L’heterogeneïtat de l’abandó educatiu en les transicions postobligatòries. Itineraris i subjectivitat de l’experiència escolar

Main Article Content

Maribel Garcia Gràcia
Albert Sánchez-Gelabert
L’article explora l’abandó educatiu en les transicions postobligatòries des d’una perspectiva metodològica longitudinal, amb l’objectiu d’identificar i dimensionar l’heterogeneïtat de perfils d’alumnat i d’itineraris conduents a l’abandó educatiu. Per tal d’explorar l’heterogeneïtat dels perfils de l’alumnat que abandona, s’ha procedit a fer una anàlisi de components principals que ha permès construir una tipologia de subjectivitat de l’experiència escolar i una posterior anàlisi de classificació —clúster—, amb la incorporació de la variable de rendiment escolar. Els resultats presentats mostren la rellevància d’analitzar l’abandó educatiu des d’una metodologia longitudinal, ja que permet identificar els moments crítics de la ruptura escolar, que van des de l’absentisme i la deserció temporal fins a l’abandó definitiu. Aquests esdeveniments són generadors de vulnerabilitat i risc d’abandó definitiu, i reclamen un acompanyament individualitzat i un replantejament de l’orientació com a àmbits clau per a la intervenció. Així mateix, cal destacar la importància de l’experiència escolar i els baixos resultats escolars com a predictors de l’abandó educatiu, mentre que l’autoconcepte escolar positiu sembla ser un clar factor de protecció de l’abandó. Això suggereix un àmbit d’intervenció per a la prevenció que gira entorn del suport pedagògic i del reforç positiu que el professorat pot activar amb l’alumnat socialment i escolarment més vulnerable.

Article Details

Com citar
Garcia Gràcia, Maribel; and Sánchez-Gelabert, Albert. “L’heterogeneïtat de l’abandó educatiu en les transicions postobligatòries. Itineraris i subjectivitat de l’experiència escolar”. Papers: revista de sociologia, vol.VOL 105, no. 2, pp. 235-57, doi:10.5565/rev/papers.2775.
Biografies de l'autor/a

Maribel Garcia Gràcia, Universitat Autònoma de Barcelona

Doctora en sociología por la Universidad Autónoma de Barcelona. Profesora agregada e investigadora del GRET, del Departamento de Sociología de la UAB. Investiga sobre los itinerarios educativos en las transiciones posobligatorias, el absentismo y el abandono educativo.

Albert Sánchez-Gelabert, Universitat Autònoma de Barcelona

Sociólogo de la educación, máster en Investigación Sociológica Aplicada por la Universidad Autónoma de Barcelona y miembro del GRET. Es profesor asociado en el Departamento de Sociología de la Universidad Autónoma de Barcelona e investigador en la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) y colabora en diferentes proyectos sobre universidad, estudiantes e itinerarios educativos.