Pluralitat política i diversitat cultural. Discursos sobre l’educació per a la ciutadania en la societat basca

Main Article Content

Txoli Mateos Gonzalez
Julen Zabalo
Ane Larrinaga
Mila Amurrio
La societat basca és políticament plural —i escenari de conflicte sobre el seu estatus polític—, a més de culturalment diversa, i immersa, així mateix, en un debat permanent sobre el paper que s’ha d’assignar a l’idioma i a la cultura bascos en relació amb la cultura desenvolupada en espanyol. En aquest article indaguem en les visions sobre l’assignatura denominada educació per a la ciutadania i els drets humans, desenvolupades per les principals organitzacions sindicals i polítiques basques, com també per alguns professors d’ensenyament no universitari. Mitjançant entrevistes en profunditat als primers i grups de discussió amb els segons, analitzem el discurs generat al voltant de l’educació cívica com a mitjà indirecte de trobar la resposta a tres temes crucials per a la vida social basca: el concepte de ciutadania, la visió sobre la nació i la convivència entre cultures. I destaquem una sèrie de conclusions: a) la manca de rellevància política en relació amb la identitat nacional que rep l’assignatura, exceptuant algunes organitzacions nacionalistes basques; b) la preeminència del discurs moral de tall liberal en tots els agents polítics i educatius; c) l’acceptació generalitzada de la diversitat cultural com a element enriquidor, tot i que amb diferències notòries entre professors i organitzacions respecte de les seves conseqüències educatives, i d) la desconfiança del nacionalisme basc i d’un sector del professorat envers un discurs multiculturalista que signifiqui el retrocés de la llengua basca.
Paraules clau
educació cívica, liberalisme, nacionalisme basc, nacionalisme espanyol, multiculturalisme, País Basc

Article Details

Com citar
Mateos Gonzalez, Txoli et al. “Pluralitat política i diversitat cultural. Discursos sobre l’educació per a la ciutadania en la societat basca”. Papers: revista de sociologia, vol.VOL 101, no. 1, pp. 51-72, https://raco.cat/index.php/Papers/article/view/302253.
Biografia de l'autor/a

Txoli Mateos Gonzalez, Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea

Departamento Sociología y Trabajo Social
Profesora Titular de Universidad