Contraplà amb la mort : imatge i història en el cinema portuguès contemporani
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Glòria Salvadó i Corretger
La tesi exposa que les imatges del cinema portuguès contemporani mostren
una fissura. D'una banda, revelen les empremtes d'un passat desaparegut
que es reactiva (la història) i, de l'altra, convoquen allò indeterminat, un
misteri que habita més enllà del pla i que es xifra en el contraplà: el contraplà
amb la mort. La investigació parteix de tres imatges que constaten la
presència d'un imaginari comú, soterrat i vinculat a la idea de mort en l'obra
de tres cineastes portuguesos de generacions diferents: Manoel de Oliveira,
João César Monteiro i Pedro Costa. El treball posa de manifest que aquesta
idea de mort està relacionada amb dos elements clau per a la història, la
política, l'art i el pensament de Portugal: el mar i el navegant. A partir del
diàleg que s'estableix entre els plans que filmen aquests cineastes, les imatges
que pertanyen al passat històric, artístic i polític de Portugal, i les composicions
visuals d'altres universos cinematogràfics anteriors, es dibuixa un
mapa estètic del cinema portuguès contemporani.
una fissura. D'una banda, revelen les empremtes d'un passat desaparegut
que es reactiva (la història) i, de l'altra, convoquen allò indeterminat, un
misteri que habita més enllà del pla i que es xifra en el contraplà: el contraplà
amb la mort. La investigació parteix de tres imatges que constaten la
presència d'un imaginari comú, soterrat i vinculat a la idea de mort en l'obra
de tres cineastes portuguesos de generacions diferents: Manoel de Oliveira,
João César Monteiro i Pedro Costa. El treball posa de manifest que aquesta
idea de mort està relacionada amb dos elements clau per a la història, la
política, l'art i el pensament de Portugal: el mar i el navegant. A partir del
diàleg que s'estableix entre els plans que filmen aquests cineastes, les imatges
que pertanyen al passat històric, artístic i polític de Portugal, i les composicions
visuals d'altres universos cinematogràfics anteriors, es dibuixa un
mapa estètic del cinema portuguès contemporani.
Article Details
Com citar
Salvadó i Corretger, Glòria. “Contraplà amb la mort : imatge i història en el cinema portuguès contemporani”. Treballs de Comunicació, no. 26, pp. 75-90, https://raco.cat/index.php/TreballsComunicacio/article/view/243013.