The analysis of two-step clusters with SPSS
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Maria-José Rubio-Hurtado
Ruth Vilà Baños
The method of cluster analysis in two phases, also called two-step, is an exploratory tool designed to reveal natural groupings of a data set, allowing the generation of information criteria, cluster frequencies, and descriptive statistics by cluster as well as bar and sector charts, and graphs of relevance for the variables. The method of two-step cluster analysis phases has unique features over other methods of traditional clustering, such as: an automatic procedure for calculating the optimal number of clusters, the ability to create models of clusters with both categorical and continuous variables, or the possibility of working with large data files.
Keywords
Classification, Conglomerate, Two-step cluster.
Article Details
How to Cite
Rubio-Hurtado, Maria-José; and Vilà Baños, Ruth. “The analysis of two-step clusters with SPSS”. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, vol.VOL 10, no. 1, pp. 118-26, https://raco.cat/index.php/REIRE/article/view/317128.
Rights
Copyright
Authors keep authorship rights and confer to REIRE the rights of article’s first publication.
All the contents included into REIRE Revista d’innovació i Recerca en Educació are under Creative Commons 4.0 International license attribution, which allows the article’s reproduction, distribution and public communication, whenever authorship and the journal’s title is quoted.
Most read articles by the same author(s)
- V. (Vanesa) Berlanga, Ruth Vilà Baños, Cómo obtener un Modelo de Regresión Logística Binaria con SPSS , REIRE. Revista d'Innovació i Recerca en Educació: 2014: Vol.: 7 Núm.: 2
- Marta Sabariego Puig, Ruth Vilà Baños, Ma. Paz Sandín Esteban, El análisis cualitativo de datos con ATLAS.ti , REIRE. Revista d'Innovació i Recerca en Educació: 2014: Vol.: 7 Núm.: 2
- María-José Rubio-Hurtado, Vanesa Berlanga-Silvente, How to apply the bivariate parametric tests t of Student and ANOVA in SPSS. A practical case , REIRE. Revista d'Innovació i Recerca en Educació: 2012: Vol.: 5 Núm.: 2
- María-José Rubio-Hurtado, Patricia García-Durán, Montserrat Millet, Evaluación continua a través de Moodle para involucrar al alumnado en su proceso de aprendizaje , REIRE. Revista d'Innovació i Recerca en Educació: 2010: Vol.: 3 Núm.: 1
- Ruth Vilà Baños, Mercedes Torrado Fonseca, Mercedes Reguant Álvarez, Multiple regression analysis using SPSS Statistics: a practical example , REIRE. Revista d'Innovació i Recerca en Educació: 2019: Vol.: 12 Núm.: 2
- Vanesa Berlanga-Silvente, María-José Rubio-Hurtado, Classification of nonparametric tests. How to apply them in the SPSS , REIRE. Revista d'Innovació i Recerca en Educació: 2012: Vol.: 5 Núm.: 2
- Vanesa Berlanga-Silvente, María-José Rubio-Hurtado, Ruth Vilà-Baños, Applying SPSS decision trees , REIRE. Revista d'Innovació i Recerca en Educació: 2013: Vol.: 6 Núm.: 1
- Mercedes Reguant Álvarez, Ruth Vilà Baños, Mercè Torrado Fonseca, Using SPSS to interpret the relationship between two variables according to measurement scale , REIRE. Revista d'Innovació i Recerca en Educació: 2018: Vol.:11 Núm.: 2
- Ruth Vilà Baños, Marta , 1968- Burguet i Arfelis, María Asunción Aneas Álvarez, Núria Rajadell, Elena Noguera Pigem, Dolors Millan-Guash, Practicum in Pedagogy degree at the University of Barcelona: the map of the profession, simulated practice and immersion in an organization , REIRE. Revista d'Innovació i Recerca en Educació: 2014: Vol.: 7 Núm.: 1
- Mariona Graell Martín, Sandra Martínez, Begoña Piqué Simón, Núria Rajadell, Ruth Vilà Baños, María Asunción Aneas Álvarez, Elena Noguera Pigem, Juanjo Gómez-Piriz, Co-transfer and partnership in the relational framework between practices’ organizations and university , REIRE. Revista d'Innovació i Recerca en Educació: 2015: Vol.: 8 Núm.: 2