Implicacions de les dones en el retrat fotogràfic post mortem des de la seva aparició fins a l’actualitat

Main Article Content

Esther González Gea

El present article fa un recorregut de caràcter històric des de l’aparició del retrat fotogràfic post mortem en el segle xix fins a l’actualitat, posant el focus en la importància que les dones han tingut en la seva gestació, desenvolupament i supervivència. Perquè les dones sempre han mantingut una relació pròxima amb la mort, tant per les qüestions simbòliques-biològiques com amb les d’origen pràctic derivades de les primeres: plorar-los, arreglar-los, vetllar-los i recordar-los. Tot això ha influït en una feminització de la mort, especialment a partir del segle xix, que es posa de manifest en el retrat fotogràfic post mortem. En aquest context, aquests retrats funcionen per a restituir la identitat, reforçar els llaços familiars, i aproximar-se als difunts quan sigui necessari en benefici d’un correcte dol. La imatge fotogràfica del difunt en solitari o en companyia és una representació visual que ha sofert lleugeres variacions al llarg del temps i que conté diferents funcions, en les quals s’entrellaça el representat amb la seva condició material i el seu destí. A més a més, aquest tipus d’imatges són un document que dona pistes de les diferents èpoques amb les seves respectives mentalitats i les unifica al voltant de la pèrdua i la seva gestió. En última instància, aquestes fotografies interpel·len amb multitud de preguntes sobre la falta i les seves conseqüències tant en el passat com en el present pel que es necessita la interdisciplinarietat per abordar-les en la seva complexitat.

Paraules clau
retrat fotogràfic post mortem, dones, responsabilitat, supervivència

Article Details

Com citar
González Gea, Esther. “Implicacions de les dones en el retrat fotogràfic post mortem des de la seva aparició fins a l’actualitat”. MUSAS. Revista de Investigación en Mujer, Salud y Sociedad, vol.VOL 9, no. 2, pp. 65-82, doi:10.1344/musas2024.vol9.num2.4.
Biografia de l'autor/a

Esther González Gea, Universitat de València

Doctora en Historia del Arte. Universitat de València. (Valencia. España)