Fracàs escolar, crisi econòmica i desigualtat d’oportunitats educatives: Espanya i Argentina

Main Article Content

José Saturnino Martínez García
Pablo Molina Derteano

L’objectiu d’aquest treball és analitzar l’efecte de les crisis econòmiques en la desigualtat d’oportunitats educatives comparant l’èxit educatiu de famílies espanyoles i argentines. L’indicador escollit és el fracàs escolar administratiu, definit com la no obtenció del títol mínim requerit en el sistema educatiu. Aquests efectes se circumscriuen a l’efecte renda, pel qual, davant d’un descens dels ingressos a les llars, s’incrementa l’esmentat fracàs, i a l’efecte substitució, pel qual l’empitjorament del mercat de treball disminueix els costos d’oportunitat i fa que l’opció de l’escolaritat sigui més atractiva.

Les dades utilitzades comparen anys anteriors i posteriors a la crisi econòmica de 2008 i prenen com a població els joves de 19 i 20 anys, residents a l’Argentina i a Espanya. La variable dependent és el fracàs escolar, i com a variable independent s’agafa el nivell d’estudis de la llar, la situació d’immigració i variables per modelitzar la situació econòmica. S’estimen regressions logístiques separant per sexe i país i amb interaccions amb l’any de crisi. Els resultats suggereixen que a Espanya preval l’efecte substitució i a l’Argentina, l’efecte renda, sense que la crisi produeixi canvis estructurals significatius en la relació que hi ha a cada país entre l’origen social i el fracàs escolar.

 

Paraules clau
desigualtats d’oportunitats educatives, crisi econòmica, fracàs escolar, capital humà

Article Details

Com citar
Martínez García, José Saturnino; and Molina Derteano, Pablo. “Fracàs escolar, crisi econòmica i desigualtat d’oportunitats educatives: Espanya i Argentina”. Papers: revista de sociologia, vol.VOL 104, no. 2, pp. 279-03, https://raco.cat/index.php/Papers/article/view/353458.