El tonari del còdex Ripoll 74: Noves aportacions sobre l’aprenentatge musical al segle XI
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Joan Maria Martí Mendoza
Institut d'Estudis Catalans
L’estudi del manuscrit Ripoll 74 pretén aportar informació sobre el funcionament d’aquest i sobre la metodologia d’una part de l’aprenentatge musical i de la litúrgia medieval a Santa Maria de Ripoll. El tonari és un llibre educatiu que té com a finalitat ajudar a memoritzar i a recordar l’entonació dels cants dels oficis i de la missa. Cada tonari té una disposició particular que analitzarem detalladament en el transcurs de l’article, així com també els elements mnemotècnics que conté i que servien perquè l’estudiant disposés d’ajudes externes al cant que li permetessin recordar l’íncipit i, per tant, a entonar el gradual, l’antífona o l’introit, per exemple, en el mode correcte. En definitiva, aquest treball vol posar en relleu, mitjançant una anàlisi acurada del tonari de Ripoll 74, diversos aspectes teoricopràctics del cant monòdic litúrgic medieval del manuscrit ripollès.
Paraules clau: tonari, neumes, notació catalana, modes gregorians, mnemotècnia, escola monàstica.
Paraules clau: tonari, neumes, notació catalana, modes gregorians, mnemotècnia, escola monàstica.
Article Details
Com citar
Martí Mendoza, Joan Maria. “El tonari del còdex Ripoll 74: Noves aportacions sobre l’aprenentatge musical al segle XI”. Revista Catalana de Musicologia, vol.VOL 14, pp. 9-54, https://raco.cat/index.php/RevistaMusicologia/article/view/394268.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Joan Maria Martí Mendoza, Les epístoles farcides de sant esteve en català : una aproximació musical , Revista Catalana de Musicologia: Vol. 15 (2022)
- Joan Maria Martí Mendoza, Les epístoles farcides de Sant Esteve en occità: una aproximació musical , Revista Catalana de Musicologia: Vol. 16 (2023)