Implicacions de les dones en el retrat fotogràfic post mortem des de la seva aparició fins a l’actualitat
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
El present article fa un recorregut de caràcter històric des de l’aparició del retrat fotogràfic post mortem en el segle xix fins a l’actualitat, posant el focus en la importància que les dones han tingut en la seva gestació, desenvolupament i supervivència. Perquè les dones sempre han mantingut una relació pròxima amb la mort, tant per les qüestions simbòliques-biològiques com amb les d’origen pràctic derivades de les primeres: plorar-los, arreglar-los, vetllar-los i recordar-los. Tot això ha influït en una feminització de la mort, especialment a partir del segle xix, que es posa de manifest en el retrat fotogràfic post mortem. En aquest context, aquests retrats funcionen per a restituir la identitat, reforçar els llaços familiars, i aproximar-se als difunts quan sigui necessari en benefici d’un correcte dol. La imatge fotogràfica del difunt en solitari o en companyia és una representació visual que ha sofert lleugeres variacions al llarg del temps i que conté diferents funcions, en les quals s’entrellaça el representat amb la seva condició material i el seu destí. A més a més, aquest tipus d’imatges són un document que dona pistes de les diferents èpoques amb les seves respectives mentalitats i les unifica al voltant de la pèrdua i la seva gestió. En última instància, aquestes fotografies interpel·len amb multitud de preguntes sobre la falta i les seves conseqüències tant en el passat com en el present pel que es necessita la interdisciplinarietat per abordar-les en la seva complexitat.
Article Details
(c) MUSAS. Revista de Investigación en Mujer, Salud y Sociedad, 2024
Drets d'autor
L'autor/a que publica en aquesta revista està d'acord amb els termes següents:
- L'autor/a conserva els drets d’autoria i atorga a la revista el dret de primera publicació de l’obra.
- Els textos es difondran amb la llicència de Reconeixement-NoComercial CC BY-NC, la qual permet a qualsevol persona mesclar, adaptar i crear a partir de la vostra obra sense finalitat comercial. I les seves noves obres derivades, tot i que han de reconèixer-vos i no poden ser utilitzades comercialment, no han d'estar subjectes a una llicència amb els mateixos termes que l'obra original.
Esther González Gea, Universitat de València
Doctora en Historia del Arte. Universitat de València. (Valencia. España)