“Aquella escola era casa meva”: Mobilitat de l’alumnat i acollida des de l’experiència infantil

Main Article Content

Miquel Martorell Faus

L’“acollida” en l’àmbit escolar català s’ha relacionat tradicionalment amb les migra­cions internacionals. Tanmateix, els canvis sociodemogràfics dels últims anys han ge­nerat nous patrons de mobilitat residencial i escolar, que afecten infants tant nacionals com d’origen estranger. Aquest article explo­ra etnogràficament la realitat de l’acollida en escoles d’Educació Primària de Catalu­nya a partir del fenomen de la mobilitat es­colar. L’article se centra en les experiències en primera persona de l’alumnat de nova incorporació, documentades a través d’una etnografia escolar comparativa en dues es­coles públiques de la regió metropolitana de Barcelona. Per una banda, s’explora la manera com aquests nens i nenes perce­ben els dispositius designats oficialment a acollir. Per l’altra, s’analitzen les relacions i interaccions desplegades amb la seva ar­ribada al centre, interpretades com a pràctiques informals d’acollida. Això permet evidenciar la importància de les xarxes re­lacionals dins del grup d’iguals i contribuir a l’estudi de la sociabilitat infantil en mo­ments de transició.

Paraules clau
acollida, infants, escola, mobilitat, alumnat

Article Details

Com citar
Martorell Faus, Miquel. “‘Aquella escola era casa meva’: Mobilitat de l’alumnat i acollida des de l’experiència infantil”. Quaderns de l’Institut Català d’Antropologia, no. 38 (1), pp. 119-3, https://raco.cat/index.php/QuadernsICA/article/view/418352.