La participació, factor multiplicador en les pràctiques d’aprenentatge servei

Main Article Content

Ana Novella

L’aprenentatge servei (ApS) és una de les pràctiques que afavoreixen la formació d’una ciutadania activa i compromesa. La participació es manifesta a l’ApS amb un caràcter multidimensional com a principi educatiu, procediment metodològic, procés de canvi, contingut formatiu, valor democràtic, exercici polític i element emocional. L'article reflexiona al voltant de les pràctiques d’aprenentatge servei, amplificant el seu potencial formatiu i afavoridor de la construcció d’una ciutadania activa. Aquests factors situen a nois i noies com agents actius en la presa de decisions d’implicar-se en el servei, del seu disseny i planificació, del lideratge de la participació, del desenvolupament de l’acció col·laborativa, i de la reflexió des de l’acció, en l’acció i per a l’acció. Per últim, els factors multiplicadors afavoreixen la construcció de la representació del “nosaltres ciutadans” implicats i capaços de contribuir en la transformació del nostre entorn.

Paraules clau
aprenentatge servei, participació, ciutadania, transformació, política, identitat ciutadana, metaparticipació

Article Details

Com citar
Novella, Ana. “La participació, factor multiplicador en les pràctiques d’aprenentatge servei”. RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, no. 14, pp. 173-92, doi:10.1344/RIDAS2022.14.10.