"Massa esforç pel que val": català i tries educatives de les classes mitjanes globals

Main Article Content

Andrea Sunyol
Aquest article explora el paper de la llengua en les tries educatives d'algunes famílies que pertanyen al que la literatura ha caracteritzat com les classes mitjanes globals establertes a Catalunya. Es fixa específicament en el rol de la llengua catalana en la tria de centre. L'anàlisi està basada en dades empíriques que formen part d'un estudi etnogràfic en múltiples contextos més ampli, que estudia el multilingüisme en els processos d'internacionalització de dues escoles d'elit a l'àrea de Barcelona. L'article examina les entrevistes semiestructurades amb quatre estudiants mòbils d'una escola internacional que imparteix el currículum britànic en un municipi proper a Barcelona i analitza l'elisió del català en les estratègies individuals d'acumulació de capital lingüístic. S'argumenta que una visió instrumentalista de les llengües, informada per ideologies d'autenticitat i anonimat, jerarquitza les llengües apreses i parlades. Les decisions respecte a l'aprenentatge de llengües i la tria d'escola reflecteixen els desitjos de posicionalitat social d'aquests estudiants. La poca centralitat de la llengua catalana en les vides translocalitzades d'aquests estudiants ens permet explorar com s'entreteixeixen la localització i la mundialització en aquest grup social a la Catalunya actual.

Article Details

Com citar
Sunyol, Andrea. “‘Massa esforç pel que val’: català i tries educatives de les classes mitjanes globals”. Treballs de sociolingüística catalana, vol.VOL 29, pp. 27-42, https://raco.cat/index.php/TSC/article/view/358645.