Academic emotions in a didactic sequence of Language and Literature in secondary education

Main Article Content

Rebeca Mariel Martinenco
Arabela Beatriz Vaja
Rocío Belén Martín
A few years ago, research focused on the study of emotions experienced in academic contexts emerged. In the present study, we focused on identifying and describing the academic emotions experienced by a group of secondary school students faced with reading tasks proposed in the subject Language and Literature in 2018. For the data collection we made observations of the classes corresponding to a didactic sequence, we administered a questionnaire that evaluates emotions in classes (AEQ) and we interviewed the students. The results are organized in three axes: description and analysis of the tasks proposed in the observed classes; emotional profile of students and their expressions about their emotions in relation to the sequence. To conclude, we refer to the objectives achieved and the contributions made by the study, and we also mention some future lines of research.

Article Details

How to Cite
Martinenco, Rebeca Mariel et al. “Academic emotions in a didactic sequence of Language and Literature in secondary education”. Quaderns de psicologia. International journal of psychology, vol.VOL 22, no. 1, p. e1495, doi:10.5565/rev/qpsicologia.1495.
Author Biographies

Rebeca Mariel Martinenco, Instituto Académico Pedagógico de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Villa María.

Licenciada en Psicopedagogía por la Universidad Nacional de Villa María. Becaria del Consejo Interuniversitario Nacional (CIN): Beca de Estímulo a las Vocaciones Científicas, convocatoria 2017.

Arabela Beatriz Vaja, CONICET - Instituto Académico Pedagógico de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Villa María.

Doctora en Psicología por la Universidad Nacional de San Luis y Licenciada en Psicopedagogía por la Universidad Nacional de Río Cuarto. Becaria Posdoctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) en la Universidad Nacional de Villa María.   

Rocío Belén Martín, Universidad Nacional de Córdoba. CONICET - Universidad Nacional de Villa María.

Doctora en Psicología por la Universidad Nacional de San Luis y Licenciada en Psicopedagogía por la Universidad Nacional de Río Cuarto. Profesora Adjunta del Departamento de Enseñanza de la Ciencia y la Tecnología de la Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales de la Universidad Nacional de Córdoba. Investigadora Asistente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) en la Universidad Nacional de Villa María.