Lloc, esport i globalització: donant sentit a la marca Barça
Article Sidebar
Citaciones en Google Académico
Main Article Content
Hunter Shobe
El cas del Club de Futbol Barcelona proporciona un exemple constrenyedor
per examinar l'impacte de la globalització en la relació entre identitat i
lloc dels clubs de futbol. El FC Barcelona té unes profundes connexions històriques
amb la ciutat de Barcelona i Catalunya. Aquestes connexions s'afebliren
amb les directives de Josep Lluís Núñez (1978-2000) i Joan Gaspart
(2000-2003) i promocionades de nou a partir del 2003, per Joan Laporta i el
seu equip directiu. Al mateix temps, amb Laporta, el FC Barcelona s'ha convertit
en una marca global de renom internacional. Però, com s'ha d'entendre
aquest renovat interès pel discurs local i nacional arrelat al lloc d'origen
a la vegada que l'equip es promociona com una marca global? Tot i que els
discursos locals i globals no semblen concordar, la direcció del club promou
simultàniament la marca Barça alhora que repolititza el club amb un explícit
discurs catalanista. D'aquesta manera, els discursos globals i locals no
són mútuament exclusius, sinó que els locals es perfilen en la construcció del
discurs global i els globals queden implicats en la reproducció del local
(Massey 1994: 120).
per examinar l'impacte de la globalització en la relació entre identitat i
lloc dels clubs de futbol. El FC Barcelona té unes profundes connexions històriques
amb la ciutat de Barcelona i Catalunya. Aquestes connexions s'afebliren
amb les directives de Josep Lluís Núñez (1978-2000) i Joan Gaspart
(2000-2003) i promocionades de nou a partir del 2003, per Joan Laporta i el
seu equip directiu. Al mateix temps, amb Laporta, el FC Barcelona s'ha convertit
en una marca global de renom internacional. Però, com s'ha d'entendre
aquest renovat interès pel discurs local i nacional arrelat al lloc d'origen
a la vegada que l'equip es promociona com una marca global? Tot i que els
discursos locals i globals no semblen concordar, la direcció del club promou
simultàniament la marca Barça alhora que repolititza el club amb un explícit
discurs catalanista. D'aquesta manera, els discursos globals i locals no
són mútuament exclusius, sinó que els locals es perfilen en la construcció del
discurs global i els globals queden implicats en la reproducció del local
(Massey 1994: 120).
Article Details
Cómo citar
Shobe, Hunter. «Lloc, esport i globalització: donant sentit a la marca Barça». Treballs de la Societat Catalana de Geografia, pp. 239-57, https://raco.cat/index.php/TreballsSCGeografia/article/view/256646.
Artículos más leídos del mismo autor/a
- Hunter Shobe, Place, Sport and Globalization: Making sense of the marca Barça , Treballs de la Societat Catalana de Geografia: 2006: 61-62: Mirades anglosaxones sobre la geografia de Catalunya i València