El Triomf de la Mort i el Judici Diví. Reflexions sobre causalitats epidèmiques i llindars sensorials del Gòtic
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article planteja un enllaç específic entre els escenaris del Triomf de la Mort, definit com a tema amb aureola pròpia, i els espais contenidors del Judici diví, comprès sobretot el Judici Final. Ambdós es descriuen com dues estructures temàtiques alternatives i indivises, amb sentit per si mateixes que, tanmateix, un cop desplegades amb tota la seva força singular en el laberint del visible, desvetllen continuïtats molt fortes que no només es justifiquen en funció dels aspectes temàtics compartits. Això ens atrapa en la reflexió sobre els llindars del visible, sobre els valors que commouen les seves fronteres sensorials i exerceixen pressió sobre les formes de captació del discurs narrat. Accedim a uns marcs privatius que, dissenyats dins del període Gòtic a Itàlia, serveixen per separar sense desunir temàtiques específiques, que es fonamenten sobre bases equiparables o enllaçades.
El pes de les pandèmies, interioritzat en l’exercici creatiu contemporani o posterior a aquests processos crítics per a la població, ancorat com a problema essencial en els temps medievals, és un altre gran argument a investigar. Ens interessen la cara i la creu d’ambdós supòsits i no prejutjar certes conductes en funció de pressentiments o prefiguracions que puguin portar-nos a posar el carro davant dels bous. La complexitat de la dialèctica entre art i pesta és indubtable i el nostre objectiu és evidenciar-la a partir d’una selecció d’obres que més que ser els exemples que il·luminen les teories defensades, són l’origen del problema i de les tesis que es formulen i es pretenen discutir.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0.
(c) Rosa Alcoy i Pedrós, 2023
Drets d'autor
L'autor/a conserva els drets d’autoria i atorga a la revista el dret de primera publicació de l’obra.
Des del número 13 (2018) de la revista, els textos es difondran amb la llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada de Creative Commons, la qual permet compartir l’obra amb tercers, sempre que en reconeguin l’autoria, la publicació inicial en aquesta revista i les condicions de la llicència.
Rosa Alcoy i Pedrós, Universitat de Barcelona
Catedràtica d'Història de l'art
Directora de Matèria. Revista internacional d'Art
Directora del grup EMAC. Art Medieval i Modern
Departament d'història de l'Art (UB)
Articles més llegits del mateix autor/a
- Rosa Alcoy i Pedrós, Jacobo Vidal Franquet, El retaule de la Transfiguració de la catedral de Tortosa, obra contractada per Rafael Vergós i Pere Alemany , Matèria: revista d'art: 2015 Núm.: 9
- Rosa Alcoy i Pedrós, Cristina Fontcuberta i Famadas. Imatges d’atac. Art i conflicte als segles XVI i XVII , Matèria: revista d'art: 2014 Núm.: 8
- Rosa Alcoy i Pedrós, Creadores de estilo en el arte medieval , Matèria: revista d'art: 2001: Núm.: 1
- Rosa Alcoy i Pedrós, Giotto i l'impuls modernitzador del gòtic , Matèria: revista d'art: Núm. 16-17 (2020)
- Rosa Alcoy i Pedrós, Vicenç Furió. La imagen del artista. Grabados antiguos sobre el mundo del arte. Obras de la colección Furió , Matèria: revista d'art: Núm. 12 (2017)
- Rosa Alcoy i Pedrós, El martillo y la sortija de Francesco d’Este. Anotaciones sobre un retrato atribuido a Rogier van der Weyden. , Matèria: revista d'art: 2006-2007 Núm.: 6-7
- Rosa Alcoy i Pedrós, Matèria en un temps i un espai: un record per a Joaquim Garriga i algunes noves recerques , Matèria: revista d'art: Núm. 16-17 (2020)
- Rosa Alcoy i Pedrós, Lectures cabals i delirants d’El jardí de les delícies de Hieronymus Bosch , Matèria: revista d'art: Núm. 10-11 (2016)
- Rosa Alcoy i Pedrós, Bosch al país de l’art. L’anvers i el revers del monogràfic , Matèria: revista d'art: Núm. 10-11 (2016)
- Rosa Alcoy i Pedrós, La Passió segons Tintoretto. Del Judici al Davallament , Matèria: revista d'art: Núm. 16-17 (2020)