Educar i protegir: anàlisi de l'educació en ciberseguretat per a combatre la ciberdelinqüència
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
La ciberdelinqüència és un problema en augment que afecta a tota la ciutadania. Actualment, s'estan posant en marxa plans educatius per a educar a la població i poder disminuir aquestes taxes de victimització. L'objectiu d'aquest estudi és analitzar les relacions entre els coneixements en ciberseguretat i ciberamenaces, la vulnerabilitat i la victimització. Al mateix temps, també s'ha estudiat la influència de l'educació i variables sociodemogràfiques sobre les anteriors variables. Per a això, s'ha administrat un qüestionari a una mostra de 229 persones de diferents punts del territori espanyol. Els resultats mostren que l'educació millora els coneixements i aconsegueix disminuir la vulnerabilitat i victimització davant la ciberdelinqüència. A més, el sexe, l'edat i la procedència també tenen una relació directa amb les variables. Aquest estudi demostra la importància dels programes educatius en ciberseguretat i la seva influència per a poder millorar la protecció de la ciutadania.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Alberto Beltran Muñoz, 2024
Drets d'autor
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication.
Texts will be published under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work, provided they include an acknowledgement of the work’s authorship, its initial publication in this journal and the terms of the license.
Alberto Beltran Muñoz, Universitat de Granada
Doctor en Criminologia
Universitat de Granada
Alwanain, M., I. (2020). Phishing Awareness and Elderly Users in Social Media. International Journal of Computer Science and Network Security, 20(9), 114-119. https://doi.org/10.22937/IJCSNS.2020.20.09.14
Burton, A., Cooper, C., Dar, A., Mathews, L., & Tripathi, K. (2022). Exploring how, why and in what contexts older adults are at risk of financial cybercrime victimisation: a realist review. Exp.
Gerontol. 159, 111678 https://doi.org/10.1016/j.exger.2021.111678
Cain, A., Edwards, M., & Still, J. (2018). An exploratory study of cyber hygiene behaviors and knowledge. Old Dominion University, Department of Psychology, Norfolk, VA 23529, USA
Cook, D., Szewczyk, P., & Sansurooah, K. (2011). Seniors Language Paradigms: 21st century jargon and the impact on computer security and financial transactions for senior citizens. Paper presented at the 9th Australian Information Security and Management Conference, Citigate Hotel, Perth, Western Australia
Díaz, J. D. (2023). La seguridad cibernética y los estudios actuales. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Juan-Diaz-Aparicio/publication/369790828_La_seguridad_cibernetica_y_los_estudios_actuales/links/642cd1f24e83cd0e2f8df8a2/La-seguridad-cibernetica-y-los-estudios-actuales.pdf
Drew, J.M. (2020). A study of cybercrime victimisation and prevention: exploring the use of online crime prevention behaviours and strategies. Journal of Criminological Research, Policy and Practice. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10072/393427
DSN. (2019). Estrategia Nacional de Ciberseguridad 2019. Departamento de Seguridad Nacional, España. Recuperado de: https://www.dsn.gob.es/es/documento/estrategia-nacional-ciberseguridad-2019
Emm, D., (2023). Ignorance is Bliss: Most adults are leaving themselves open to cybercrime, despite knowing the dangers. Kaspersky Report. Recuperado de: https://media.kasperskydaily.com/wp-content/uploads/sites/86/2023/04/24175910/Kaspersky-Adult-consumer-Report-v5.pdf
Fernández-Montalvo, J., Peñalva, A., & Irazabal, I. (2015). Hábitos de uso y conductas de riesgo en Internet en la preadolescencia. Comunicar, XXII(44),113-120.[fecha de Consulta 9 de Marzo de 2022]. ISSN: 1134-3478. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15832806012
Gamito, R., Aristizabal, P., Vizcarra, M., & León, I. (2020) Seguridad y protección digital de la infancia: retos de la escuela del siglo XXI. Educar , vol. 56(1) 219-237
Gudiño, D. (2018). Los riesgos de las redes sociales y su prevención en los mayores. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura, 855-866
Hadlington, L. & Chivers, S. (2018). Segmentation analysis of susceptibility to cybercrime: Exploring individual differences in information security awareness and personality factors. Policing: A Journal of Policy and Practice, April, 1-14
Muniesa, P., Herrera, D., Guerrero, J., Martínez, F., Rubio, M., Gil, V., Santiago, A., & Gómez, M.A. (2023). Informe sobre la Cibercriminalidad en España. Dirección General de Coordinación y Estudios Secretaría de Estado de Seguridad . Ministerio del Interior, España. Recuperado de: https://www.interior.gob.es/opencms/export/sites/default/.galleries/galeria-de-prensa/documentos-y-multimedia/balances-e-informes/2023/Informe-Cibercriminalidad_2023.pdf
Oluwaseun, T., Kuzankah S., Onimisi S., Oluwatoyin A., & Olanipekun A. (2024). A review of Cybersecurity strategies in modern organizations: examining the evolution and effectiveness of cybersecurity measures for data protection. Computer Science & IT Research Journal, 5(1), 1-25. https://doi.org/10.51594/csitrj.v5i1.699
ONTSI (Observatorio Nacional de Tecnología y Sociedad). (2024). Cómo se protege a la ciudadanía ante los ciberriesgos. Estudio sobre percepción y nivel de confianza en España. Observaciber. Recuperado de: https://www.ontsi.es/es/publicaciones/Como-se-protege-la-ciudadania-de-los-ciberriesgos-Estudio-sobre-percepcion-y-nivel-de
Zwilling, M., Klien, G., Lesjak, D., Wiechetek, L., Cetin, F., & Basim, H.N. (2020). Cyber Security Awareness, Knowledge and Behavior: A Comparative Study, Journal of Computer Information Systems, DOI: 10.1080/08874417.2020.1712269