Les vicissituds del consum ecològic: fragmentació, risc i nous valors
Article Sidebar
Citaciones en Google Académico
Main Article Content
Marc Barbeta Viñas
En aquest treball es proposa una anàlisi de les noves tendències al consum, posant una
atenció especial al consum ecològic com una de les seves concrecions. Inscrites dins del
context postfordista, es vinculen algunes d'aquestes noves tendències amb la tesi del nou
model de consumidor. I dins d'aquest marc, s'analitzen les principals característiques dels
consumidors ecològics, pel que fa als seus principis de consum i als usos socials que donen
als productes ecològics. A continuació, s'aborden tres espais concrets de consum en què
tendeixen a desenvolupar-se significativament les noves tendències i els valors del consum,
en general, i de l'ecològic, en particular. En primer lloc, es revisen els valors i les lògiques
de consum que entren en joc en el camp de l'alimentació; en segon lloc, s'aborda el desenvolupament
significatiu que té el consum com a espai per a la ciutadania i la participació
política, i en tercer lloc, s'analitza el consum com a manera de gestionar el risc en un context
de suposada inseguretat. Finalment, es presenten unes conclusions en què es plantegen els
límits del discurs del consum ecològic i algunes de les seves tendències dominants com a
factor de canvi o transformació social, d'acord amb com s'està desenvolupant en les nostres
societats
atenció especial al consum ecològic com una de les seves concrecions. Inscrites dins del
context postfordista, es vinculen algunes d'aquestes noves tendències amb la tesi del nou
model de consumidor. I dins d'aquest marc, s'analitzen les principals característiques dels
consumidors ecològics, pel que fa als seus principis de consum i als usos socials que donen
als productes ecològics. A continuació, s'aborden tres espais concrets de consum en què
tendeixen a desenvolupar-se significativament les noves tendències i els valors del consum,
en general, i de l'ecològic, en particular. En primer lloc, es revisen els valors i les lògiques
de consum que entren en joc en el camp de l'alimentació; en segon lloc, s'aborda el desenvolupament
significatiu que té el consum com a espai per a la ciutadania i la participació
política, i en tercer lloc, s'analitza el consum com a manera de gestionar el risc en un context
de suposada inseguretat. Finalment, es presenten unes conclusions en què es plantegen els
límits del discurs del consum ecològic i algunes de les seves tendències dominants com a
factor de canvi o transformació social, d'acord amb com s'està desenvolupant en les nostres
societats
Article Details
Cómo citar
Barbeta Viñas, Marc. «Les vicissituds del consum ecològic: fragmentació, risc i nous valors». Revista Catalana de Sociologia, n.º 31, pp. 51-66, https://raco.cat/index.php/RevistaSociologia/article/view/320059.