Entre la força del prejudici i l’efecte Pigmalió: “cultures d’origen” i resultats escolars dels fills/es de famílies immigrades
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Beatriz Ballestín González
Aquest article situa el focus d’atenció en els resultats acadèmics dels fills i filles de la immigració estrangera a l’escola primària tot detectant-ne els vincles amb el tractament que el professorat fa dels orígens culturals de l’alumnat i les seves famílies. En aquest sentit, el treball de recerca presentat, ubicat a la comarca barcelonina del Maresme, mostra alguns punts de connexió entre els imaginaris cultural(iste)s dominants i les qualificacions escolars dels alumnes en una escola pública on confluïen nens i nenes de famílies immigrades de molt diversa procedència, principalment d’origen marroquí, llatinoamericà i europeu comunitari. Amb aquest propòsit, es fa un especial èmfasi en la discussió dels resultats d’avaluació corresponents a la dimensió precisament més vulnerable als prejudicis i estereotips de tall culturalista: els “Aspectes personals i evolutius” dels i les alumnes. L’estudi de cas presentat, en definitiva, permet observar de prop els ressorts de la construcció minoritzada dels infants de la immigració entre la força del prejudici (Taguieff 1988) i l’efecte Pigmalió (Rosenthal i Jacobson 1969) davant les noves formes de diversitat cultural a les aules d’educació infantil i primària.
Article Details
Com citar
Ballestín González, Beatriz. “Entre la força del prejudici i l’efecte Pigmalió: ‘cultures d’origen’ i resultats escolars dels fills/es de famílies immigrades”. Quaderns-e de l’Institut Català d’Antropologia, no. 15 (1), pp. 61-89, https://raco.cat/index.php/QuadernseICA/article/view/206113.