Segmentació de l’ocupació i apreciació de l’educació en un model productiu ancorat. Anàlisi comparativa entre Espanya i l’Argentina
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Pedro López Roldán
Centre d’Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball (http://quit.uab.cat)
Departament de Sociologia
Universitat Autònoma de Barcelona
Sandra Fachelli
Centre d’Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball (http://quit.uab.cat)
Departament de Sociologia
Universitat Autònoma de Barcelona
L’article planteja dues qüestions principals des d’un exercici analític comparatiu entre Espanya i l’Argentina. D’una banda, ens preguntem fins a quin punt els processos de segmentació del mercat de treball generen dinàmiques d’estructuració de les desigualtats laborals semblants en tots dos països i quins aspectes són específics d’una realitat laboral que se situa en diferents contextos culturals, socials, econòmics i històrics. En aquest sentit, es corrobora la hipòtesi general que estableix que no existeix un únic mercat de treball que ajusta oferta i demanda, que, per contra, es diferencien diversos segments que estructuren posicions jeràrquiques en el mercat laboral en correspondència amb certs perfils específics de l’oferta de treball, i es constata l’alta correspondència en la configuració dels segments d’ocupació entre Espanya i l’Argentina. D’altra banda, atesa l’estructura de segmentació de l’ocupació, ens plantegem en quina mesura es dona en tots dos països la mal denominada sobreeducació de l’ocupació de la força de treball i la suposada devaluació de les credencials educatives. Entenent que el fenomen ha de mirar-se des del costat de la demanda i ateses les estructures productives ancorades i internament diferenciades dels dos països, el fenomen, que preferim identificar com a «subocupació», és de major importància a Espanya que a l’Argentina, donada l’expansió educativa experimentada i la conseqüent major dificultat d’absorbir la força de treball qualificada en els sectors més productius per la incapacitat del model productiu de generar llocs de treball concordes.
Paraules clau
segmentació del mercat de treball, model productiu, devaluació de credencials, subocupació, desigualtat social, anàlisi comparativa, Espanya, Argentina
Article Details
Com citar
López Roldán, Pedro; and Fachelli, Sandra. “Segmentació de l’ocupació i apreciació de l’educació en un model productiu ancorat. Anàlisi comparativa entre Espanya i l’Argentina”. Papers: revista de sociologia, vol.VOL 104, no. 2, pp. 159-02, https://raco.cat/index.php/Papers/article/view/353454.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Pedro López-Roldán, Sandra Fachelli, Desigualtats socials en una perspectiva comparada: Europa i l’Amèrica Llatina , Papers: revista de sociologia: Vol. 104 Núm. 2 (2019): Desigualtats socials en una perspectiva comparada: Europa i Amèrica Llatina
- Carlos Lozares Colina, Pedro López Roldán, El análisis multivariado: definición, criterios y clasificación , Papers: revista de sociologia: 1991: Núm.: 37 L'anàlisi multivariable de dades
- Sandra Fachelli, Jordi Planas, Equidad y movilidad intergeneracional de los titulados universitarios catalanes , Papers: revista de sociologia: 2011: Vol.: 96 Núm.: 4 Canvis en la relació educació-treball i en el comportament dels actors implicats
- Carlos Lozares Colina, Pedro López Roldán, El análisis de componentes principales: aplicación al análisis de datos secundarios , Papers: revista de sociologia: 1991: Núm.: 37 L'anàlisi multivariable de dades
- Pedro López Roldán, La construcción de tipologías: metodología de análisis , Papers: revista de sociologia: 1996: Núm.: 48 La construcció de tipologies : exemples d'aplicació
- Pedro López Roldán, La construcción de una tipología de segmentación del mercado de trabajo , Papers: revista de sociologia: 1996: Núm.: 48 La construcció de tipologies : exemples d'aplicació
- Màrius Domínguez Amorós, Pedro López Roldán, La construcció de tipologies: procés i tècniques d'anàlisi de dades , Papers: revista de sociologia: 1996: Núm.: 48 La construcció de tipologies : exemples d'aplicació