Política i planificació lingüístiques durant la Segona República (1931-1939). Els cursos presencials no universitaris de català organitzats i promoguts per la Generalitat de Catalunya
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article analitza un conjunt de mesures de política i planificació lingüístiques que el Govern de la Generalitat de Catalunya de l’època republicana (1931-1939) va prendre per implantar l’ensenyament presencial de la llengua catalana per a adults. Aquestes decisions s’enquadren en la fase d’extensió del coneixement i de l’ús (o vehiculació) del procés d’estandardització (Haugen, 1983). Per mitjà d’unes estructures administratives pròpies i amb les partides pressupostàries corresponents, el Govern va programar cursos no universitaris per a mestres, públic en general i funcionaris. Els primers volien formar un cos docent que pogués ensenyar català i en català; el segon tipus tenia caràcter popular, s’articulava en tres nivells (elemental, mitjà i per a castellanoparlants) i s’adreçava sobretot a les persones que el necessitaven per a la feina. La formació per a funcionaris pretenia instruir-los en el llenguatge corresponent, que justament s’estava actualitzant aleshores, una acció que s’ajusta a la fase d’elaboració funcional. La política de l’executiu també va incloure subvencions a entitats privades perquè organitzessin cursos de llengua catalana amb l’objectiu d’ampliar-ne l’oferta.
Article Details
Daniel Casals Martorell
Professor titular de la Universitat Autònoma de Barcelona, adscrit al Departament de Filologia Catalana, del qual ha estat director (2011-2017). És codirector de la revista Llengua & Literatura de l’Institut d’Estudis Catalans. És coordinador del Grup de Recerca en Història de la Llengua Catalana de l’Època Contemporània (2017SGR1696), reconegut i finançat per l’AGAUR de la Generalitat de Catalunya. Autor de llibres i d’articles en revistes com Revista de Llengua i Dret, Catalan Journal of Communication & Cultural Studies, Caplletra, Estudis Romànics i Zeitschrift für Katalanistik.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Daniel Casals Martorell, L’ensenyament del català per correspondència (1932-1939) de l’Extensió d’Ensenyament Tècnic de la Generalitat de Catalunya , Revista de Llengua i Dret: Núm. 81. Les mobilitats com a repte per a la sostenibilitat de les llengües minoritzades, juny de 2024