica de 
Televisió a Palma de Mallorca. 
- El Fiscal Togat de l'Exèrcit denuncia 
una campanya de la premsa contra el 
servei militar. 
- Desacord en el Consell d'Administra­
c ió de la Corporació Catalana de Ràdio i 
Televisió sobre la programació prevista 
per als propers mesos. 
- El periodista Lluís Carandell obre amb 
el pregó les festes de la Mercè de 
Barcelona. 
- Dos comun icats del sindicat AP LI i del 
Comitè d'empresa de RTVE, dominat per 
aquest sindicat no foren difosos segons 
ABC als telediaris de l'ens públic de 
radiodifusió. 

21 de setembre 
- El Congrés de la Llengua Catalana crea 
un Consell de Mitjans de Comunicació. 
En formen part els principals directius 
dels mitjans de difusió catalans. 
- Gonzalez i Fraga es reuneixen de nou 
amb el tema de TVE en l'ordre del dia. 

22 de setembre 
- Reorganització interna de la redacció 
d"'EI País" a Madrid. 

- Vista del recurs per al processament de 
set periodistes per un llibre sobre el 23-F . 
- Enric Granados puntualitza que es el 
Director General de la CC/RTV qui 
ordena la programació i que el Consell 
d'Administració només ha d'aprovar el pla 
d'activitats. 
- L'Agència EF E és l'unica agència que 
continua donant informació des de MèxiC 
després d'un terratrèmol amb molts danys 
en els serveis de comunicacions. 

24 de setembre 
- Els especialistes continuen pensant que 
el telèfon serà el mitjà de comunicació rei 
del futur, segons "El País". 
- Assassinat a Filipines el redactor en caP 
d'un setmanari pròxim al govern. 
- Óscar Alzaga demana al govern un major 
control parlamentari de l'Agència EF E. 
- Mort Axel Springer, l'editor del d iari 
alemany "Bild Zeitung". 

25 de setembre 
- La Camorra mata un periodista que 
investigava les seves activitats a Nàpols. 

26 de setembre 
- El Conseller d'Ensenyament Joan 
Guitart 11 iu ra el premis "Avui" de contes 
juvenils. 
- Proclamació dels premis periodístics 
"Onze de Setembre" al Centre Catòlic de 
l'Hospitalet. 

Murdoch compra la 20th Century Fo>'· 
Segons una enquesta de l'Institut Aleff, 

la informació econòmica interessa de 
manera creixent als lectors espanyols. 

30 de setembre 
- Un incendi provocat destrueix la 
rotativa del diar i "Crònica" d'Almeria. 

CAP A L'APROVACIÓ DEL COL·LEGI 
DE PERIODISTES 

La Comissió de Justícia del Parlament 
de Catalunya va examinar i aprovar 


