"Entonaciones que no son verdaderas". Variantes de la salmodia hispánica a principios de la edad Moderna

Main Article Content

Sergi Zauner

Almenys fins al procés d’unificació que va seguir al Concili de Trento, la litúrgia es va caracteritzar per una gran varietat textual i melòdica entre els diferents usos diocesans. En el cas de la música, la varietat va afectar sobretot els cants dels oficis i especialment els de caràcter recitatiu. S’han estudiat en profunditat alguns gèneres del more hispano, un nom que els especialistes donen al corpus de melodies i variants pròpies del context hispà. Altres, d’altra banda, no han rebut cap atenció que no hagi estat tangencial. L’objectiu d’aquest article és tractar un d’aquests últims: donar a conèixer i comentar les variants melòdiques que van afectar la salmodia hispànica a principis de l’Edat Moderna. La comesa està interessada a proporcionar una eina d’identificació als especialistes, així com a aportar llum sobre un repertori d’especial rellevància per la seva incomparable recurrència en la pràctica litúrgica.


Article Details

Com citar
Zauner, Sergi. “‘Entonaciones que no son verdaderas’. Variantes de la salmodia hispánica a principios de la edad Moderna”. Revista Catalana de Teologia, vol.VOL 45, no. 2, pp. 559-93, https://raco.cat/index.php/RevistaTeologia/article/view/394848.