L’evolució dels usos lingüístics dins l’aula des de sisè de primària fins a quart d’ESO

Main Article Content

Vanessa Bretxa i Riera
F. Xavier Vila i Moreno

El model de conjunció en català vigent a Catalunya es caracteritza pel fet que el català és la llengua vehicular normal de l’escola. Tot i la insistència amb què la majoria d’actors han tendit a considerar aquest model com una forma d’ensenyament monolingüe, el fet és que nombroses informacions indiquen que, en la pràctica, en el model de conjunció el castellà s’usa molt més àmpliament del que s’ha admès fins ara. Aquest article parteix de la base que les pràctiques lingüístiques dins de l’aula són complexes per tal com s’hi combinen diversos tipus de relacions i de situacions, i té per objectiu analitzar els usos lingüístics entre el professorat i l’alumnat a les aules de Catalunya des d’una perspectiva longitudinal, és a dir, seguint l’evolució d’una mostra d’alumnes des del final de la primària fins al final de la secundària obligatòria.

 

 

Paraules clau
Sociolingüística educativa, adolescència, estudi diacrònic, demolingüística, usos lingüístics, conjunció lingüística.

Article Details

Com citar
Bretxa i Riera, Vanessa; and Vila i Moreno, F. Xavier. “L’evolució dels usos lingüístics dins l’aula des de sisè de primària fins a quart d’ESO”. Revista de Llengua i Dret, no. 62, pp. 106-23, https://raco.cat/index.php/RLD/article/view/291422.
Biografies de l'autor/a

Vanessa Bretxa i Riera

Vanessa Bretxa, doctora en sociologia per la Universitat de Barcelona (2014). Actualment és professora associada al Departament de Lingüística General i investigadora del CUSC -Centre Universitari de Sociolingüística i Comunicació de la Universitat de Barcelona. Ha estat investigadora visitant a la Universitat de Toronto. Ha rebut una beca de la Fundació Jaume Bofill (2006) per a la realització de la tesi i el premi Jaume Camp de Sociolingüística (2014). vanessa.bretxa@ub.edu  / CUSC-UB (Gran Via de les Corts Catalanes, 585 08007 Barcelona)

F. Xavier Vila i Moreno

F. Xavier Vila, professor de  la Universitat de Barcelona i director del CUSC, treballa en sociolingüística educativa, demolingüística, i sociolingüística comparada. Recentment ha publicat Language Policy in Higher Education. The case of Medium-sized Languages (Multilingual Matters 2014), amb Vanessa Bretxa;  Survival and Development of Language Communities: Prospects and Challenges,  (Multilingual Matters 2013); Noves immigracions i llengua. (MRR Editorial, 2013) amb Eulàlia Salvat; o Posar-hi la base. Usos i aprenentatges lingüístics en el domini català (Institut d’Estudis Catalans 2012). fxvila@ub.edu / http://fxvila.wordpress.com / Departament de Filologia Catalana, Universitat de Barcelona, (Gran Via de les Corts Catalanes, 585 08007 Barcelona)