Segmentació de l’ocupació i apreciació de l’educació en un model productiu ancorat. Anàlisi comparativa entre Espanya i l’Argentina

Main Article Content

Pedro López Roldán
Sandra Fachelli
L’article planteja dues qüestions principals des d’un exercici analític comparatiu entre Espanya i l’Argentina. D’una banda, ens preguntem fins a quin punt els processos de segmentació del mercat de treball generen dinàmiques d’estructuració de les desigualtats laborals semblants en tots dos països i quins aspectes són específics d’una realitat laboral que se situa en diferents contextos culturals, socials, econòmics i històrics. En aquest sentit, es corrobora la hipòtesi general que estableix que no existeix un únic mercat de treball que ajusta oferta i demanda, que, per contra, es diferencien diversos segments que estructuren posicions jeràrquiques en el mercat laboral en correspondència amb certs perfils específics de l’oferta de treball, i es constata l’alta correspondència en la configuració dels segments d’ocupació entre Espanya i l’Argentina. D’altra banda, atesa l’estructura de segmentació de l’ocupació, ens plantegem en quina mesura es dona en tots dos països la mal denominada sobreeducació de l’ocupació de la força de treball i la suposada devaluació de les credencials educatives. Entenent que el fenomen ha de mirar-se des del costat de la demanda i ateses les estructures productives ancorades i internament diferenciades dels dos països, el fenomen, que preferim identificar com a «subocupació», és de major importància a Espanya que a l’Argentina, donada l’expansió educativa experimentada i la conseqüent major dificultat d’absorbir la força de treball qualificada en els sectors més productius per la incapacitat del model productiu de generar llocs de treball concordes.
Paraules clau
segmentació del mercat de treball, model productiu, devaluació de credencials, subocupació, desigualtat social, anàlisi comparativa, Espanya, Argentina

Article Details

Com citar
López Roldán, Pedro; and Fachelli, Sandra. “Segmentació de l’ocupació i apreciació de l’educació en un model productiu ancorat. Anàlisi comparativa entre Espanya i l’Argentina”. Papers: revista de sociologia, vol.VOL 104, no. 2, pp. 159-02, https://raco.cat/index.php/Papers/article/view/353454.

Articles més llegits del mateix autor/a