Call for papers Quaderns del CAC núm. 51 – Febrer del 2025

Tema monogràfic: Comunicació, salut i benestar

***Nou termini per enviar articles: 8 de novembre de 2024***

Podeu enviar articles a través de la plataforma OJS de Quaderns del CAC a RACO.

Quaderns del CAC és la revista científica de comunicació que edita el Consell de l’Audiovisual de Catalunya. De periodicitat anual, a partir del número 51 avança la data de publicació al mes de febrer. S’edita íntegrament en tres llengües: català, castellà i anglès. La revista assumeix la correcció i la traducció dels textos als tres idiomes.

La publicació és d’accés obert (diamond open access) i la lectura de continguts és gratuïta. La tramesa d’articles i el procés editorial no tenen cap cost per a les persones autores (no article submission or processing charges).

A més del tema monogràfic, la revista disposa de la secció miscel·lània “Articles”, que té la convocatòria sempre oberta per rebre articles i en la qual podeu participar amb textos sobre la recerca en curs sobre comunicació i cultura audiovisual.

----

Monogràfic núm. 51. Comunicació, salut i benestar

La secció monogràfica del número 51 de Quaderns del CAC està dedicada a difondre reflexions teòriques i estudis empírics entorn de la comunicació, la salut i el benestar.

La comunicació relativa a la salut i el benestar compleix un paper fonamental en les nostres societats. Per una banda, aquesta informació pot contribuir a generar consciència sobre riscos i problemes que afecten directament la nostra salut, física i mental. Per l’altra, la difusió d’investigació científica afavoreix el coneixement, una funció imprescindible, atès que la comunicació sobre salut també està afectada per moviments negacionistes i conspiranoics.

Una comunicació sobre salut i benestar de qualitat pot actuar en benefici tant de la vida social com de la vida personal. Per tal que una campanya sanitària funcioni o per explicar la importància de seguir conductes saludables, s’ha de donar una opinió pública receptiva. I, aquí, una comunicació de qualitat juga un paper essencial.

En aquest monogràfic volem recollir articles científics sobre la qualitat i la incidència social dels continguts que ara circulen al voltant de la salut i el benestar. L’objectiu és recollir propostes que treballin entorn de la informació, l’entreteniment, la ficció i la comunicació persuasiva.  

A continuació presentem una llista, orientativa i oberta, de possibles temes d’interès per al monogràfic:
- Periodisme científic. Els contextos social, econòmic i tecnològic afecten la qualitat del periodisme que es fa actualment. El periodisme científic, d’especial rellevància en la comunicació sobre salut i benestar, també està afectat.
- Audiència i públics. Hi ha interès informatiu sobre temes de salut? Quines fonts d’informació fa servir la ciutadania? Quina és l’opinió pública entorn de la informació sobre salut i benestar? Quins reptes implica una comunicació adreçada a una societat multicultural.
- Regulació i deontologia professional en el tractament de temes de salut i benestar. Fins a quin punt la regulació i els codis de conducta professionals contribueixen a incrementar la qualitat de la comunicació? Quins són els seus punts forts i febles?
- Tractament informatiu dels temes de salut, incloent-hi la salut mental. Quins són els imaginaris socials que genera la comunicació informativa sobre la salut i el benestar? Fomenten alguna mena d’estereotips o d’autoestereotips?
- Presència de la informació pseudocientífica i falsa. Atesa la importància de la comunicació sobre salut i benestar, és imprescindible conèixer com, qui i per quines vies es distribueix la informació pseudocientífica i falsa, a més de quins són el seus efectes o la seva capacitat d’influència.
- Informació amb perspectiva de gènere. Comença a ser tema de debat les diferències entre homes i dones pel que fa als símptomes de les malalties i les respostes als tractaments, però de quina manera aquest debat queda recollit a la comunicació actual?
- Informació en situació d’emergència sanitària. Un cop superada la pandèmia provocada per la Covid-19, també interessen treballs que hagin aprofundit sobre com es va tractar informativament aquesta crisi sanitària i, molt especialment, aquells que aporten idees aplicables a qualsevol situació d’emergència.
- Visibilitat de les malalties minoritàries. Parlen els mitjans de malalties minoritàries? De quines malalties i amb quin grau de profunditat?
- Els continguts divulgatius. A la història de la televisió han destacat programes divulgatius sobre educació sexual, però el que aquí interessa són, sobretot, estudis sobre les tendències actuals en relació amb temàtiques i formats. El pòdcast sembla estar perfilant-se com una bona via de difusió, però també els videojocs.
- Comunicació persuasiva entorn de la salut, incloent-hi les campanyes institucionals. Ens interessen treballs que apuntin idees sobre com la comunicació pot estimular hàbits saludables. Són d’interès articles sobre temes clàssics –com l’eficàcia de les campanyes de seguretat vial– i emergents, com de quina manera s’ha d’abordar el tabaquisme o el consum de pornografia entre la joventut.
- Ficció i medicina. Ens interessen no només estudis sobre les sèries basades en temes sanitaris, la trama principal de les quals es desenvolupa en centres hospitalaris, sinó també de quina manera el cinema i el documental creatiu, en general, parlen al voltant de la salut i el benestar.
- El paper dels i de les influencers. L’entorn digital amplia l’abast i la ressonància dels continguts i permet la interconnexió de múltiples veus. Ens interessen estudis que analitzin quins tipus de missatges circulen entorn del benestar i la salut, i quines conseqüències o efectes tenen sobre la vida de la gent, com també treballs sobre les característiques i els perfils de les persones influencers.
- La representació de les persones grans en la comunicació sobre salut i benestar. Ens interessen treballs que abordin aquesta qüestió posant l’atenció en qüestions com l’edatisme o la prominència dels valors juvenils a la societat actual.
- Comunicació sobre cures i autocures. Ens interessen les investigacions sobre el tractament comunicatiu de les cures i les autocures en els continguts informatius. Aquest és un tema essencial als estudis amb perspectiva feminista, però, com es veu des de la comunicació?