Educar i protegir: anàlisi de l'educació en ciberseguretat per a combatre la ciberdelinqüència

Main Article Content

Alberto Beltran Muñoz

La ciberdelinqüència és un problema en augment que afecta a tota la ciutadania. Actualment, s'estan posant en marxa plans educatius per a educar a la població i poder disminuir aquestes taxes de victimització. L'objectiu d'aquest estudi és analitzar les relacions entre els coneixements en ciberseguretat i ciberamenaces, la vulnerabilitat i la victimització. Al mateix temps, també s'ha estudiat la influència de l'educació i variables sociodemogràfiques sobre les anteriors variables. Per a això, s'ha administrat un qüestionari a una mostra de 229 persones de diferents punts del territori espanyol. Els resultats mostren que l'educació millora els coneixements i aconsegueix disminuir la vulnerabilitat i victimització davant la ciberdelinqüència. A més, el sexe, l'edat i la procedència també tenen una relació directa amb les variables. Aquest estudi demostra la importància dels programes educatius en ciberseguretat i la seva influència per a poder millorar la protecció de la ciutadania.

Paraules clau
ciberseguretat, ciberdelicte, vulnerabilitat, victimització, educació

Article Details

Com citar
Beltran Muñoz, Alberto. “ Educar i protegir: anàlisi de l’educació en ciberseguretat per a combatre la ciberdelinqüència”. Revista de educación y derecho, no. 30, doi:10.1344/REYD2024.30.44082.
Biografia de l'autor/a

Alberto Beltran Muñoz, Universitat de Granada

Doctor en Criminologia

Universitat de Granada

Referències

Alwanain, M., I. (2020). Phishing Awareness and Elderly Users in Social Media. International Journal of Computer Science and Network Security, 20(9), 114-119. https://doi.org/10.22937/IJCSNS.2020.20.09.14

Burton, A., Cooper, C., Dar, A., Mathews, L., & Tripathi, K. (2022). Exploring how, why and in what contexts older adults are at risk of financial cybercrime victimisation: a realist review. Exp.

Gerontol. 159, 111678 https://doi.org/10.1016/j.exger.2021.111678

Cain, A., Edwards, M., & Still, J. (2018). An exploratory study of cyber hygiene behaviors and knowledge. Old Dominion University, Department of Psychology, Norfolk, VA 23529, USA

Cook, D., Szewczyk, P., & Sansurooah, K. (2011). Seniors Language Paradigms: 21st century jargon and the impact on computer security and financial transactions for senior citizens. Paper presented at the 9th Australian Information Security and Management Conference, Citigate Hotel, Perth, Western Australia

Díaz, J. D. (2023). La seguridad cibernética y los estudios actuales. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Juan-Diaz-Aparicio/publication/369790828_La_seguridad_cibernetica_y_los_estudios_actuales/links/642cd1f24e83cd0e2f8df8a2/La-seguridad-cibernetica-y-los-estudios-actuales.pdf

Drew, J.M. (2020). A study of cybercrime victimisation and prevention: exploring the use of online crime prevention behaviours and strategies. Journal of Criminological Research, Policy and Practice. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10072/393427

DSN. (2019). Estrategia Nacional de Ciberseguridad 2019. Departamento de Seguridad Nacional, España. Recuperado de: https://www.dsn.gob.es/es/documento/estrategia-nacional-ciberseguridad-2019

Emm, D., (2023). Ignorance is Bliss: Most adults are leaving themselves open to cybercrime, despite knowing the dangers. Kaspersky Report. Recuperado de: https://media.kasperskydaily.com/wp-content/uploads/sites/86/2023/04/24175910/Kaspersky-Adult-consumer-Report-v5.pdf

Fernández-Montalvo, J., Peñalva, A., & Irazabal, I. (2015). Hábitos de uso y conductas de riesgo en Internet en la preadolescencia. Comunicar, XXII(44),113-120.[fecha de Consulta 9 de Marzo de 2022]. ISSN: 1134-3478. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15832806012

Gamito, R., Aristizabal, P., Vizcarra, M., & León, I. (2020) Seguridad y protección digital de la infancia: retos de la escuela del siglo XXI. Educar , vol. 56(1) 219-237

Gudiño, D. (2018). Los riesgos de las redes sociales y su prevención en los mayores. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura, 855-866

Hadlington, L. & Chivers, S. (2018). Segmentation analysis of susceptibility to cybercrime: Exploring individual differences in information security awareness and personality factors. Policing: A Journal of Policy and Practice, April, 1-14

Muniesa, P., Herrera, D., Guerrero, J., Martínez, F., Rubio, M., Gil, V., Santiago, A., & Gómez, M.A. (2023). Informe sobre la Cibercriminalidad en España. Dirección General de Coordinación y Estudios Secretaría de Estado de Seguridad . Ministerio del Interior, España. Recuperado de: https://www.interior.gob.es/opencms/export/sites/default/.galleries/galeria-de-prensa/documentos-y-multimedia/balances-e-informes/2023/Informe-Cibercriminalidad_2023.pdf

Oluwaseun, T., Kuzankah S., Onimisi S., Oluwatoyin A., & Olanipekun A. (2024). A review of Cybersecurity strategies in modern organizations: examining the evolution and effectiveness of cybersecurity measures for data protection. Computer Science & IT Research Journal, 5(1), 1-25. https://doi.org/10.51594/csitrj.v5i1.699

ONTSI (Observatorio Nacional de Tecnología y Sociedad). (2024). Cómo se protege a la ciudadanía ante los ciberriesgos. Estudio sobre percepción y nivel de confianza en España. Observaciber. Recuperado de: https://www.ontsi.es/es/publicaciones/Como-se-protege-la-ciudadania-de-los-ciberriesgos-Estudio-sobre-percepcion-y-nivel-de

Zwilling, M., Klien, G., Lesjak, D., Wiechetek, L., Cetin, F., & Basim, H.N. (2020). Cyber Security Awareness, Knowledge and Behavior: A Comparative Study, Journal of Computer Information Systems, DOI: 10.1080/08874417.2020.1712269