El somni d'una llengua universal: el projecte de Sinibald de Mas (1844)
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Aquest treball pretén fer una anàlisi de la tasca duta a terme per un personatge polifacètic, Sinibald de Mas (Barcelona 1809 ‒ Madrid 1868), la dimensió del qual com a inventor d’una llengua universal és la que aquí ens interessa. Després d’una exposició preliminar dels diferents tipus de llengües auxiliars internacionals que s’han construït al llarg de la història occidental, abordem la figura de l’autor català, la vocació diplomàtica i viatgera del qual va clarament determinar la seva condició de creador d’una llengua que fos comuna al gènere humà, la qual va denominar ideografia. Aquesta tenia la peculiaritat de ser una llengua pasigràfica (és a dir, un sistema d’escriptura universal) i filosòfica, característiques que no eren ja les habituals en les llengües que es van construir a l’època que li va tocar viure.
Resumo
La jena esploro celas analizi la taskon faritan de multflanka eminentulo, Sinibald de Mas (Barcelono 1809 ‒ Madrido 1868), kies dimensio kiel kreinto de universala lingvo interesas nin ĉi tie. Post komenca prezento de la diversaj tipoj de internaciaj helplingvoj konstruitaj laŭlonge de la okcidenta historio, ni transiras al la figuro de la kataluna aŭtoro, kies diplomatia alvokiĝo kaj vojaĝemo klare determinis lian kreemon de komuna lingvo por la homaro. Ĝin li nomis ideografio kaj ĝi karakteriziĝas pro la fakto, ke temas pri pasigrafio (tio estas, universala skrib-sistemo) kaj filozofia lingvo, dum tiuj ecoj ne plu estis kutimaj inter la konstruitaj lingvoj de lia vivperiodo.
Resumen
Este trabajo pretende hacer un análisis de la labor llevada a cabo por un polifacético personaje, Sinibaldo de Mas (Barcelona 1809 ‒ Madrid 1868), cuya dimensión como inventor de una lengua universal es la que aquí nos interesa. Tras una preliminar exposición de los diferentes tipos de lenguas auxiliares internacionales que se han construido a lo largo de la historia occidental, abordamos la figura del autor catalán, cuya vocación diplomática y viajera determinó claramente su condición de hacedor de una lengua que fuera común al género humano, la que denominó ideografía, con la peculiaridad de ser esta una lengua pasigráfica (es decir, un sistema de escritura universal) y filosófica, características que no eran ya las habituales en las lenguas que se construyeron en la época que le tocó vivir.