La restauració de les pintures murals a l’església de Sant Climent de Taüll. Aportacions a l’estudi del conjunt pictòric.

Main Article Content

Mercè Marquès Balagué




El concepte d’unicitat com a característica essencial d’una obra original queda contradit en el cas del conjunt pictòric mural de l’església de Sant Climent de Taüll. Els arrencaments realitzats els anys 1920, 1922 i 1960 van dissociar el conjunt mural romànic. Una part molt important de la decoració es va traspassar i forma part de la col·lecció del MNAC i l’altra part va romandre a l’església. S’han conservat in situ escenes inèdites descobertes durant les campanyes de restauració i les capes profundes dels murals arrencats pel mètode de l’strappo.


L’article exposa la particularitat dels processos de restauració implementats en el tractament de les capes profundes i els resultats obtinguts emprant una metodologia d’estudi del conjunt pictòric, des de la perspectiva de la conservació-restauració.





Paraules clau
pintura mural, arrencament, strappo, capes profundes, conjunt pictòric, conservació-restauració

Article Details

Com citar
Marquès Balagué, Mercè. “La restauració de les pintures murals a l’església de Sant Climent de Taüll. Aportacions a l’estudi del conjunt pictòric”. UNICUM, no. 19, pp. 19-40, https://raco.cat/index.php/UNICUM/article/view/385014.