“Aquella escola era casa meva”: Mobilitat de l’alumnat i acollida des de l’experiència infantil
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
L’“acollida” en l’àmbit escolar català s’ha relacionat tradicionalment amb les migracions internacionals. Tanmateix, els canvis sociodemogràfics dels últims anys han generat nous patrons de mobilitat residencial i escolar, que afecten infants tant nacionals com d’origen estranger. Aquest article explora etnogràficament la realitat de l’acollida en escoles d’Educació Primària de Catalunya a partir del fenomen de la mobilitat escolar. L’article se centra en les experiències en primera persona de l’alumnat de nova incorporació, documentades a través d’una etnografia escolar comparativa en dues escoles públiques de la regió metropolitana de Barcelona. Per una banda, s’explora la manera com aquests nens i nenes perceben els dispositius designats oficialment a acollir. Per l’altra, s’analitzen les relacions i interaccions desplegades amb la seva arribada al centre, interpretades com a pràctiques informals d’acollida. Això permet evidenciar la importància de les xarxes relacionals dins del grup d’iguals i contribuir a l’estudi de la sociabilitat infantil en moments de transició.
Article Details
(c) Quaderns de l’ICA, 2022
Articles més llegits del mateix autor/a
- Miquel Martorell Faus, Álvaro Ramírez-March, Alèxia Rué, L’acollida, entre el control i l’hospitalitat. Etnografies, conceptualitzacions i debats , Quaderns de l'Institut Català d'Antropologia: Núm. 38 (1) (2022): L'acollida, entre el control i l'hospitalitat. Etnografies, conceptualitzacions i debats