Herramientas ‘software’ para la interpretación musical Un método de análisis para descubrir la micro-agógica

Main Article Content

Igor Saenz Abarzuza

El present text exposa un mètode d’anàlisi per a estudiar la flexibilitat rítmica en la interpretació musical, on es posa èmfasis en l’estudi de la micro-agògica. Amb l’ajuda del software lliure Sonic Visualiser, es presenta un exemple pràctic analitzant a un intèrpret de renom mundial com Pau Casals, i un dels seus enregistraments sonors més importants: les Suites per a violoncel sol de J.S. Bach. A les següents línies es presenten punts clau de l’anàlisi performatiu de la micro-agògica en la interpretació del Prélude BWV 1007, una obra idònia per a un estudi d’aquestes característiques per tenir una escriptura on impera la repetició de les semicorxeres en 651 de les 654 notes. S’analitzen cinc nivells tenint en compte l’estructura compositiva del Prélude, nivells que van des de la durada de cadascuna de les notes fins a la durada del compàs. Les petites diferències de temps que es produeixen entre les notes del mateix valor rítmic, són el pilar d’una estructura de rubato a diferents nivells que conformen el resultat sonor final d’aquesta interpretació magistral. En base als resultats, Casals respecta allò que està escrit al mateix temps que presenta una interpretació variada de la música de Bach.

Paraules clau
Anàlisi performativa, Casals, Bach, Sonic visualiser, Violoncel, A, Agògica

Article Details

Com citar
Saenz Abarzuza, Igor. “Herramientas ‘software’ para la interpretación musical: Un método de análisis para descubrir la micro-agógica”. Journal of Sound, Silence, Image and Technology, no. 1, pp. 17-26, https://raco.cat/index.php/JoSSIT/article/view/387441.