Pilar Miró y el revival del noir en los noventa: Beltenebros y la femme fatale en proceso de de(con)strucción
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Eva París-Huesca
Pilar Miró ha marcado el inicio de unas pautas en el nuevo cine negro de autoría femenina. Su proyecto fílmico Beltenebros desafía algunas de las convenciones visuales y narrativas más representativas que refuerzan el arquetipo de la femme fatale, redefiniendo los roles de(l) género y cuestionando la mirada tradicional masculina. A pesar del escaso reconocimiento que la directora ha recibido en el nuevo cine negro español, su trayectoria fílmica la convierte en una de las pioneras de este género multiforme en su vertiente más retro-noir. Asimismo, el film saca a relucir los diferentes modos de violencia que el patriarcado ejerce sobre el cuerpo femenino y facilita el proceso de desmasculinización del cine negro por medio del juego de intertextos y de referencias metafílmicas que privilegian un discurso femenino.
Paraules clau
Castración, referencias metafílmicas, desmasculinización, Zeitgeist, imagen extrafílmica
Article Details
Com citar
París-Huesca, Eva. “Pilar Miró y el revival del noir en los noventa: Beltenebros y la femme fatale en proceso de de(con)strucción”. Lectora: revista de dones i textualitat, no. 21, pp. 73-87, https://raco.cat/index.php/Lectora/article/view/302803.
Drets
Drets d'autor
Els autors i les autores conserven els drets d’autoria i atorguen a Lectora: revista de dones i textualitat el dret exclusiu de difusió, durant un any des de la publicació a la revista, a partir del qual l’obra serà disponible simultàniament sota una Llicència de Reconeixement-NoComercial- SenseObraDerivada de Creative Commons que, si no si indica el contari, permet compartir l’obra amb tercers, sempre que aquests en reconeguin l’autoria i la publicació inicial en aquesta revista. Els autors i autores són lliures de fer acords contractualsaddicionals independents per a la distribució no exclusiva de la versió de l’obra publicada a la revista (com ara la publicació en un repositori institucional o en un llibre), sempre que se’n reconegui la publicació inicial en aquesta revista, un cop transcorregut un any des de la seva aparició. S’encoratja els autors i autores a reproduir la seva obra en línia (en repositoris institucionals, temàtics o a la seva pàgina web, per exemple) passat el període de difusió en exclusivitat a la revista, amb l’objectiu d’aconseguir intercanvis productius i fer que l’obra obtingui més citacions (vegeu The Effect of Open Access, en anglès).Articles més llegits del mateix autor/a
- Eva París-Huesca, Edad y violencia en el cine. Diálogos entre estudios etarios, de género y fílmicos, Francisco A. Zurián, M. Isabel Menéndez Menéndez y Francisco José García-Ramos (eds.) , Lectora: revista de dones i textualitat: Núm. 27 (2021)