Elements teatrals a l'oratori català de la segona meitat del segle XVIII
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Xavier Daufí
L'article, que se centra bàsicament en l'oratori a Catalunya, analitza les connexions
entre aquest gènere religiós i altres gèneres musicals dramaticoteatrals afins. En una primera
part es consideren les formes precursores de l'oratori i s'observa, com a element comú,
que totes es basen en un text dramàtic en què es desenvolupa una acció a partir d'uns personatges
que interactuen entre si. Més endavant es fa observar que un d'aquests antecedents,
la Sacra rappresentazione di Anima et di Corpo, representa l'origen comú de l'òpera
i l'oratori. Malgrat que una i altre hagin evolucionat en direccions diferents i hagin desenvolupat
trets propis, invariablement, ambdues conserven clarament característiques dramàtiques
i teatrals. Un cop enumerades i establertes les formes antecedents d'aquest gènere
religiós, prenent com a exemple alguns oratoris catalans de la segona meitat del segle xviii,
es fixa l'atenció en determinats aspectes d'aquestes composicions que les caracteritzen com
a gènere dramàtic.
entre aquest gènere religiós i altres gèneres musicals dramaticoteatrals afins. En una primera
part es consideren les formes precursores de l'oratori i s'observa, com a element comú,
que totes es basen en un text dramàtic en què es desenvolupa una acció a partir d'uns personatges
que interactuen entre si. Més endavant es fa observar que un d'aquests antecedents,
la Sacra rappresentazione di Anima et di Corpo, representa l'origen comú de l'òpera
i l'oratori. Malgrat que una i altre hagin evolucionat en direccions diferents i hagin desenvolupat
trets propis, invariablement, ambdues conserven clarament característiques dramàtiques
i teatrals. Un cop enumerades i establertes les formes antecedents d'aquest gènere
religiós, prenent com a exemple alguns oratoris catalans de la segona meitat del segle xviii,
es fixa l'atenció en determinats aspectes d'aquestes composicions que les caracteritzen com
a gènere dramàtic.
Article Details
Com citar
Daufí, Xavier. “Elements teatrals a l’oratori català de la segona meitat del segle XVIII”. Revista Catalana de Musicologia, vol.VOL 4, pp. 169-82, https://raco.cat/index.php/RevistaMusicologia/article/view/247673.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Xavier Daufí, L'Acadèmia del teatre a la Quaresma. Concert de veus i instruments, de M. Tramulles (atribuït): una visió de la vida musical barcelonina del segle XVIII , Revista Catalana de Musicologia: Vol. 5 (2012)
- Xavier Daufí, La modulació en els oratoris de Francesc Queralt , Revista Catalana de Musicologia: Vol. 1 (2001)
- Xavier Daufí, Daniel en Babilonia, de Francesc Queralt. Un exemple d'oratori català del segle XVIII i un possible model d'anàlisi , Revista Catalana de Musicologia: Vol. 2 (2004)