
159

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

Història de la premsa de les terres de l’Ebre (1808-2001)

Història de la premsa de les

Terres de l’Ebre

(1880-1901)

Jordi VALLS CLUA 



161



161

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

Història de la premsa de les terres de l’Ebre (1808-2001)

Resum

El text que presentem té per objectiu oferir una visió diacrònica sobre la producció 
periodística de les Terres de l’Ebre durant l’època contemporània, amb una especial 
incidència en el paper que jugà Tortosa com a capital del territori, en tant que focus 
principal d’aquesta dinàmica. A més, amb aquest exercici es contribueix a posicionar el 
territori en la historiografia de la premsa catalana, per concloure, finalment, amb una 
reflexió crítica sobre la situació actual de la premsa a l’Ebre, en base a la perspectiva que 
ens proporciona la anàlisi de la seua trajectòria.

Paraules clau: anarquisme, catalanisme, carlisme, conservador, franquisme, Juan Palau, 
Joaquín Bau, liberal, marcel·linisme, premsa, Terres de l’Ebre, Teodoro González.

Resumen

El texto que presentamos tiene por objetivo ofrecer una visión diacrónica sobre la 
producción periodística de las Tierras del Ebro durante la época contemporánea, 
haciendo especial hincapié en el papel que desempeñó Tortosa como capital de su 
territorio, ya que fue el principal centro a través del cual se articuló toda esta dinámica. 
Además, con este ejercicio se contribuye a posicionar el territorio en la historiografía de 
la prensa catalana, para concluir, finalmente, con una reflexión crítica sobre la situación 
actual de la prensa en el Ebro, a partir de la perspectiva que nos proporciona el análisis 
de su trayectoria.

Palabras clave: anarquismo, catalanismo, carlismo, conservador, franquismo, Juan 
Palau, Joaquín Bau, liberal, marcelinismo, prensa, Tierras del Ebro, Teodoro González.

Abstract

the main goal that we want to present in this project is to offer a diachronical view 
about the journalistic production in Terres de l’Ebre during the contemporary age, with 
special attention to the role’s Tortosa as the capital of the territory. There more, this 
exercise help to posicionate the catalan press historiography for, finally, to sum up with 
a critical reflection about the current situation of the Ebre press, from the perspective 
that provides us the analysis of your trajectory.

Key words: anarchism, catalanism, carlism, conservative, franquism, Juan Palau, 
Joaquín Bau, liberal, marcel·linisme, press, Terres de l’Ebre, Teodoro González.



163



163

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

Història de la premsa de les terres de l’Ebre (1808-2001)

HISTÒRIA DE LA PREMSA DE LES TERRES DE L’EBRE
(1808-2001)

Jordi Valls Clua
Arxius Jutjats Tortosa

INTRODUCCIÓ
La premsa escrita fou fonamental en el naixement i en la difusió de les idees 
de l’estat liberal i en el desenvolupament de la societat contemporània. Els 
periòdics es van configurar com un instrument de modernització del país a 
través dels quals es van difondre els nous plantejaments polítics sorgits de la 
Constitució de Cadis, que culminarien en la supressió de les estructures de 
l’Antic Règim. Ara bé, la imposició de la censura fou una constant habitual 
la qual, excepte en breus períodes de llibertat d’impremta, posà de manifest 
la pugna político-ideològica entre els partidaris del progrés i els defensors de 
l’immobilisme més acèrrim.

En les pàgines següents presentem una visió de conjunt sobre la producció 
periodística durant l’època contemporània del territori que avui anomenem 
com a Terres de l’Ebre. Per això, abans d’endinsar-nos en la identificació de les 
capçaleres, creiem necessari apuntar algunes consideracions per tal de facilitar 
la contextualització del marc d’estudi. Primera, fins el 1931 les Terres de 
l’Ebre estigueren dividides en tres districtes electorals1 (Gandesa, Roquetes i 
Tortosa) els quals foren, per a la major part de capçaleres, l’àmbit geogràfic de 
referència. En aquest sentit, l’adopció del mapa comarcal com a espai polític 
de referència només es produí, temporalment, durant la Guerra Civil a partir 
de la divisió comarcal republicana de Pau Vila, i no fou definitiu fins el 1987, 
després de la recuperació de la Generalitat.

Segona, amb l’expressió premsa de les Terres de l’Ebre ens referim 
majoritàriament a les capçaleres dels partits polítics que, independentment 
de la seua periodicitat (diària, setmanal, quinzenal, etc.), han estat elaborades 
al llarg dels darrers dos segles per la gent de les Terres de l’Ebre o si més 
no, per les personalitats que per circumstàncies de l’època o de l’atzar en un 
moment determinant van assentar-se en aquestes contrades per guanyar-s’hi 
la vida. Per això, hem descartat l’estudi de butlletins, revistes i publicacions 

1	 Per veure les poblacions que incloïa cada districte, SÁNCHEZ CERVELLÓ, J.: “El republicanisme a 
les Terres de l’Ebre en temps del CNR”, Recerca, 14, Tortosa, 2012, pàg. 345.



164 165

Jordi Valls Clua

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

d’entitats diverses perquè, malgrat que puguin editar-se amb una periodicitat 
continuada, no es conformen en qualitat de premsa històrica. Som conscients 
que es tracta d’una classificació eminentment subjectiva i que pot suggerir 
desavinences, sobretot si tenim en compte que en la bibliografia que apuntem, 
sovint, moltes d’aquestes publicacions locals i comarcals s’han analitzat, 
encara que per raons que obeeixen estrictament a l’acotació de les recerques, 
de manera conjunta.

En aquest sentit, els estudis de Josep Sánchez i Cinta Margalef,2 d’una 
banda, i Josep Bayerri,3 per l’altra, constitueixen les principals aportacions 
que s’han fet fins ara i, per tant, són obres de referència. Ara bé, una visió 
generalitzada en clau de territori ha de contribuir a situar les comarques de 
l’Ebre en la historiografia de la premsa de Catalunya, tenint sempre present 
que històricament el principal nucli promotor i productor ha estat, sense 
dubte, Tortosa.

Així doncs, la premsa de les Terres de l’Ebre posa de manifest la importància 
diacrònica que ha tingut el nostre territori, palesa en l’aparició de més d’un 
centenar de capçaleres al llarg dels dos últims segles.4 Aquest fet revela, sobretot 
en el cas de Tortosa, l’existència d’un espai sociopolític específic més enllà de 
la dinàmica dels referents provincials de Tarragona i Reus. En aquest sentit, 
existiren tres opcions polítiques que esdevingueren el reflex més significatiu 
d’aquesta idiosincràsia fonamentada sobre un potent component territorial. 

En primer lloc, hem d’incidir en el poder que exercia la mitra tortosina, 
institució que d’antany controlava un vast territori i que políticament sempre 
s’alineà amb el carlisme més reaccionari. En segon lloc, el gonzalisme, que 
esdevingué una peculiar opció regeneracionista bastida entre el pensament 
conservador (i caciquil) i un localisme -el tortosinisme- de pretesa voluntat 
modernitzadora, però a la vegada imbuït per una forta mentalitat arcaïtzant. 

2	  SÁNCHEZ CERVELLÓ, J. i MARGALEF FANECA, C. (1992): La Premsa i les publicacions periòdiques 
a la Ribera d’Ebre, Tarragona, ed. CERE-Hemeroteca Caixa Tarragona; Íd. (2003): Els límits a la llibertat de 
premsa a les Terres de l’Ebre durant la Restauració (1875-1923), Tortosa, Coop. Gràfica Dertosense.

3	  BAYERRI RAGA, J. (1994): Classes socials i grups de poder a la Tortosa de canvi de segle (1880-1930) a través de 
la premsa, UAB, Facultat de Ciències de la Comunicació [text mecanografiat]; Íd. (1996): Teodoro González 
i la Tortosa de la Restauració a través de la premsa, Tortosa, ed. Dertosa.

4	  Per raons d’espai prescindim d’incorporar totes les capçaleres que no s’han conservat. Només hem 
referenciat les que tingueren major rellevància perquè alhora ens ajuden a emmarcar el discurs cronolò-
gicament.



164 165

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

Història de la premsa de les terres de l’Ebre (1808-2001)

De fet, es convertí en un referent directe per a la dreta d’avantguerra -que 
representà Joaquín Bau- i gairebé es prolonga fins els nostres dies. És, 
segurament, també equiparable, tot i la manca d’estudis més específics, 
al fenomen que suposà la figura de Juan Palau a Amposta. I finalment, el 
marcel·linisme, que es convertí, mercès a la revelació d’un líder carismàtic, en 
l’opció hegemònica d’esquerres, sobretot al Baix Ebre i Montsià, fins la Guerra 
Civil. Per tant, la nostra identitat territorial és una constant que, com veurem 
més endavant, i indistintament de l’opció partidista, es traspua obertament en 
molts d’aquests mitjans escrits.

Ara bé, majoritàriament es tracta d’òrgans de propaganda política sotmesos 
a les directrius del partit, o bé espais d’expressió de les diverses opcions 
personalistes escindides, gairebé sempre, d’entre les mateixes formacions 
polítiques. A partir de 1900 i fins el 1938 la producció periodística és el 
resultat de la perllongació de les estructures de poder polític que van començar 
a desenvolupar-se durant el Sexenni Revolucionari i que assoliren el seu zenit 
durant la Restauració. Tanmateix, també és cert que els aires democràtics que 
aportà la II República van fer possible, d’una banda, posar fi a les decrèpites 
formes de governança i, de l’altra, el sorgiment de noves estratègies polítiques 
i culturals que van veure’s truncades pels tràgics esdeveniments de 1936. El 
trastocament que generà la Guerra Civil repercutí en greus conseqüències que, 
periodísticament parlant, arrosseguem encara fins avui.

1. DE LA GUERRA DEL FRANCÈS AL REGNAT
	 D’ISABEL II (1808-1868)

L’efervescència motivada per la Guerra del Francès (1808-1814) i el 
reconeixement el 1811 de la llibertat d’impremta en les Corts de Cadis, 
propiciaren l’aparició de les primeres capçaleres contemporànies a l’estat 
espanyol. A l’Ebre, la primera capçalera que s’ha documentat és la Gaceta 
de Tortosa5 (1808), que publicà notícies polítiques i militars en castellà de la 
Guerra del Francès. Però el retorn de Ferran VII, escenificat en el Manifest 
dels Perses l’abril de 1814, suposà un retrocés en l’obertura que significà 
l’aprovació del text constitucional. De manera que, exceptuant la breu etapa 

5	  GUILLAMET, J. (2003): Els orígens de la premsa a Catalunya. Catàleg de periòdics antics (1641-1833), Barce-
lona, Arxiu Municipal de Barcelona, pàg. 358.



166 167

Jordi Valls Clua

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

de llibertat d’impremta del Trienni Liberal, la censura fou present fins a 
1833. Això explica, en part, perquè l’inici de la producció periodística fou tan 
tardana. 

Així, les primeres capçaleres que es conserven foren El Ebro (1845-1846) i El 
Dertosense (1848), fundades per José María Pauli, com a plataformes culturals 
dels literats romàntics tortosins, encapçalats per Jaume Tió i Noé. Segons 
Enrique Bayerri, en aquesta línia també sorgí Diario de Tortosa (1857-1867), 
dirigit per Sinesi Sabater Lledó.6 En canvi, Vergés Pauli recull que fou editat 
per Eduardo Garrido Estrada per defensar-se dels atacs del liberal El Eco del 
País (1857-1859). El Diario fou dirigit probablement per Joaquín Miralles 
(enginyer del canal de la dreta de l’Ebre), amb la col·laboració de Joaquín 
Alberni, Sinesi Sabater i Àngel Lluís Rubió.7 En definitiva, amb el moviment 
del romanticisme com a rerefons aquests autors posen de manifest, per bé que 
de manera molt incipient, la necessitat d’una relectura de la tradició històrica 
en termes d’oferir noves perspectives de futur. 

També són d’aquest període els liberals La Actualidad (1866) i El País (1867), 
tot i que desconeixem la seua trajectòria. Entre d’altres capçaleres de menor 
rellevància, sobresortí El Ebro (1864-1865), fundat per Teodoro González i 
Nicolás Bosch Illa i dirigit per Baltasar Noria, que a partir de 1865 es convertí 
en El Dertosense. Fou la primera capçalera dels seguidors de González, tot i 
que tingué una vida efímera a causa de l’esclat de la revolució de 1868.

2. EL SEXENNI REVOLUCIONARI (1868-1874)

La revolució setembrina de 1868, iniciada a Cadis el 17 de setembre, suposà 
l’exili d’Isabel II i la caiguda dels Borbons. Així, amb la proclamació de la 
I República el febrer de 1873, sorgiren una amalgama de publicacions que 
denoten la voluntat pel reformisme però, a la vegada, també posen de manifest 
la curta durada de l’experiment democràtic, que fracassà, bàsicament, per la 
incapacitat dels mateixos sectors republicans. Així, el primer periòdic del que 
tenim constància és La Revolución (1868), dirigit per Juan Bautista Pastor 
Aymerich, tot i que desconeixem l’abast de la seua trajectòria.

6	  ACBEB. Fons personal Enrique Bayerri. Lligall 185.

7	  VERGÉS PAULI, R. (1993): Espurnes de la Llar, Tortosa, ed. Dertosa, pàg. 68..



166 167

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

Història de la premsa de les terres de l’Ebre (1808-2001)

També, malgrat no conservar-se, tenim referències d’algunes de les capçaleres 
republicanes i de caràcter marcadament anticlerical més destacades d’aquest 
període. Foren El Hombre (1869-1870), dirigit per Alejandro Passanau; El 
Vigía Popular (1869-1874), dirigit per J. Pastor, qui havia de substituir Manuel 
Bes Hédiger com a líder del sector federal dels republicans; La Ciudad de 
Tortosa (1871-1872); Lo Chibarri (1873) i El Pacto Federal8 (1872-1874).

Quant als rotatius carlistes, existiren La Voz de la Patria (186?-1874), dirigit 
per José Antonio de Wenetz, que polemitzà amb El Vigía Popular; i El Amigo 
del Pueblo (1871-1872), fundat i dirigit per Enrique d’Ossó i Manuel Domingo 
i Sol, per contraatacar El Hombre. Sembla que va tenir força acceptació social, 
tot desapareixent el dia de Sant Josep de 1872.9

A més, la forja de l’opció política de Teodoro González continuà amb El 
Correo del Ebro (1868), en tant que successor d’El Dertosense, La Opinión 
del País (1869-1870) -fundat en ser destituït de diputat provincial, amb la 
col·laboració d’alguns carlistes com Foguet, Queralt, Sanz i Forés-, per 
defensar la presentació d’una candidatura monàrquica i catòlica a les eleccions 
de gener de 1869, que finalment no s’arribà a concretar. Més tard fou La 
Crónica Local (1873-1874), que combatí El Vigía Popular, amb atacs constants 
a la figura de Manuel Bes, fet que li suposà diverses amenaces de denúncia per 
part de l’Ajuntament.10 En definitiva, la perseverança de Teodoro González 
en la vida política va permetre-li configurar les bases del seu pragmatisme 
polític que desenvolupà durant la Restauració.

3. LA RESTAURACIÓ BORBÒNICA (1874-1923)

Fracassat l’intent revolucionari del 68, el pronunciament del general 
Martínez Campos el desembre de 1874 donà pas a la reinstauració de la 
monarquia borbònica amb Alfons XII i d’ençà el 1885 amb la de Maria 
Cristina d’Habsburg. La Constitució de 1876 abogà pel turnisme pacífic 
dels dos partits majoritaris -liberal i conservador-, tot deixant al marge de la 
participació electoral el 95% de la població (sobretot les dones) i excloent del 

8	  CULLA, J. i DUARTE, À. (1990): La premsa republicana, Barcelona, Col·legi de Periodistes de Catalun-
ya-Diputació de Barcelona, pàg. 101.

9	  ACBEB. Fons personal Enrique Bayerri. Lligall 186.

10	 ACBEB. Fons personal Enrique Bayerri. Lligall 186.



168 169

Jordi Valls Clua

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

sistema la resta de forces polítiques -carlins i republicans-, encara que sempre 
foren organitzacions elitistes. 

Des del punt de vista socioeconòmic, el nou règim assentà la preeminència 
de l’oligarquia terratinent, com també de la burgesia industrial i mercantil, 
en detriment de la pagesia i els obrers. Políticament, la normalització de la 
corrupció, l’enriquiment personal i les pràctiques caciquils assentaren una 
manera de fer que arriba fins avui. És en aquesta dinàmica pseudo-electoral 
que la premsa consolidà la seua presència en tant que instrument cabdal de la 
política local, ja sigui per defensar el candidat del partit que representava o el 
propietari de la capçalera o, si més no, per carregar contra els seus adversaris.

Així doncs, el partit Conservador començà a assolir rellevància amb 
l’ascendència del cacic tortosí Teodoro González. El 1876 s’estrenà com a 
regidor i el 1878 fou designat cap provincial del partit. Posteriorment, va ser 
alcalde de Tortosa entre 1879-1881 i el 1885. El 1882 fou diputat provincial 
i després al Congrés el 1884, 1891 i 1899. Fou en aquesta efervescència 
política quan juntament amb els seus germans (Julio i José) i el seu cercle de 
seguidors, encapçalats per Bernardo Sacanella i Nicolás Bosch Illa, decidiren 
endegar a finals d’octubre de 1880 el seu propi òrgan de premsa, La Verdad. 
Primer setmanal i des del setembre de 1883 com a diari, fou un ferm defensor 
d’Antonio Cánovas del Castillo, l’artífex de la Restauració, i dels ajuntaments 
gonzalistes.

Tanmateix, la preeminència del sector de González aviat es va veure 
contrarestada per l’aflorament polític d’Alberto Bosch Fustegueres que des de 
la distància es convertí en l’ombra de Teodoro González. A diferència d’aquest, 
Bosch tenia estudis universitaris i s’havia traslladat a viure a Madrid, fet que 
li permeté entrar en contacte amb les altes esferes del partit. Ocupà diversos 
càrrecs en l’Administració de l’Estat i, fins i tot, arribà a ser alcalde de Madrid. 
El 1877 havia estat designat diputat pel districte de Roquetes, càrrec que 
repetiria coincidint amb l’alcaldia de González. Entre 1885 i 1891, descontent 
amb Cánovas per la decisió de traspassar el poder a Sagasta a la mort d’Alfons 
XII, decidí integrar-se al partit Reformista de Romero Robledo, que pretenia 
ser l’alternativa als dos partits dinàstics. No obstant això, l’autèntic xoc amb 
els gonzalistes no es materialitzà fins que, amb la reintegració dels romeristes 
al partit Conservador, Cánovas li encomanà la direcció provincial del partit. 
Això provocà l’escissió de Teodoro González el 1893 i la sortida de Salvador 



168 169

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

Història de la premsa de les terres de l’Ebre (1808-2001)

Samà, Marquès de Marianao, fins aleshores líder de l’organització a nivell 
provincial, al partit Liberal.

Però el pas de Bosch pel ministeri de Foment (1895) i diversos escàndols 
per corrupció el debilitaren molt políticament, tot i que per mitjà del seu 
home de confiança, el farmacèutic de Benissanet Agustí Monner Mauricio 
“Cansalada”, aconseguí endegar l’estructura romerista al territori. Mostra 
d’això fou El Orden (1887-1891), dirigit per Pedro Ramírez Calbet, la fi 
del qual va estar marcada, d’una banda, per l’aparició de Los Debates (1887-
1911), que fou l’òrgan preeminent dels seguidors de Bosch, pocs dies després 
d’endegar-se aquell setmanari. I de l’altra, per la conflictivitat continuada 
entre les dues faccions del partit Conservador. Menys rellevant fou l’última 
capçalera dels bosquistes, La Correspondencia de Tortosa (1891-1892), que 
dirigí Pedro Ramírez, tot desapareixent durant l’alcaldia conservadora de 
Julio González. 

Amb l’assassinat de Cánovas (1897) el partit Conservador es reestructurà 
sota la denominació d’Unión Conservadora, dirigit per Francisco Silvela. A 
la província de Tarragona, El Porvenir de Tortosa (1898-1899), que dirigia 
el farmacèutic i cap regional del partit Pablo Canalda Foguet, va esdevenir 
l’òrgan oficial en un intent de posar fi als enfrontaments interns. Però 
l’estratègia fracassà arran del violent enfrontament entre González i Monner 
en les eleccions municipals del 16 d’abril de 1899 que culminaren amb quatre 
morts i diversos ferits. 

També va haver-hi El Correo de las Familias (1877-1882), fundat i dirigit per 
l’advocat tortosí José Franquet Ferreres, tot i que a la pràctica era l’òrgan dels 
germans Homedes Cabrera, nebots del general carlí. Tal com ha escrit Roc 
Salvadó, fou l’epíleg del cabrerisme, tot i que a la pràctica possiblement només 
va servir per a la pervivència de determinats interessos personals dels parents 
de Ramon Cabrera sense ser mai una opció política real en l’àmbit local.11 
No obstant això, a Tortosa també es publicaren algunes capçaleres alienes a 
la vida política, com el quinzenal literari-satíric La Aurora (1881), dirigit per 
Alfredo de Losada. Existí també el setmanari literari Tortosa Ilustrada (1898-
1899), propietat de José Maria Bernis.

11	 SALVADÓ, R. “La Tercera Guerra Carlista a la Diòcesi de Tortosa (1872-76)” dins Josep Sánchez 
Cervelló (coord.) El carlisme al territori de l’antiga de l’antiga diòcesi de Tortosa. De la Tercera Guerra Carlista a la 
Guerra de Franco, Tarragona, Arola ed., 2004, pàg. 62-63, vol. III.



170 171

Jordi Valls Clua

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

D’altra banda, el partit Liberal començà a prendre força a partir de 1881, 
quan accedí al govern per primer cop. Així, el Marquès de Marianao, que 
el 1891 havia estat diputat pel districte de Gandesa, acabaria consolidant-
se com el cap provincial a partir de 1895. A Tortosa, la primera capçalera 
liberal dinàstica fou El Bien Público (1878), que dirigiren Luis Bernís Mayor 
i Manuel Domingo Manuel. D’escassa trajectòria, va desaparèixer durant 
l’alcaldia gonzalista de Trinidad García Bermejo. Fou substituït per El 
Noticiero Dertosense (1879-1882), l’òrgan del primer cacic liberal del territori, 
l’advocat tortosí Josep Cañé Baulenas “Pepe el huevero”, qui fou diputat 
provincial el 1883 i a Corts el 1893. Escindit de la línia oficial de Práxedes M. 
Sagasta, en les eleccions de 1896 l’afany de poder el portà a enfrontar-se com 
a independent amb el Marqués de Marianao pel districte de Gandesa, fet que 
li costà l’expulsió del partit. 

Després de la derrota es traslladà a Madrid, des d’on encara exercí influència 
sobre els seus seguidors que aleshores controlaven Diario de Tortosa (1882-
1923), l’òrgan oficial del partit Liberal. Alguns dels seus directors foren Miguel 
Blanco, Manuel Alucha, Roberto Cartes, Luis Bernís, Manuel Domingo, José 
Tarragó Salvadó i José Monllaó.

Liquidat el sector de Cañé, el Diario representà la disciplina del partit, tot 
i que en les eleccions a diputats a Corts l’abril de 1923 donà suport a José 
Martínez Villar, negant-se a defensar el candidat oficial Valentín González 
Bárcena, perquè Martínez Villar fou qui poc abans havia comprat la capçalera 
als liberals. Com sentencia Josep Bayerri, Diario de Tortosa mai deixà de ser 
liberal, adaptant-se a totes les circumstàncies polítiques, optant alternativament 
per defensar les diverses tendències i grups dins del partit liberal, a temporades 
sent ortodox, altres dissident o afecte o contrari a Marianao, però procurant 
mantenir-se amb el sector que dirigia el partit.12 Va desaparèixer pocs 
mesos després de la instauració de la dictadura de Primo de Rivera amb la 
particularitat d’haver estat el periòdic més rellevant de la centúria.

Existí, a més, El Independiente (1893), vinculat al Marqués de Marianao, però 
dirigit a nivell local per Miguel Rey Llop i Federico Alberto Ferran Salvador. 
Des del juny de 1894 va reaparèixer com El Nuevo Independiente, amb la 
finalitat de contraatacar els ajuntaments controlats pels seguidors de Cañé 
(gener 1893-abril 1895). Però tingueren poca durada, per la pressió política i 

12	 BAYERRI RAGA, J., (1996): Op. cit., pàg. 70.



170 171

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

Història de la premsa de les terres de l’Ebre (1808-2001)

judicial que exercí l’autoritat local. De menor trajectòria fou El Pueblo (1896) 
que, malgrat reconèixer la doctrina liberal, pertanyia a José de Montagut i 
Pedret, Comte de la Torre de l’Espanyol.

Poc després va aparèixer El Liberal del Ebro (1896-1898), l’òrgan de l’advocat 
tortosí Antonio Kies Muñoz en el qual el Marquès de Marianao havia confiat 
la reorganització del partit Liberal als districtes de Tortosa i Roquetes. Però les 
pràctiques caciquils d’aquell acabaren amb la relació. Kies fou substituït per 
Francisco Roig Navarro, el candidat que la direcció provincial havia escollit 
per a l’Ebre, i, des del març de 1901, per Miguel Bau Isern. Abans però, encara 
s’edità El Nuevo Diario (1898-1900), dirigit per Modesto Ferré Damur, per tal 
de contrapesar l’hegemonia que Diario de Tortosa mantenia des de 1896, tot i 
que finalment el primer acabà per fusionar-s’hi.

Per contra, el republicanisme es desestructurà amb la implantació de la 
Restauració. Tant La Gaceta de Tortosa (1880-1883), afí als possibilistes d’Emilio 
Castelar, com La Voz del Progreso (1885-1890), de la tendència de Nicolás 
Salmerón, i La Discusión (1888-1889), del sector de Pi i Margall, evidencien 
la dispersió dels grups republicans. Per això, no fou fins la inauguració del 
casino Unión Republicana l’abril de 1889, quan els republicans es dotaren 
d’una estructura política, ja que fins aleshores totes les faccions havien optat 
per defensar la seua parcel·la a través de la pròpia capçalera. Així, El Eco de 
la Unión (1893-1895), fundat per Pedro Fontova Homedes, es convertí en el 
portaveu de l’entitat fins que, suspès per l’autoritat municipal, fou substituït 
pel setmanari El Eco Republicano (1895).13 Després aparegué El Eco de la 
Fusión (1898-1907), òrgan de la Fusión Republicana de Nicolás Salmerón, 
dirigit per Juan Ribas Cots, que col·laborà amb el sistema a canvi de cotes de 
poder fins que el 1901 acabà traspassant-se al partit Liberal. 

En canvi, la resta dels republicans no alineats amb els fusionistes s’aplegaren en 
La Voz del Pueblo (1898-1899), per defensar els postulats federals de Manuel 
Bes Hédiger. Però l’escissió de Ribas féu fracassar la Fusión Republicana, fet pel 
qual els republicans recuperaren la UR i des del març de 1901 s’organitzaren 
al voltant d’El Pueblo.14 A partir de 1908 Marcel·lí Domingo aconseguí 

13	ACBEB. Fons personal Enrique Bayerri. Lligall 185; BAYERRI RAGA, J. (1996): Teodoro González i la 
Tortosa de la Restauració a través de la premsa (1875-1902), Tortosa, Coop. Gràfica Dertosense, pàg. 76.

14	SÁNCHEZ CERVELLÓ, J.: “El republicanisme a les Terres de l’Ebre en temps del CNR”, Recerca, 14, 
Tortosa, 2012, pàg. 348.



172 173

Jordi Valls Clua

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

reagrupar la diversitat de tendències existents dins del sector republicà, de 
manera que el marcel·linisme es convertí en un moviment polític d’àmplia 
acceptació social.

Fracassada la Tercera Guerra Carlina (1872-1876) el carlisme també restà 
desorganitzat. No fou fins el 1890, amb la celebració d’una nova junta 
provincial encapçalada per José de Suelves-Montserrat i de Montagut, novè 
marquès de Tamarit, i l’advocat tortosí Víctor J. Olesa, quan s’intentà la 
reestructuració. Amb tot, les discrepàncies ideològiques continuaren. Per una 
part, El Semanario de Tortosa (1882-1891), dirigit per Benito Fontcuberta 
Pardo -que també n’era el propietari-, i el seu successor El Estandarte Católico 
(1891-1900), fundat per Agustí Llasat Guerrero, s’identificaren amb el partit 
Integrista de Ramon Nocedal creat el 1888, partidari de la via militar per 
reinstaurar Carles VII. 

En canvi, el setmanari juvenil La Esperanza (1892-1894), impulsat i dirigit 
per Ramon Vergés Pauli amb la col·laboració dels sacerdots Juan Bautista 
Altés, Mariano Herrera, Francisco Bou i Juan Villar i, sobretot, El Correo 
de Tortosa (1882-1936), fundat pel metge Santiago Vilá i l’advocat Manuel 
Queralt Pau -i dirigit, entre d’altres, per Josep Bou Jardí, Enrique Mur Brull 
i Josep Pedreny Mateu- que fou la capçalera de més durada, tot i el canvi 
merament nominal per Correo Dertosense durant uns pocs anys, abogaren per 
oficialitzar el carlisme dins del sistema. 

El canvi de segle s’inicià amb Correo Ibérico (1903-1908) que, fundat per 
l’advocat Francisco Muñoz del Castillo, representà les posicions més moderades 
de l’Església. Prompte fou substituït per El Restaurador (1908-1920), amb la 
finalitat de contrapesar l’auge del republicanisme marcel·linista. En la mateixa 
línia sorgí El Radical (1910-1914), dirigit per Juan B. Ferreres Delsors i Enrique 
Bayerri Bertomeu, que deixà de publicar-se el febrer, en senyal de protesta, 
quan Marcel·lí Domingo fou escollit per primera vegada diputat a Corts per 
Tortosa. A més, emparentats amb els òrgans del clergat local, continuà essent 
d’importància cabdal la pervivència dels rotatius carlistes perquè la cúria 
eclesiàstica del Bisbat de la diòcesi de Tortosa sempre s’identificà amb aquesta 
ideologia, a través dels quals feia ostentació en la societat, especialment a la 
capital episcopal. Amb el temps però, el seu poder s’ha anat diluint, tot i que 
perdura fins l’actualitat.



172 173

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

Història de la premsa de les terres de l’Ebre (1808-2001)

L’integrisme va continuar tenint presència a través d’El Ebro (1903-1907) el 
qual, a més de prolongar les posicions d’El Estandarte Católico, fou endegat pel 
canonge canareu José Matamoros Sancho per combatre explícitament Correo 
Ibérico, coincidint amb l’etapa en que el bisbe procarlí Pedro Rocamora Garcia 
dirigí la diòcesi (1893-1925). Paral·lelament, sorgí La Libertad (1901-1903), 
dirigit per José Luis Foguet Sales, que s’identificà amb El Correo de Tortosa 
com a partidari del pretendent Carles VII, que a l’Ebre sempre havia estat 
l’opció majoritària.

No obstant, des de 1908 va reaparèixer com Libertad, autoproclamant-se 
“Regionalista”, però desvinculat de la Lliga de Francesc Cambó, esdevenint 
així l’instrument d’expressió del seu propietari i fundador, Ramon Vergés Pauli, 
que basculava entre el radicalisme conservador i el regionalisme tortosinista. I 
des de 1911 fou l’òrgan de la Cámara Oficial de la Propietat Urbana, entitat 
creada el 10 de gener de 1908, un dels sectors políticament més influents de 
l’oligarquia tortosina. De tendència més moderada fou La Lucha (1902-1903), 
encara que va tenir molta menys rellevància.

Amb tot, però, no fou fins a partir del reagrupament carlí en el moviment de la 
Solidaritat Catalana (1906) i el descrèdit de la Restauració palès en la Setmana 
Tràgica de Barcelona (1909) quan el carlisme creà una nova capçalera per tal 
d’aglutinar tots els sectors de la dreta. Així, La Tradición (1911-1936), dirigit 
per Enrique Bayerri i José Monllaó, es consolidà com l’òrgan oficial del Partit 
Tradicionalista a les Terres de l’Ebre, i l’únic òrgan carlista que arribava a tota 
la província de Tarragona, en el qual van acabar confluint els col·laboradors 
dels rotatius ultra-conservadors El Restaurador i El Radical.

Quant als mitjans dinàstics que representaven l’estructura de partits de la 
Restauració, el nou segle marcà l’inici del seu ocàs. A partir de 1903 amb el 
declivi del sector de Bosch i Fustegueres i la desaparició de La Verdad i del seu 
cercle de l’escena política, el partit Conservador es veuria mancat d’una figura 
política que exercís el lideratge, de manera semblant al que representà Teodoro 
González, fet que explica la supremacia que tingué el partit Liberal durant 
tota l’etapa regeneracionista fins la dictadura de Primo de Rivera.

No obstant això, arreu van haver-hi diverses iniciatives regeneracionistes que 
tingueren la voluntat de perpetuar el sistema. En el cas de Tortosa, El Tiempo 
(1907-1915), dirigit per Ramiro García Palomar i José R. Franquet Homedes, 
va esdevenir l’últim òrgan oficial del partit Conservador a la província de 



174 175

Jordi Valls Clua

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

Tarragona, creat per suplantar el buit que havia deixat la desaparició del seu 
antecessor El Porvenir de Tortosa (1898-1899), que dirigí Vicente Calatayud 
Molina, tot i que la responsabilitat requeia en el farmacèutic Pablo Canalda 
Foguet. 

Encara que desconeixem l’abast real de la seua trajectòria, l’estiu de 1902 va 
sortir el quinzenal La Proa, de l’Ametlla de Mar, que es convertí en l’única 
capçalera del Baix Ebre elaborada fora de la capital, però editada a Tortosa. 
Fou, molt probablement, afí al liberal Antonio Kies Muñoz.

El 1915, quan desaparegué l’òrgan dels conservadors tortosins, la crisi dels 
partits dinàstics era ja inqüestionable. Aquell mateix any sorgia La Ribera del 
Ebro (1915-1918), l’últim òrgan oficial del partit Liberal, afí a nivell estatal al 
sector del comte de Romanones i a l’Ebre al Marquès de Marianao. Fou, per 
tant, el darrer emblema del regeneracionisme alfonsí, l’expressió de la voluntat 
continuista d’un sistema polític desprestigiat per la corrupció política i el 
caciquisme, que es veia incapaç de posar fi a la guerra del Marroc i d’oferir 
solucions a la conflictivitat del moviment obrer.

A més, va haver-hi l’opció personalista de Juan Bautista Foguet Marsal 
representada en La Polémica (1913-1917). Segons Josep Bayerri, fou una 
publicació catòlica, però amb voluntat de reformisme, confrontada amb les 
capçaleres més sectàries de la dreta. Foguet havia estat designat alcalde per 
reial ordre el 1917, però al cap de dos mesos i mig es va veure obligat a dimitir, 
fet que propicià la desaparició del setmanari.15

Pel que fa als republicans, no fou fins el març de 1909 amb l’entrada del 
sector federal a El Pueblo (1901-1938) i amb la victòria de Marcel·lí Domingo 
en les municipals tortosines dos mesos després, quan començà a forjar-
se l’èxit polític. Des d’aleshores va esdevenir la capçalera hegemònica del 
republicanisme a les Terres de l’Ebre, especialment al Baix Ebre i Montsià, 
essent el nucli tortosí el primer difusor de les idees antidinàstiques. Al llarg 
dels gairebé 40 anys d’existència, primer com a El Pueblo, i des del març de 
1937, convertit en El Poble, en tant que òrgan de l’ERC, ha esdevingut l’únic 
rotatiu que, de manera intermitent, ha estat suspès per la censura del govern o 
bé per les circumstàncies político-socials dels esdeveniments. A partir de 1936 

15	 BAYERRI RAGA, J. (1994): Classes socials i grups de poder a la Tortosa de canvi de segle (1880-1930) a través 
de la premsa, UAB, Facultat de Ciències de la Comunicació [text mecanografiat], pàg. 69.



174 175

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

Història de la premsa de les terres de l’Ebre (1808-2001)

fou una de les publicacions ebrenques de més durada i, juntament amb Lluita, 
el millor reflex del període revolucionari.

De continguts propagandístics amb anuncis sorgiren Gaceta Ibérica (1902) i El 
Anunciador (1909), que arribà a editar 30.000 exemplars. De caire humorístic 
foren La Gaceta de la Juventud (1914) i La Trompeta (1916-1917), a més d’El 
Candil d’Amposta (1906) i El Galacho de Móra d’Ebre (1929), fundat per 
l’emigrant andalús Antonio Jiménez López.

També tingué un paper rellevant La Redención (1905), òrgan del Centre 
Obrer de Corporacions, que fou l’antecedent directe dels sindicats d’esquerres, 
vinculat a l’Agrupació Socialista de Tortosa (PSOE). Des dels sectors catòlics 
i de l’Església, s’intentà contrarestar amb títols com Lo Baix-Priorat (1914-
1915), setmanari defensor de les societats cooperatives catòliques d’obrers. 
Dirigit pels sacerdots Andreu Audí Estorach i Pascual Sanchis, es distribuí per 
tots els pobles del Priorat (excepte el Masroig) que formaven part del districte 
de Gandesa, i pels de la Ribera d’Ebre16 que, a més, limitaven geogràficament 
amb aquells. Més tard aparegué Fraternidad (1922-1923), l’òrgan de la 
Federación Católico-Agrícola del Ebro, la primera federació de sindicats catòlics 
agraris de Catalunya en la que s’aglutinaren la major part de sindicats catòlics 
de l’Ebre, abarcant fins i tot alguns pobles del Maestrat i el Priorat.

Pel que fa al districte de Roquetes, que comprenia majoritàriament Roquetes, 
Amposta i els pobles del Montsià, des de principis de segle es consolidà un 
important nucli liberal entorn al cacic Juan Palau Miralles. Palau fou alcalde 
entre 1906-1923 i posteriorment entre 1934-1936. La seva gestió arrencà 
el 1908 amb la concessió del títol de ciutat a Amposta i culminà amb la 
realització d’un seguit d’obres públiques -especialment, la consecució del pont 
penjant sobre l’Ebre, inaugurat el 1919- que foren vitals per a l’expansió que el 
municipi experimentà durant aquests anys a redós del conreu de l’arròs.

A Amposta, els òrgans d’expressió més importants dels seguidors de Juan 
Palau foren El Liberal (1905-1910), La Voz de Amposta (1914) i La Actualidad 
(1922-1925). El partit Conservador va tenir en El Eco de la Comarca (1914-
1923), dirigit per l’advocat Jaime Prats Burgay, la seua plataforma de difusió, 
tot i que mai arribà a desbancar el lideratge que exercí l’alcalde Palau. D’altra 

16	 Ribera d’Ebre (Garcia, la Palma d’Ebre, la Torre de l’Espanyol i Vinebre) i Priorat (la Bisbal de Falset, 
Cabacés, la Figuera, Margalef, Lloà, el Molar i la Vilella Baixa).



176 177

Jordi Valls Clua

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

banda, Sant Carles de la Ràpita fou l’únic nucli on la Lliga tingué una 
presència relativa a l’entorn dels setmanaris La Rápita (1909-1911), dirigit per 
Tomàs Pujol Garcia, i La Veu del Montsià (1918), tots dos liderats per Joan 
Torné Balagué.

Per la seua part, la Unión Republicana edità El Faro (1904-1906), dirigit per 
Ramon Vaqué Ciurana i Joaquín Obradós Segarra, tot i que en realitat l’home 
fort del marcel·linisme a Amposta fou Juan Alfredo Escrivà Prades, que n’era 
el propietari. Per tant, El Faro es configurà com l’homòleg d’El Pueblo per 
tal de contrapesar els òrgans dinàstics, tot i que no tingué la preponderància 
d’aquell. 

Altres nuclis marcel·linistes del Montsià, però que sempre pivotaren a redós de 
Tortosa, foren els setmanaris La Voz de Ulldecona (1915-1917), liderat per José 
Nofre Jesús; Ideal (1933-1934), fundat per Amadeu Nadal, Joan Forcadell 
Prats, Joaquim Castell Giner i Joan Vilar Barrera com a òrgan del Partit 
Republicà Radical Socialista de la localitat, i el quinzenal La Voz de la Galera 
(1916), fundat per un grup de joves encapçalats per Vicent Ferré -president de 
la Juventud Republicana Galerense- i que dirigí Lluís Solé Curto.

Al districte de Gandesa, tot i que des de mitjans de juny de 1904 a Móra d’Ebre 
s’editava el setmanari republicà La Ribera, el republicanisme no es consolidà 
fins el 1907 amb La Picossa. Va ser l’òrgan de la Solidaritat Catalana, fundat 
pel lligaire de Benissanet Francesc d’Asís, Jaume Carner (ministre d’Hisenda 
entre 1931-1933) i Antoni Nogués Cambra, pare de Ramon Nogués Biset, 
qui fou la mà dreta de Marcel·lí Domingo a la Ribera d’Ebre. La capçalera 
es creà per defensar el diputat morenc pel districte de Gandesa Juan Caballé 
Goyeneche en les legislatives d’aquell any. Amb tot, va desaparèixer poc 
després, assolit l’escó de diputat gràcies a la promesa de construcció d’un pont 
sobre l’Ebre i una carretera que unís les dues Móres. 

El 1914, quan els dos líders del republicanisme federal -Marcel·lí Domingo 
i Juan Caballé- aconseguiren representació parlamentària, Josep Mani Mañé 
fundà Ideal a Móra d’Ebre, com a continuació de la tasca que el 1912 havia 
endegat a Móra la Nova amb la creació del periòdic republicà El Ebro. 



176 177

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

Història de la premsa de les terres de l’Ebre (1808-2001)

Finalment, existí Voluntad17 (1916-1917), de la Serra d’Almos, l’òrgan dels 
parcers de la localitat agrupats entorn la recent creada Sociedad de Obreros 
Agricultores y Conductores de Caballerías de Tivissa, influenciada durant 
el primer terç del segle pels socialistes reusencs de La Justicia Social i el 
republicanisme marcel·linista, per reivindicar millores salarials, laborals i de 
condicions de vida contra els terratinents i l’Església.

4. LA DICTADURA DE PRIMO DE RIVERA (1923-1930)

La Restauració culminà definitivament el setembre de 1923 amb el cop d’estat 
de Primo de Rivera, que sentencià per sempre les capçaleres dinàstiques i 
encetà una nova etapa caracteritzada per la premsa afí al Directori, en la qual 
també s’hi abocaren les publicacions catòliques i carlistes, essent el republicà 
El Pueblo l’únic periòdic que va haver de sofrir l’autèntica repressió política.

L’abril de 1923 sortia El Nuevo Diario, dirigit per José Altadill, per defensar 
Valentín González Bárcena i Manuel Kindelán de la Torre com a candidats 
pels districtes de Tortosa i Roquetes, en les eleccions legislatives d’aquell any. 
No obstant això, va desaparèixer en fracassar la candidatura davant la victòria 
de Marcel·lí Domingo. Tanmateix, malgrat l’assaig d’El Nuevo Régimen (1923-
1925), fundat per Juan Bautista Foguet Marsal i Pedro Lamote, que fou el 
primer òrgan oficial de la dictadura al territori, la premsa d’aquest període es 
caracteritzà per la preeminència d’Unión Patriótica (1924-1930), capçalera que 
mantenia el nom del partit únic amb el qual s’institucionalitzà el règim, que 
a l’Ebre representava Joaquín Bau.

El líder de la dreta tortosina d’avantguerra havia estat president del requeté 
des de 1913 i alcalde de Tortosa entre 1925-1930. A partir de 1929 amb la 
designació com a cap provincial del partit únic, prengué part de manera dràstica 
en l’adhesió del carlisme local i les organitzacions de l’Església en la formació 
que presidia, fet que explica que durant aquests anys el tradicionalisme restés 
molt inactiu.18 

17	 HERRERA, J.: “Prensa de Tarragona y Província Conservada en la Biblioteca Pública de Tarragona 
(1897-1936)”, Universitas Tarraconensis, núm. 3, 1979-80, pàg. 54-79.

18	 SÁNCHEZ CERVELLÓ, J. (2001): Conflicte i violència a l’Ebre. De Napoleó a Franco, Barcelona, ed. Flor 
del Vent, pàg. 279.



178 179

Jordi Valls Clua

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

El gener de 1929 aparegué El Noctámbulo, també afí a Bau, però d’escassa 
durada. A finals d’abril sortí l’exemplar especial titulat Prensa Tortosina, que 
per iniciativa d’Enrique Bayerri, commemorà la tasca de Francesc Mestre 
Noé en el periodisme local. L’etapa dictatorial clou l’abril de 1930 amb la 
fundació, per part de Juan Moreira Ramos, d’Unión Monárquica (hereva 
d’Unión Patriótica), l’òrgan del partit estatal creat pels ex-ministres del govern 
de la Dictadura, que recolzaren Alfons XIII en un intent desesperat de donar 
continuïtat a la monarquia.

Així doncs, només el sorgiment de l’Heraldo de Tortosa (1924-1937), fundat per 
José Monllaó Panisello “Llaonet” arran de la desaparició de Diario de Tortosa, 
trencà la monotonia periodística de l’etapa primoriverista, perquè fou l’única 
capçalera del territori amb voluntat d’ésser independent, sense vinculacions 
partidistes. Va ser un exemple de diari modern, el de major format publicat 
mai a Tortosa, amb un tractament diferenciat de la informació que recordava 
els grans diaris europeus i americans, tot i que sovint deixà entreveure una 
certa promiscuïtat cap a posicions liberals més conservadores. Malgrat tot, va 
desaparèixer en el transcurs de la Revolució incautat per les forces de la CNT-
FAI poques setmanes abans dels Fets de Maig de 1937.

5. LA SEGONA REPÚBLICA (1931-1936)
La proclamació de la II República el 14 d’abril de 1931 forçà l’exili d’Alfons 
XIII i l’adveniment d’un règim democràtic que es caracteritzà per la voluntat 
de desenvolupar profundes reformes en l’estructura de l’Estat. Però les 
circumstàncies internacionals amb l’ascens dels règims totalitaris i la crisi de 
1929, juntament amb les dificultats internes per assolir les reformes, impediren 
la consecució d’una democràcia estable. L’augment de la radicalització social 
entre la dreta i l’esquerra i, finalment, la incontenció dels militars arran de 
la victòria aclaparadora de les esquerres en les eleccions de febrer de 1936, 
propicià el cop d’estat de juliol que degenerà en una Guerra Civil la qual 
fulminà per sempre més els intents reformistes per mitjà de la via democràtica.

Així, durant aquest període sorgeix una amalgama de periòdics que 
constitueixen el reflex de la pluralitat de forces polítiques dels anys 30. En 
aquest sentit, el juny de 1931 es fundà Tribuna Regional, òrgan d’Acció 
Autonomista Republicana, tot i que en desconeixem l’abast perquè només 
s’han conservat els dos primers números. Probablement, l’hauria succeït El 



178 179

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

Història de la premsa de les terres de l’Ebre (1808-2001)

Radical (1932-1935), dirigit per Lluís Pla i Francisco Caballé, com a portaveu 
del Partit Republicà Radical Autonomista, defensor del republicà conservador 
Alejandro Lerroux.

L’última iniciativa d’aquest sector fou La Voz Radical, que sortí pocs dies 
després de les eleccions de febrer de 1936, per donar suport al Front Català 
d’Ordre. De fet, a partir del novembre de 1933 amb el Bienni Negre, el 
Partit Republicà Radical de Lerroux governà amb la CEDA, distanciant-
se de l’obrerisme i orientant-se cap a posicions obertament conservadores. 
Amb tot, però, el lerrouxisme sempre va tenir una implantació minoritària 
a l’Ebre per l’omnipresència del republicanisme marcel·linista. Com també 
fou molt testimonial la presència del PSOE que ja molt tardanament publicà 
el setmanari Emancipación (1932-1934), liderat per Ramon Franquet, que 
s’intentà situar entre l’anarquisme i el marcel·linisme.

D’altra banda, la normalització del català va facilitar que a partir d’aquests 
anys el catalanisme, que fins aleshores havia estat immers només en l’àmbit 
cultural, s’articulés per primer cop políticament. Francesc Mestre Noé fundà 
La Veu de Tortosa (1899-1902), afí a la Unió Catalanista, tot i que d’ençà de 
la creació de la Lliga Regionalista el 1901, Mestre es relegà de la vida política. 
Aleshores creà, amb Joan Abril, La Veu de la Comarca (1903-1909) a fi de 
centrar-se definitivament en la vessant cultural. De fet, el catalanisme mai 
fou una opció políticament reeixida al territori donades les dificultats que 
experimentà per consolidar-se en l’obrerisme i, sobretot, per les connexions 
directes que Mestre Noé mantingué amb les opcions més conservadores fins 
pràcticament el 1936. 

Posteriorment, va aparèixer Acció (1933-1934), el quinzenal fundat per Joan 
Cid Mulet, òrgan d’Acció Catalana Republicana al Baix Ebre, situat entre la 
Lliga i l’esquerra radical. I poc després La Veu Comarcal (1934-1935), com a 
portaveu de la Lliga Catalana, que és el nom que adoptà la Lliga Regionalista 
de Francesc Cambó, després de la transformació el febrer de 1933. Amb vista 
a les eleccions de febrer de 1936 Josep Mª Casabó impulsà la fundació d’Ara 
(1935-1936), dirigit per Rafael J. Sàlvia, que es convertí en l’últim intent de 
l’estratègia de la Lliga per intentar consolidar-se entre el marcel·linisme i el 
tradicionalisme més conservador. Però la candidatura de Joaquín Bau pel 
Front Català d’Ordre, junt amb la victòria aclaparadora del Front Popular, 



180 181

Jordi Valls Clua

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

excepte a la Terra Alta, on guanyaren les dretes, relegà la Lliga a un paper 
residual i amb no poques discrepàncies amb la dreta espanyola.

En canvi, des de 1920 el catalanisme gaudia de major implantació a la Terra 
Alta. El Llamp (1921-1934), fundat per Josep Fornós Benaiges, Agustí Monner 
Cases, Miquel Álvarez de Ossó, Agustí Ubalde Mañé, Joan B. Manyà i 
Modest Meix Soldra, fou la primera de les dues úniques capçaleres gandesanes 
conservades. En les eleccions legislatives de l’abril de 1926 defensà Carles 
Maristany i Benito (prohom de la Lliga) com a diputat a Corts pel districte 
de Gandesa. En la mateixa línia continuà Castellania (1934-1935), que fou 
l’efímera successió del projecte encapçalat per Josep Fornós i Benaiges, fins 
poc abans del cop d’estat de juliol de 1936.

Durant la dictadura de Primo de Rivera, entre l’activitat cultural que suposà 
l’arribada el 1926 de Martí Rouret i Callol (procedent de l’Escala) a Móra 
d’Ebre per cobrir la vacant de mestre del Centre Instructiu Democràtic de la 
localitat, trobem la fundació del quinzenal catalanista La Riuada (1927-1930). 
Foren, juntament amb les revistes Vida Tortosina (1927-1937) i Tivissa (1928-
1931), les millors publicacions culturals sorgides a l’Ebre abans de 1936. Però 
la fi de la dictadura i la politització de l’associacionisme cultural motivaren la 
disgregació dels seus membres de manera que, a les portes de la República, a La 
Riuada (convertit en periòdic des de l’octubre de 1930) només s’hi quedaren 
els marcel·linistes. Així, Martí Rouret i Artur Bladé Desumvila s’adheriren a 
l’ERC i l’1 de febrer de 1931 crearen L’Ideal de l’Ebre. Tanmateix, la sortida 
de Marcel·lí Domingo de l’ERC el gener de 1932 i la marxa de Rouret a 
Barcelona, junt amb les divergències dels marcel·linistes, propiciaren la seua 
desaparició. 

Com a resultat d’aquesta ruptura, Josep Pinyol Oliva i Ferran Solé Cardona 
fundaren La Ribera (1932-1934); aquests, malgrat discrepar en algunes 
qüestions, mantingueren les afinitats ideològiques amb Macià. Però la visita 
de Ricard Usall Puig a Móra d’Ebre l’octubre de 1932 com a membre de 
la comissió organitzadora del Partit Nacionalista Català (PNC), decantà els 
membres cap a aquesta entitat, situada entre el catalanisme conservador de la 
Lliga i l’ERC. Amb tot, però, no tingué gaire arrelament popular, a diferència 
dels rotatius que la precediren i, en vespres dels Fets d’Octubre de 1934, 
desaparegué en un ambient de tensió social.



180 181

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

Història de la premsa de les terres de l’Ebre (1808-2001)

6. LA REVOLUCIÓ I LA GUERRA CIVIL (1936-1939)

Durant la Revolució de 1936 triomfaren les organitzacions revolucionàries 
obreres (CNT-FAI i UGT-PSUC) en detriment dels partits republicans com 
ERC i ACR. D’una banda, l’UGT i el PSUC foren la força hegemònica al 
Baix Ebre i tingueren en Lluita (1936-1938), dirigit per Tomàs Verdal i Albert 
Jardí Porres, el seu òrgan oficial. A més, fou probablement la capçalera que 
més temps es mantingué fins pràcticament l’establiment del front de guerra 
a Tortosa, tot i que també és cert que va tenir menys trajectòria periodística 
que El Pueblo. 

Per l’altra, la CNT-FAI només s’havia assentat a la Ribera d’Ebre on hi havia 
el potent complex industrial de l’Electro-Química de Flix (SEQF). Fins i tot, 
el 1911 la Unió Obrera del poble, una de les dues societats en que estava 
dividit el moviment obrer de la localitat, arribà a editar el quinzenal anarco-
sindicalista El Boletín de la Comarca. 

Al Montsià el nucli ampostí dirigit per Juan Reverter Nolla “lo Canareu” 
publicà El Explotado (1932-1934), partidari del col·lectivisme agrari, sobretot 
al Delta, amb la generalització del conreu de l’arròs. L’octubre de 1936 el 
grup de la zona de Tortosa, encapçalat pel secretari comarcal Joaquín Balada, 
publicà Oriente, la primera capçalera de la Federació Sindical Comarcal de 
la CNT-FAI substituïda, a partir del març de 1937, per Ciudad y Campo, 
amb la incautació dels tallers de l’Heraldo de Tortosa. Tanmateix, tal com 
s’ha comentat, l’hegemonia del marcel·linisme explica que, exceptuant el 
període revolucionari de 1936, el cenetisme fos també un moviment amb poc 
arrelament. En canvi, el POUM sempre fou una força minoritària al territori.

També són d’obligada referència les úniques publicacions de caràcter 
estudiantil i juvenil que van editar-se durant l’estiu de 1937, com a mostra de 
la dinàmica social i cultural. L’Estudiant, fou l’òrgan de la Federació Nacional 
d’Estudiants de Catalunya (vinculada a l’UGT), que a Tortosa s’assentà en 
els estudiants de l’Institut de Segon Ensenyament, liderats per Josep Subirats 
Piñana. El Mickeysta, vinculat a Acció Catalana, fou l’òrgan del Club Mickey, 
institució benèfico-cultural composta pels Guardians de la cultura de la ciutat.

La magnitud de l’impacte de la Guerra Civil a les Terres de l’Ebre fou un 
desastre sense precedents perquè, un cop més, el riu va ser frontera militar. 
Entre les publicacions que l’exèrcit republicà edità al front de l’Ebre figura, a 



182 183

Jordi Valls Clua

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

més de diversos butlletins i revistes, Fortaleza. Portavoz de Ingenieros, Ejército 
del Ebro, número únic per commemorar la fi de la batalla de l’Ebre. La 
brutalitat de la destrucció explica per què la dinàmica periodística mai més fou 
com abans del conflicte, tant en diversitat informativa com per la quantitat 
d’establiments tipogràfics. A tall d’exemple, de la desena d’impremtes que 
existiren a Tortosa abans de 1936, només Impremta Querol i Algueró i Baiges 
han continuat fins l’actualitat. 

7. LA DICTADURA DE FRANCO (1939-1977)

El franquisme aniquilà definitivament el teixit polític, econòmic, social i 
cultural d’avantguerra. Amb el territori destruït, la societat desestructurada, 
l’economia desactivada i les elits represaliades o exiliades, els intents de 
regeneració no s’iniciaren fins la dècada de 1960. En aquest sentit,  l’oligarquia 
franquista de Tortosa, reconeguda en personalitats com Fernando Bau, David 
Català, Felipe Tallada i Joaquín Fabra, que mantenien vincles directes amb 
les altes esferes a Madrid, va esdevenir l’exponent de la nova classe dirigent del 
règim al territori.

Per tant, l’aparició de les comptades iniciatives sorgides per tal d’intentar 
recuperar la situació anterior a 1939 no van materialitzar-se fins a partir de 
1955, molts anys després de la fi de la guerra, generant un buit periodístic 
de gairebé 20 anys. Així, després dels intents frustrats, però amb títols ben 
explícits, de Tortosa Nacional i Tortosa Nueva (1939), que dirigí Enrique 
Bayerri, el primer periòdic que inicià la recuperació periodística a l’Ebre fou 
el setmanari Bajo Ebro (1955-1957) fundat a Tortosa per José Mª García 
Langelaan. Amb tot, va desaparèixer aviat per les dificultats econòmiques i la 
manca de suport de facto de les institucions polítiques locals.

Amb aquest precedent, però, el juliol de 1957 un grup de deu tortosins 
procedents de professions liberals diverses, s’aplegaren per continuar la tasca 
endegada per Langelaan i fundaren La Voz del Bajo Ebro (1957-1982), que 
es convertí en l’òrgan del Consejo Local de Prensa, depenent de la Jefatura 
Local del Movimiento. En paraules de Josep Bayerri, La Voz defensà el progrés 
econòmic i comercial de la ciutat, la cohesió comarcal i, de forma ben explícita, 
el control respecte al seu entorn, sobretot dels nuclis del Delta. En quan a 
l’Església, el setmanari s’identificà amb els postulats menys aperturistes, 



182 183

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

Història de la premsa de les terres de l’Ebre (1808-2001)

explicitant posicions pròximes al clergat integrista. A partir del novembre de 
1974 amb la creació de CDC (i des de 1979 CIU) basculà entre els sectors que 
històricament foren més immobilistes i el centre-dreta catalanista. Després de 
les transformacions iniciades per Lluís Mestre Reixach, el desembre de 1982 
es catalanitzà la capçalera i amb la direcció de Joaquim Rambla Manzano el 
periòdic guanyà en pluralitat informativa desvinculant-se definitivament de 
l’etapa anterior. 

Posteriorment a la iniciativa de Bajo Ebro, apareixen tres publicacions que 
denoten les particularitats de la represa periodística fora de Tortosa. Cal dir 
però, que no són periòdics ni premsa política, sinó revistes sorgides en l’àmbit 
local, desvinculades de l’activitat iniciada a la capital, però que a pesar de 
les dificultats de l’època, superaren l’àmbit estrictament local consolidant-
se fins avui com a referents comarcals d’informació. Foren, al nostre parer, 
l’alternativa a la premsa d’avantguerra, malgrat la complicitat amb la dictadura 
durant dècades. En el cas de la Ribera d’Ebre, només Flix va veure l’aparició 
el 1956 del setmanal Antorcha (que es convertí en La Voz de Flix i acabà 
democratitzant-se com La Veu de Flix), essent l’hereva a la vegada d’altres 
publicacions locals franquistes, com Pàndols-Montsant (1949-1951) i la Hoja 
Parroquial (1953-1955). 

Al Montsià fou Amposta (1958-1987) que sorgí com un petit espai de notícies 
impulsat per la gent del Casino, institució que vertebrà des de 1873 la incipient 
activitat cultural de la ciutat. A partir de l’octubre de 1987 es titulà Revista 
Amposta, fins l’actualitat. I el 1959 apareix el mensual San Carlos de la Rápita, 
que l’octubre de 1980 es transformà en l’actual Ràpita. No endebades, la 
pitjor situació es va donar a la Terra Alta que no recuperà mai més les dues 
publicacions d’abans de 1936, malgrat la tímida iniciativa, entre d’altres, del 
butlletí Fontcalda (1949-1965) i la revista Alhora de la dècada dels 80. 

Per tant, encara que es descriuen com a revistes o butlletins d’informació 
local, la precarietat periodística de la postguerra (i del franquisme) els atorgà 
un protagonisme informatiu més enllà de l’àmbit local que amb els anys 
s’ha traduït en la seua definitiva consolidació, equiparable a les successives 
capçaleres progressistes tortosines d’àmbit intercomarcal que van sorgir 
a partir de la Transició. És a dir, constituïren l’alternativa a la desaparició 
de la premsa entesa d’acord amb els paràmetres anteriors a la Guerra Civil, 



184 185

Jordi Valls Clua

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

esdevenint el referent informatiu de les poblacions -i en general de la seua 
comarca-, sovint massa allunyades de l’atenció de Tortosa.

8. DE LA TRANSICIÓ ALS NOSTRES DIES
En el marc de la Transició, a Tortosa Josep Bayerri Raga fundà l’Ebre Informes 
(1978-1995), resultat de la unió de totes les forces polítiques i sindicals de 
l’antifranquisme, configurant-se com la primera capçalera d’esquerres del 
territori. A partir dels anys 80 es desvinculà dels partits i es va mantenir com 
un periòdic independent amb un equip de periodistes professionals i gran 
quantitat de col·laboradors. 

El desembre de 1983 Joan Lluís Ripollès Romeu fundà el setmanari ampostí 
Migjorn, per tal de contrarestar la centralitat informativa de l’Ebre Informes 
i donar cobertura al Montsià. Però el 23 d’abril de 1990 les dues capçaleres 
acabaren fusionant-se, tot i que fins el 1995 s’editaren conjuntament amb els 
dos títols. Així, sota la direcció de Josep Mª Arasa començà a vehicular-se la 
necessitat d’establir un rotatiu més enllà de l’àmbit comarcal, lluny també de 
les històriques rivalitats entre poblacions veïnes. 

En aquest sentit, L’Ebre (1995-2001) donà continuïtat a la fusió, mostrant-se 
des del principi un setmanari eminentment crític i amb un clara aposta per 
la defensa de les Terres de l’Ebre, en tant que catalanista, antitransvassista 
i defensor de la Vegueria. Amb el temps, però, les posicions polítiques dels 
setmanaris del territori es van anar diluint, sense que això afectés la línia 
editorial de les capçaleres. Per tant, aquesta tendència fou la millor aportació 
de la premsa des de la Guerra Civil. 

Menys trajectòria assolí 7 dies (1988-1991) fundat per Ramon Ferrando Adell, 
Marco Antonio Soria i Julio Vidal, en desvincular-se de Migjorn. Fou també 
un clar defensor de la Vegueria, tot i que les dificultats econòmiques l’obligaren 
a transformar-se en revista mensual. Posteriorment, Jordi Trilla Faneca fundà 
L’Occidental (1998-2001) en un intent d’esdevenir el contrapunt comercial de 
l’empresa que editava L’Ebre i que fins aleshores havia estat fonamental en el 
ressorgiment del periodisme ebrenc. Amb tot, el setmanari deixà de publicar-
se per iniciar una nova etapa amb Més Ebre (2001-2005). Des d’aquest últim 
any, la capçalera es convertí en el primer diari gratuït del territori, tot i que 



184 185

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

Història de la premsa de les terres de l’Ebre (1808-2001)

amb una distribució encara reduïda ja que, a excepció d’Ascó, Móra la Nova, 
Riba-roja i Tivissa, es troba limitada al Baix Ebre i Montsià.

L’any 2001 amb la fusió de La Veu del Baix Ebre i L’Ebre va néixer La Veu 
de l’Ebre, per ocupar-se setmanalment de la necessitat informativa de les 
quatre comarques, finalitzant així el que definim com la primera etapa de la 
recuperació de la nostra premsa. És a dir, es consolida un únic mitjà per a tot 
el territori que, amb més o menys continguts i amb una certa discreció vers la 
cultura, assenta, per bé que de manera parcial, la represa del periodisme. 

9. CONCLUSIONS
El recorregut per la història de la premsa de les Terres l’Ebre permet apuntar 
quins han estat els engranatges del desenvolupament del territori, ja sigui per 
mitjà de la identificació de les seues personalitats més rellevants o dels fets 
històrics més transcendents en la construcció de la contemporaneïtat. En 
aquest sentit, la perspectiva que ens presenta l’estudi del passat -en aquest cas 
la premsa- posa de manifest la lluita política lliurada al territori per integrar-se 
als grans esdeveniments  que configuraren la història general del país. Aquesta 
pugna s’articulà a través de diverses ideologies, partits i, per descomptat, 
capçaleres de periodicitat variada, malgrat que l’especificitat territorial (el riu, 
el bisbat, les deficients comunicacions, la preponderància de l’agricultura i els 
personalismes) l’impregnà d’una essència ben particular.

I així arribem a la Guerra Civil, que culminà en una dictadura militar que 
significà, com mai, un retorn recalcitrant a les pretèrites estructures, de les 
quals sembla que encara no haguem reeixit. En aquest sentit, la realitat d’avui 
és que les Terres de l’Ebre continuen essent l’anomalia periodística -que no 
l’única- de Catalunya. Amb el temps, el territori català ha anat procurant 
refer l’activitat periodística que la Guerra i la dictadura van destruir a través 
de la recuperació de la premsa diària que, per mitjà del seu hinterland regional 
–el qual es correspon a la divisió territorial del país en vegueries- articula el 
seu espai d’influència vital. Així, a més de Barcelona com a capital, això és 
palès a Lleida amb els diaris Segre, La Mañana i des del 17 de febrer de 2014 
amb El matí independent de Lleida; a Tarragona amb Diari de Tarragona, a 
Girona amb Diari de Girona, a la Catalunya Central amb Regió 7, i al Penedès 
amb diverses capçaleres comarcals.



186 187

Jordi Valls Clua

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

Per això, el desencaix respecte la resta de Catalunya es trasllueix en l’àmbit que 
ens ocupa amb la inexistència d’un potent rotatiu (no gratuït) de periodicitat 
diària i d’abast territorial que, per raons de justícia històrica i afany de lideratge 
del territori, recuperi la dinàmica social anterior a 1936. De fet, és una 
situació paradoxal ja que si bé l’Ebre és l’únic territori català on el sentiment 
de pertinença a una identitat territorial col·lectiva no deixa lloc a dubtes, a la 
pràctica la no superació de la focalització periodística en l’exclusivitat d’un 
setmanari (amb totes les limitacions que comporta) evidencia implícitament 
que l’Ebre encara no s’ha incorporat definitivament on pertany.



186 187

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

Història de la premsa de les terres de l’Ebre (1808-2001)

10. FONTS  I BIBLIOGRAFIA

Arxius, hemeroteques i biblioteques

Archivo General de la Guerra Civil Española, Salamanca.

Arxiu Comarcal del Baix Ebre, Tortosa.

Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona, Casa l’Ardiaca.

Arxiu Municipal de Flix.

Biblioteca Artur Bladé i Desumvila, Flix.

Biblioteca Comarcal Sebastià Juan Arbó, Amposta.

Biblioteca de Catalunya, Barcelona.

Biblioteca Marcel·lí Domingo, Tortosa.

Biblioteca Popular d’Ulldecona.

Biblioteca Pública de Tarragona.

Hemeroteca Municipal, Madrid.

Hemeroteca Nacional, Madrid.

BIBLIOGRAFIA

•	BAYERRI RAGA, J. (1994): Classes socials i grups de poder a la Tortosa de 
canvi de segle (1880-1930) a través de la premsa, UAB, Facultat de Ciències 
de la Comunicació [text mecanografiat].

•	BAYERRI RAGA, J. (1996): Teodoro González i la Tortosa de la Restauració 
a través de la premsa, Tortosa, ed. Dertosa.

•	CULLA, J. i DUARTE, À. (1990): La premsa republicana, Barcelona, 
Col·legi de Periodistes de Catalunya-Diputació de Barcelona. 

•	GUILLAMET, J. (2003): Els orígens de la premsa a Catalunya. Catàleg 
de periòdics antics (1641-1833), Barcelona, Arxiu Municipal de Barcelona.

•	HERRERA, J.: “Prensa de Tarragona y Província Conservada en la 
Biblioteca Pública de Tarragona (1897-1936)”, Universitas Tarraconensis, 
núm. 3, 1979-80, pàg. 54-79.



188 189

Jordi Valls Clua

Recerca, 15 (2013), p. 159-189. ISSN 1135-6014 

•	SÁNCHEZ CERVELLÓ, J. i MARGALEF FANECA, C. (1992): La 
Premsa i les publicacions periòdiques a la Ribera d’Ebre, Tarragona, ed. 
CERE-Hemeroteca Caixa Tarragona.

•	SÁNCHEZ CERVELLÓ, J. (2001): Conflicte i violència a l’Ebre. De 
Napoleó a Franco, Barcelona, ed. Flor del Vent.

•	SÁNCHEZ CERVELLÓ, J. i MARGALEF FANECA, C. (2003): Els 
límits a la llibertat de premsa a les Terres de l’Ebre durant la Restauració 
(1875-1923), Tortosa, Coop. Gràfica Dertosense.

•	SÁNCHEZ CERVELLÓ, J. (coord.) El carlisme al territori de l’antiga 
de l’antiga diòcesi de Tortosa. De la Tercera Guerra Carlista a la Guerra de 
Franco, Tarragona, Arola ed., 2004, vol. III.

•	SÁNCHEZ CERVELLÓ, J.: “El republicanisme a les Terres de l’Ebre en 
temps del CNR”, Recerca, 14, Tortosa, 2012, pàg. 345-375.

•	VERGÉS PAULI, R. (1993): Espurnes de la Llar, Tortosa, ed. Dertosa.

Data de recepció de l’article: octubre de 2013
Data d’acceptació i versió final de l’article: desembre de 2013


