La insuportable sinceritat del botxí. Del relat confessional al reenactment

Main Article Content

Vicente Sánchez-Biosca

En la convergència entre les noves tendències del documental cinematogràfic i l’atenció que els estudis sobre genocidi i violències de massa han conferit a la figura de l’autor en els últims anys, sorgeix amb força un conjunt de fenòmens que, com ara el reenactment, el trauma i la memòria corporal, s’havien estudiat en relació amb les víctimes i s’apliquen recentment a les confessions dels victimaris. L’objectiu d’aquest article és abordar les formes d’aquesta mutació del documental, així com la necessitat d’una anàlisi crítica de les fonts, posada a prova en la recerca sobre testimonis audiovisuals de víctimes. El text pren com a eix de reflexió alguns exemples referits al genocidi perpetrat pels khmers rojos a Cambodja: en particular, els films Enemies of the People (Thet Sambath i Rob Lemkin, 2009) i Duch, le maître des forges de l’enfer (Rithy Panh, 2011).

Paraules clau
Documental, Enemies of the People, Genocidi cambodjà, Perpretradors de violències de massa, Reconstrucció, Rithy Pann

Article Details

Com citar
Sánchez-Biosca, Vicente. “La insuportable sinceritat del botxí. Del relat confessional al reenactment”. Temps i espais de memòria. Revista digital del Memorial Democràtic, no. 06, pp. 27-34, https://raco.cat/index.php/TEM/article/view/394127.