
InDret

Causalitat, informació que genera risc i dret a l’honor:
una lectura de la STS, 1a S, 10.1.2001

Marc-R. Lloveras
Facultat de Dret

Universitat Pompeu Fabra

Barcelona, març 2002
www.indret.com



InDret 2/2002 Marc-R. Lloveras

 2

La STS, 1a S, de 10.1.2001 (RAJ 1309; La Ley 3199) ha confirmat la condemna solidària al pagament
d'una indemnització de 25 milions de pessetes (150.253,02 €) a l'editora, Ediobser S.A., del desaparegut
diari madrileny El Independiente, al seu director, Pablo Sebastián Bueno, i als autors de la notícia que
originà el plet, José Agustín Atxa Picaza i Miguel Sánchez Borbolla, per intromissió il·legítima en el
dret a l'honor del demandant José Manuel Olarte Urreizti.

La resolució de la demanda es produeix en unes circumstàncies força excepcionals ja que Olarte fou
assassinat per ETA1 quatre mesos després d’haver-se dictat la Sentència de Primera Instància (JPI
núm. 7 Madrid, de 25.3.1994) que havia estimat l’existència d’una difamació i establert una
indemnització de 5 milions de pessetes (30.050,6 €).

L’assassinat d’Olarte pesà de manera determinant sobre l’Audiència Provincial (Sentència de la secció
14a, Audiència de Madrid, de 16.6.1995) que augmentà la indemnització fins a 25 milions de pessetes
estimant que la notícia publicada havia tingut una certa influència causal en l’assassinat. El TS acaba
confirmant, amb una motivació migrada, contradictòria i sorpresiva, la quantia fixada per l’Audiència,
tot i purgar de la sentència, segons les paraules del mateix TS, qualsevol referència a cap mena
d’influència causal de la informació publicada sobre l’assassinat del demandant.

D’altra banda, la sentència té també una rellevància especial des del punt de vista de la quantia ja que,
d’acord amb les dades que s’han pogut contrastar, els 25 milions confirmats pel TS constitueixen la
segona indemnització més elevada que en els darrers anys s’ha atorgat en un plet de dret a l’honor,
només superada pels 50 milions concedits el 1998 a Enrique Múgica.

• La notícia i el seu context

El Independiente publicà, tal com podem veure tot seguit, el 7 de juny de 1990 (pàg. 6) una notícia on
sota el títol "El asesinato de Muguruza fue preparado por personas relacionadas con la Policía" esmentava
expressament a José Manuel Olarte com a participant en una reunió que, segons informava el diari,
havien mantingut diverses persones, durant el mes de novembre de 1989, per suposadament ultimar
els detalls de l’atemptat contra els diputats d’HB en què morí Josu Muguruza. En el paràgraf final de
la notícia, sota el títol "Frustrado Etzaina" es feien diverses referències al demandant: "hombre de poco
fiar, que fue expulsado de la Academia de Arkaute (sic) por su implicación en asuntos de contrabando,
atribuyéndosele relaciones con las actividades del Grupo Terrorista GAL".

                                                
1 José Manuel Olarte fou assassinat per ETA d'un tret al clatell a primera hora de la matinada del dimecres 27 de juliol
de 1994 mentre, després d'haver sopat, jugava a cartes amb uns amics a la societat gastronòmica de Sant Sebastià la
Unión Artesana.



InDret 2/2002 Marc-R. Lloveras

 3

El 29 d’octubre de 1989 es van celebrar eleccions a les Corts Generals de l’Estat espanyol. El PSOE, que
aquell mateix any havia guanyat les eleccions europees, guanyà també les generals, obtenint 175
diputats i la seva tercera majoria absoluta consecutiva. L’aleshores encara Herri Batasuna (HB) va
obtenir 4 diputats (217.278 vots). Un d’aquells diputats era Josu Muguruza Guarrotxena2. La sessió
constitutiva de la IV Legislatura sorgida d’aquelles eleccions es va convocar pel 21 de novembre. El
vespre del dia 20 (aniversari de la mort de Franco i de l’assessinat del també membre d’HB Santi
Brouard) els senadors i diputats electes d’HB estaven reunits tot sopant al restaurant Basque de l’Hotel
Alcalà de Madrid on ultimaven la seva intervenció a la sessió del dia següent que havia de suposar la
primera vegada que els electes d’HB assistien al Congrés. Però no fou així: dues persones

                                                
2 Muguruza no resultà electe inicialment ja que ocupà el número 3 de la llista electoral d’HB per Biscaia on la coalició
obtingué 2 dels seus 4 diputats. Just després de la jornada electoral el número 2 de la llista, Tasio Erkizia, renuncià a
l’escó i el seu lloc fou ocupat pel següent candidat de la llista electoral. Muguruza, que en aquell moment era redactor
d’EGIN i membre de la mesa nacional d’HB i de l’executiva de KAS, havia residit a França entre 1981 – quan hi fugí
arrel de la detenció de la seva companya - i 1987 – quan fou detingut per la policia francesa i entregat a les autoritats
espanyoles – on participà en diverses activitats de l’esquerra abertzale com ara la creació, el 1984, en els moments de
màxima activitat del GAL, del Comitè de Refugiats.



InDret 2/2002 Marc-R. Lloveras

 4

encaputxades van atemptar contra els allà reunits, disparant fins a 12 trets, causant la mort de
Muguruza i lesions molt greus al també diputat electe Iñaki Esnaola3.

L’atemptat contra els diputats electes d’HB i l’assassinat de Muguruza tingué una gran repercussió a
la premsa, que en els dies i mesos següents va seguir donant informacions, especialment sobre
l’evolució de les investigacions policials. Inicialment s’especulà, fins i tot, amb l’autoria de l’atemptat
per part del GAL4.

El 30 juliol de 1990, quasi dos mesos després de la notícia de El Independiente i vuit després de
l’atemptat, van ser detinguts el policia nacional Ángel Duce Hernández i el militant ultradretà Ricardo
Sáenz de Ynestrillas, juntament amb 5 persones més, com a sospitosos d’integrar un grupúscul
terrorista ultradretà que hauria comès l’atemptat. Els dos principals sospitosos van ser jutjats per
l’Audiència Nacional que, el març de 1993, condemnà a Duce com a autor material de l’assassinat de
Muguruza i, tot i que sense unanimitat del tribunal, absolgué Ynestrillas per manca de proves i gràcies
a la declaració autoinculpatòria de Duce.

La notícia de El Independiente s’ha de situar doncs en aquest context, en el qual, com veurem, no fou
l’única que aparegué ni l’única que ha arribat al TS, el qual, però, ha resolt en un sentit diferent del cas
aquí comentat tres notícies més relacionades amb els mateixos fets (SSTS, 1a S, 15.12.2000, 26.4.2000, i
25.4.1997).

• El recurs de cassació i les respostes del TS

El TS, amb una argumentació contradictòria, estima una part de la motivació d’un dels motius de
cassació presentat pel diari – la manca de relació de causalitat- però no modifica el sentit de la
resolució del cas ja que manté la quantia fixada per l’Audiència.

A) La negació de la causalitat

                                                
3 El substitut de Muguruza, el número 4 de la llista electoral i pres preventiu d’ETA Ángel Alcalde, i els altres electes,
excepte Iñaki Esnaola encara convalescent de l’atemptat, van assistir al Congrés dels Diputats, el 4 de desembre, per tal
d’ocupar els seus escons amb motiu de la sessió d’investidura de Felipe González com a President del Govern. Els
membres d’HB van prometre la Constitució, responent a la crida reglamentària del president de la cambra, però ho van
fer per imperatiu legal, motiu pel qual foren expulsats de la cambra i no van adquirir la condició plena de diputats,
cosa que comportà la pèrdua formal de la majoria absoluta del PSOE, fins que el Tribunal Constitucional (STC
119/1990, de 21 de juliol) els atorgà l’empara que havien sol·licitat. La fórmula de l’imperatiu legal després del seu
reconeixement pel TC ha estat utilitzada per altres diputats electes i ha tingut tant èxit que fins i tot el mateix Tribunal
Suprem l’ha utilitzat en la seva batalla particular amb el Tribunal Constitucional dels darrers mesos (STS, 1a S,
5.11.2001, FJ 1).
4 La premsa es va fer ressò (entre d’altres EGIN 22.11.1989, pàg. 15) de que s’havia rebut una trucada reivindicativa, tot i
que no se li atribuí massa credibilitat, ja que aquesta no havia estat la forma reivindicativa utilitzada normalment i pel
fet que el grup terrorista havia deixat operar des de feia més de dos anys. Els Grupos Antiterroristas de Liberación,
coneguts com a GAL, assassinà 27 persones en diversos atemptats entre el 1983 i el 1987. El juliol de 1987 cometé el
darrer assassinat reivindicat i efectivament atribuït a aquest grup. L’octubre de 1988 l’Audiència Nacional inicià el
primer procés contra el subcomissari José Amedo Fouce i l’inspector Michel Domínguez Martínez.



InDret 2/2002 Marc-R. Lloveras

 5

Els recorrents en cassació al·leguen la manca de relació de causalitat entre la informació publicada pel
diari i la mort del demandant. Argumenten que les circumstàncies que l’Audiència estimà com a
moderadores de la quantia de la indemnització (ja que la demanda era de 50 milions de pessetes)
bàsicament que el demandant estava fitxat per la policia des del 1980 i, fonamentalment, que
l’assassinat es produí quatre anys després de la publicació de la notícia, tenen entitat suficient no
només per a moderar la indemnització sinó per a negar la causalitat i, per tant, per negar la seva
responsabilitat.

Tal com s’argumenta en el recurs de cassació la notícia no es podia entendre com a detonant únic i
immediat de la mort del demandant ni podia ser qualificada com la seva causa eficaç. L’Audiència
però afirmà l’existència de “la relación causal entre la publicidad que nos ocupa y el hecho cierto de la
muerte...”, cosa que com hem dit fa augmentar la indemnització inicial de 5 milions a 25 milions.

No obstant, es pot afirmar que és evident la manca de relació de causalitat entre la mort del
demandant i la publicació de la notícia per part del diari demandat: la lletra impresa no mata. I, a més,
en el cas sabem perfectament l’autoria de la mort: el demandant fou, com s’ha dit, assassinat per ETA5.
Però el TS defuig el tema. Així, després d’un abstracte discurs sobre la causalitat (FJ 6) el TS no es
pronuncia directament sobre la manca de causalitat entre la notícia i la mort sinó que afirma (FJ 7) la
relació de causalitat entre la notícia i la vulneració del dret a l’honor del demandant pel
desmereixement, el descrèdit o la ignonimia que pot haver patit el demandant. És a dir, davant d’un
motiu tant clar es limita a afirmar una relació de causalitat evident que en els plets d’honor no se sol
discutir mai: la notícia està relacionada causalment amb la violació del dret a l’honor de l’actor.

Tot i això en el TS sembla admetre que efectivament no hi ha relació de causalitat entre la notícia i la
mort quan en el FJ 8 afirma: “ ...el objeto del Motivo...sí merece su acogida, mas no por aquella inexistencia del
nexo causal...” i quan insisteix al final del mateix FJ en que “procede...purgar la sentencia recurrida
expulsando, pues, todo lo concerniente...a susodicho resultado de muerte del causante de la hoy sucesora
procesal”. De manera força insòlita el TS no cassa la sentència de l’Audiència sinó que la purga.
Precisament per això i, com veurem més endavant, quan finalment convalida la quantia fixada el TS
(FJ 9) reitera dues vegades més que per a determinar-la, i tal com argumenten els recorrents, “no debe
influir ese hecho extremo de la muerte...” i que “...no puede apoyarse en la muerte del actor – no enjuiciada en el
litigio – como improcedentemente razona la Sala [la Audiència]...”.

Sembla clar però que, per més que el TS ho negui, segurament està també influït pel fet de l’assassinat
del demandant. En aquest sentit cal tenir present que si el TS ha volgut compensar a través de la
indemnització als hereus de l’assassinat i a càrrec d’un diari que ja no es publica ha obviat que existeix
una legislació específica d’indemnitzacions a les víctimes del terrorisme de les quals se’n fa càrrec, en
defecte dels autors materials dels atemptats, l’Estat, cosa que ens ha de fer fugir en aquest cas d’un
discurs que una primera lectura de la sentència ens podria induir: el de la tant citada i malmesa
justícia material.

                                                
5 L’activista d’ETA Valentín Lasarte fou detingut el 25 de març de 1996 acusat, entre altres, de l’assassinat d’Olarte que
el Ministerio del Interior li atribuí immediatament, informant, fins i tot, l’1 d’abril, que l’havia comès avançant-se a les
instruccions de la direcció d’ETA. Lasarte fou condemnat com a autor material de l’assassinat d’Olarte per l’Audiència
Nacional el 27 de febrer de 1997.



InDret 2/2002 Marc-R. Lloveras

 6

B) Increment (rellevant) del risc.

El TS es refereix abstractament (FJ 6) a que quan existeix una separació temporal entre la conducta i la
concreció del dany es pot especular sobre si el contingut de la conducta, al marge d’altres possibles
factors, ha pogut o no convertir-se en un agent principal en la ulterior producció danyosa. El TS, però,
no va més enllà d’aquesta afirmació ja que prescindeix de la possible influència causal de la notícia
sobre la mort del demandant.

Sabem però que la manca d’una relació de causalitat directa i explicitable entre una conducta i un
dany no és sempre necessària per a fer responsable, total o parcialment, del dany a la persona que
hagi dut a terme la conducta6. Cosa que els recurrents neguen en afirmar que necessàriament sense
causalitat no hi ha d’haver responsabilitat. Sovint arribem a la responsabilitat sense causalitat directa
utilitzant els criteris doctrinals coneguts com a imputació objectiva, generalment estructurats com a
negadors de la imputació però utilitzats per a afirmar-la quan la conducta a la que pretenem imputar
el dany ha sobrepassat els límits del criteri d’imputació.

En el nostre cas el criteri que es pot utilitzar és el de l’increment de risc ja que és el que ens pot
permetre analitzar correctament els casos en què la informació publicada se surt del marc de la
protecció del dret a l’honor per entrar en el camp més general del dret de danys i tenir, fins i tot,
rellevància penal. Aleshores la relació de causalitat ha de deixar de buscar-se entre la publicació de la
notícia i la lesió del dret a l’honor. En els casos en què la informació publicada genera també un risc
per a la vida o per a la integritat física del demandant la causalitat, ara ja com a imputació, s’ha de
cercar respecte de la influència en la concreció d’aquest risc mitjançant la realització material d’un
dany per part d’un tercer.

En aquest sentit la pregunta que cal plantejar-se és si ETA hagués assassinat igualment a Olarte encara
que El Independiente no hagués publicat la notícia, és a dir, si la informació que ha publicat ha pogut
tenir alguna influència sobre qui ha decidit assassinar-lo: si ha contribuït de manera rellevant a la
generació d’un risc sobre la vida de l’actor o si ha contribuït a incrementar-lo. La pregunta és
evidentment difícil però per contestar-la ens hem de limitar en aquest treball a tractar d’analitzar-la
amb referència únicament a la premsa: és a dir, en relació a les informacions fetes publiques en el
context informatiu del moment en que el diari publica la seva notícia. Context que ve determinat per
les informacions sobre l’atemptat contra els diputats d’HB i molt especialment per les notícies que
haguessin aparegut amb anterioritat o posterioritat a la premsa sobre Olarte. Des d’aquest punt de
vista la condemna al diari pot tenir algun sentit que no té en cas d’afirmar una relació de causalitat
directe i que és discutible des del punt de vista del dret a l’honor.

Si ens movem en un camp estrictament civil cal trobar alguna forma de mesurar si la publicació ha
generat o incrementat de manera rellevant el risc. D’entrada cal tenir en compte que no qualsevol
conducta que crea risc de lesió als béns jurídics aliens pot ser qualificada de negligent7. Per tant, la
conducta duta a terme comparada amb la seva alternativa diligent, és a dir, que en les circumstàncies
concretes del cas hagi sobrepassat els límits del risc permès, incrementa el risc de que es produeixi el

                                                
6 Vegeu Pablo SALVADOR CODERCH. Causalidad y responsabilidad. InDret (1999).
7 Tal com escriu Fernando PANTALEÓN PRIETO. Causalidad e imputación objetiva: criterios de imputación . Centenario del
Código Civil (1889-1989). Asociación de Profesores de Derecho Civil. Editorial Centro de Estudios Ramon Areces.
Madrid, 1990, pàg. 1577 i segs.



InDret 2/2002 Marc-R. Lloveras

 7

dany. Aquesta és la noció d’increment rellevant del risc que pot servir-nos de paràmetre per a judicar
el nostre cas. Cal analitzar doncs si El Independiente fou negligent al publicar la notícia ja que podem
assegurar amb una probabilitat propera a la certesa què en cas que el diari hagués estat diligent – cosa
que aquí vol dir que no hagués publicat la notícia - no hauria incrementat o generat un risc per la vida
d’Olarte.

En aquest sentit cal aclarir que la diligència del diari que s’ha de valorar no es refereix a la diligència
professional amb la que tradicionalment s’analitza la conducta del mitjà d’informació respecte de la
veracitat essencial o la suficient contrastació de la informació que publica. Aquí hem de fer un pas
més: la diligència cal valorar-la en el sentit de si fou o no diligent per part del diari publicar la notícia
en relació al risc que d’acord amb les circumstàncies del cas podia suposar per a la persona que hi
esmentava. És a dir, si per més que El Independiente tingués un coneixement suficientment diligent de
la veracitat de la notícia que publicà fou diligent que la publiqués.

Cal tenir en compte que molt abans de la notícia que ens ocupa Olarte ja havia aparegut a la premsa,
en diverses ocasions, especialment a EGIN8, arrel d’algunes filtracions de l’Informe Navajas9 com a
sospitós de formar part, en major o menor mesura, d’una xarxa de tràfic de drogues, armes i
contraban de tabac i ser confident de les forces de seguretat de l’Estat, alguns membres de les quals,
especialment alguns agents de la Caserna de la Guàrdia Civil d’Intxaurrondo (Sant Sebastià), també
van ser objecte d’investigacions judicials10.

El nom d’Olarte tornà a aparèixer arrel de l’assassinat de Muguruza en la notícia objecte del plet aquí
comentat però no només: EL PAÍS del 8 de juny de 1990 també el cità expressament11.

Olarte tornà a aparèixer posteriorment reprenent el fil de les suposades implicacions que tenia amb la
presumpte xarxa corrupta d’Intxaurrondo. Així, Pepe Rei li dedicà, en el llibre La Red Galindo
                                                
8 Aquest diari fins i tot emeté un comunicat de premsa el 27.7.1994 desmentint que hagués estat ni el primer ni el darrer
mitjà en donar informació sobre Olarte vinculant-lo a xarxes de narcotràfic o implicant-lo amb les forces de seguretat de
l’Estat. La Vaguardia havia subtitulat la notícia de l’assassinat així: “El equipo de investigación de Egin acusó al fallecido de
confidente de la Guardia Civil”.
9 Sembla ser que arrel de la desaparició d’una part important d’un decomís de cocaïna que la Guàrdia civil havia
efectuat el 1988 a Irún el fiscal en cap de l’Audiència de Sant Sebastià, Luis Navajas, practicà diverses investigacions
durant la instrucció de les diligències penals (491/91) corresponents al decomís desaparegut i sobre una presumpta
xarxa de tràfic de drogues, armes i contraban de tabac que operava a Sant Sebastià i de la que, presumptament, en
formaven part alguns agents de la Guàrdia civil vinculats a la lluita antiterrorista. Les investigacions foren declarades
parcialment il·legals i finalment arxivades per manca de proves. No obstant, anys després alguns guàrdies civils de la
caserna d’Intxaurrondo foren detinguts, empresonats i condemnats (arrel del cas UCIFA). I, més recentment, l’agost de
1999, durant un decomís de droga a Sant Carles de la Ràpita (Tarragona) fou detingut el tinent coronel Máximo Blanco
que havia estat destinat fins el 1992 a Intxaurrondo on dirigia els serveis antidroga.
10 En el mateix context aparegué el nom de l’exjugador de futbol de la Real Societat de Sant Sebastià José Antonio
Santamaria Vaqueriza, que fou assassinat per ETA, el 19 de gener de 1993, també mentre sopava a una Societat
Gastronòmica donostiarra.
11 EL PAÍS el cità recollint les informacions prèvies publicades per Interviu i completant el llistat de les persones que
suposadament s’havien reunit amb la informació publicada per El Independiente tot i que no el cita expressament. EL
PAÍS es refereix aquí a les declaracions efectuades per l’advocat de l’acusació particular del cas Muguruza que
manifestà tenir coneixement de l’existència de la suposada reunió des d’una setmana després del moment en que es va
produir l’atemptat. La font que utilitza EL PAÍS aquí es també la del testimoni directe d’un fotograf i antic militant
d’ETA político-miliar que estava a la Unión Artesana quan suposadament es va produir la reunió preparatòria de
l’atemptat contra els diputats d’HB.



InDret 2/2002 Marc-R. Lloveras

 8

(Txlaparta, 1993), fins a 30 referències directes presentant-lo com a confident de la policia i màxim
responsable civil de la xarxa mafiosa que el llibre denuncia, incloent informació acurada sobre la seva
vida personal, domicili, vehicles i hàbits com el de jugar a cartes a la Unión Artesana12. L’atenció de La
red Galindo a Olarte el converteix en la persona més citada del llibre tot i que aquest estigui
predominantment dedicat a qui forma part del seu títol.

Olarte no demandà a Pepe Rei i, per tant, no podem comparar el nostre cas amb una hipotètica
resolució judicial. No obstant, sembla poder afirmar-se que les implicacions que el llibre fa tenen una
força suficient per eliminar el risc que anteriorment hagués pogut crear la notícia de El Independiente.
Un tema diferent i fora de l’objecte d’aquest treball és el de la rellevància penal d’aquestes
implicacions com a generadores d’informacions utilitzables per part d’ETA13.

Al marge de les informacions periodístiques sobre Olarte cal tenir present que segons la mateixa
premsa el seu nom ja era conegut per ETA o pel seu entorn amb anterioritat a la notícia que ens ocupa.
Així i entre d’altres, La Vanguardia i El País, van publicar l’endemà de la mort d’Olarte, basant-se en
informacions policials que Olarte estava amenaçat per ETA des de 198214, moment doncs molt anterior
al juny de 1990. El detonant de la intenció d’ETA desborda l’àmbit d’aquest treball però tenim encara
una dada addicional sobre el possible origen de les informacions que la banda tingués sobre la que
més tard fou una de les seves víctimes: una presumpta col·laboradora del comando que cometé
l’assassinat fou detinguda dos anys després i acusada d’haver passat informació a la cúpula terrorista
sobre Olarte15.

D’acord amb totes aquestes dades es pot afirmar, tot i que amb un marge hipotètic que no podem
ignorar, que El Independiente no incrementà de manera rellevant el risc envers la vida o la integritat
física d’Olarte. Està clar que Olarte ja havia aparegut a la premsa i que hi aparegué posteriorment. Les
notícies posteriors semblen fins i tot més rellevants ja que ens indiquen la possiblement el tema
d’Olarte hagi de relacionar-se amb l’assassinat de Santamaría. En aquest sentit la notícia de El
                                                
12 Hi trobem referències directes a les pàgines 54, 59, 100, 119, 120, 121, 134-138, 139, 141-143, 144, 145, 146, 147, 149, 155,
156, 210-212, 224-226, 269-274, 302, 303, 305, 322, 328, 330, 333, 334, 335, 338 i 344. A l'índex onomàstic (pàg. 340) se'n diu
el següent: "OLARTE URREIZTI, José Manuel: Más conocido por el sobrenombre de Plomos, está en paradero desconocido tras el
atentado mortal contra Santamaría. Investigado ya a raíz de la desaparición de una parte importante del alijo de una tonelada de
cocaína aprehendido en Irún en mayo de 1988, Olarte es uno de los elementos claves de las investigaciones realizadas en las
diligencias 491/91 por narcotráfico. Las pesquisas realizadas por agentes anticorrupción de la Guardia Civil permitieron establecer
que, valiéndose de su condición de condifente de altos vuelos, Olearte operaba en droga y tenía establecidos sólidos contactos incluso
con Colombia. Siguiendo su pista, se descubrió que varios guardias, entre ellos el comandante Blanco López, y agentes policiales,
colaboraban con él en negocios de narcotráfico".
13 Tema del que l’Audiència Nacional s’ha ocupat en reiterades ocasions sense que hagi arribat ara per ara a una
condemna contra Pepe Rei pel delicte de col·laboració amb banda armada pel que ha estat acusat i processat.
14 Segons La Vanguardia (28.7.1994) les dades personals d’Olarte estaven en poder del comando Lau Haizeta d’ETA quan
fou desarticulat per la policia nacional el febrer de 1982. La Guàrdia civil tornà a trobar-ne informacions quan
desarticulà, l’agost de 1991, el comando Ipar Haizea. De manera ja més propera a l’assassinat, l’abril de 1994, la policia
descobrí que el comando Txomin Iturbe també en tenia dades en un pis franc localitzat a Navarra. EL PAÍS del mateix
28.7.1994 destacà aquesta darrera informació per informar del fet que Olarte sabia que estava en el punt de mira d’ETA
des de feia tres mesos, però també es feu ressò del fet que ja havia aparegut en els papers d’ETA el 1982.
15 Segons el balanç de la lluita antiterrorista del Ministeri de l’Interior de 1996
(www.mir.es/oris/docus/balan96/textos/b96-p3.htm), mesos després de la detenció de V. Lasarte (25.3.1996),
l’11.12.1996 fou detinguda Maria A. Barrenechea a la que s’acusà de formar part d’un grup de suport del comando
Donosti d’ETA i d’haver proporcionat més de cent informacions a la cúpula d’ETA per tal de planificar atemptats, entre
les quals, el Ministeri de l’Interior cita expressament el cas d’Olarte.



InDret 2/2002 Marc-R. Lloveras

 9

Independiente seria un punt de fuga en la malaurada història d’Olarte sense que tingui prou rellevància
per imputar al diari un increment substancial del risc en el sentit que hem indicat.

Cal tenir en compte, però, que el TS no explicita una condemna al diari per la mort del demandant
sinó que explícitament descarta que això hagi de tenir cap influència en la seva decisió. No obstant, la
quantia de la indemnització sembla palesar que el TS segueix en aquest cas un camí diferent del de les
seves pròpies afirmacions ja que com podem veure tot seguit la difamació estimada presenta, tot i la
seva apreciació, un defecte de motivació especialment rellevant en relació a la quantia convalidada.

C) El fonament substantiu de la condemna: l’existència de vulneració del dret a l’honor del
demandant.

Tant la Primera Instància com l’Audiència van estimar que la notícia comportà una vulneració del dret
a l’honor del demandant. El primer dels motius de cassació presentat pel diari considera infringit l’art.
7.7 LO 1/1982 defensant la prevalència de la llibertat d’informació sobre el dret a l’honor justificada en
l’interès general de la notícia i en la seva veracitat.

El TS no admet el motiu ja que considera que en el cas la informació no pot prevaldre sobre l’honor
afirmant que (FJ 4): “no cabe esa prevalencia, se mire por donde se mire, sin que quepa derivar de un posible
“interés periodístico” de la notícia la imputación de hechos tan graves a la persona del actor, señalada
“nominatim”, ni...se cumple con la mínima veracidad de que aquéllo fuese cierto y, menos aún, que esas fuentes
de procedencia avalen cualquier impunidad en su divulgación...”.

Les dues qüestions centrals del debat sobre la vulneració del dret a l’honor en el present cas són
ventilades pel TS únicament amb les paraules que acabem de veure. El TS no té en compte aquí que
l’interès periodístic era un veritable interès general ja que es tracta d’una notícia de primera magnitud
política: informacions sobre investigacions policials en relació amb l’assassinat d’un diputat. Cal
recordar aquí que un mes després de la publicació de la notícia es produí la detenció de dos sospitosos
i uns dies després hi hagué altres detencions.

No obstant, no podem deixar de tenir en compte que Olarte no fou detingut. Aquesta realitat però
forma part del debat sobre la veracitat de la notícia, el qual s’ha de dur a terme en funció de les fonts
informatives que el diari hagués utilitzat en el moment de publicar-la, és a dir, d’acord amb la
doctrina constitucional consolidada que afirma que informació veraç és informació contrastada des
del punt de vista de la professionalitat informativa. Està clar doncs que veracitat no vol dir que la
notícia hagi de ser absolutament certa sinó que ha de ser certa segons els mitjans que el diari actuant
diligentment pugui utilitzar per a contrastar la notícia.

En aquest sentit el TS no considera suficient la cita en el cos de la notícia del reportatge precedent del
setmanari Interviu, el qual no havia citat al demandant16, ni de diverses al·lusions a “testigo”, “según

                                                
16 El setmanari Interviu és l’únic mitjà esmentat expressament pels recorrents en cassació. En el seu núm. 734 (1.6.1990)
dedicà un reportatge a l’estat de les investigacions sobre l’atemptat informant d’una suposada reunió preparatòria de
l’atemtptat, que situà a la Unión Artesana de Sant Sebastià, on només cita expressament el nom de Fernando Paesa.
Olarte, tot i el reportatge es refereix a la presència en la reunió d’un membre o exmembre dels serveis d’informació de
la Guàrdia Civil, no és identificat en cap moment al llarg de reportatge. Interviu havia decidat dos reportatges a



InDret 2/2002 Marc-R. Lloveras

 10

testigo” o “según fuentes consultadas” i “según algunas fuentes”. La notícia però fa referència a un suposat
testimoni presencial (el mateix que cità EL PAÍS) de la reunió el qual però no és citat en cap moment
pel TS. A més, el TS juga amb avantatge: 12 anys després de la notícia coneix perfectament que Olarte
no fou detingut i, per tant, les possibles fonts que cita el diari no li serveixen per a justificar la
diligència utilitzada pel diari.

D’altra banda, cal tenir en compte que el caràcter de la notícia també podria fer recomanable als
periodistes no revelar les seves fonts d’informació. Ara bé, també podem considerar que si el diari
s’arriscà a publicar el nom del demandant en el context que ho va fer si posteriorment el demandant
no és ni tant sols detingut sembla perfectament justificat que aleshores hagi de respondre per allò que
va publicar i que es constata com a fals. En aquest sentit la vulneració del dret a l’honor de l’actor
sembla en aquest punt força clara17.

En el nostre cas però cal tenir en compte que el diari publicà just tres dies després de la notícia (El
Independiente, 10.6.1990, pàg. 5) una informació segons la qual la policia basca desmentia l’existència
de la reunió en qüestió. Segons el suposat informe de la policia basca que esmenta com a tal el diari
s’hauria tractat d’una partida de cartes que la policia hauria interceptat degut a la presència de
Fernando Paesa aleshores investigat per la seva presumpta relació amb el GAL.

En qualsevol cas i com en altres casos l’existència d’una rectificació o de la manifestació de dubtes o
versions contradictòries sobre un mateix fet no es presa en consideració pel TS18. A més de considerar-
la irrellevant possiblement té un efecte pervers: permet considerar encara amb més motiu que la
informació era efectivament negligent, cosa que ens portaria a afirmar el missatge desincentivador que
la manca d’efecte de les rectificacions pot tenir sobre qui les han de dur a terme.

L’altra imputació de la notícia a Olarte que ha de ser objecte d’atenció és l’atribució de relacions amb
activitats del GAL, que conjuntament amb la implicació en afers de contraban haurien suposat la seva
expulsió, anys abans, de l’acadèmia de la policia basca. En aquest sentit cal tornar a tenir en compte el
context de la notícia ja que en un primer moment l’atemptat contra Muguruza fou atribuït al GAL o a
sectors de la ultradreta. El crim no fou atribuït al GAL però sí a un policia nacional i a un membre de
la ultradreta espanyola durant el procés contra els quals el fiscal defensà l’autoria per part d’una mena
de seqüela del GAL, els GANE19.

En aquest aspecte El Independiente dóna referència sense afirmar-ho que a Olarte se li havien atribuït
relacions amb el GAL. La imputació, tot i això, és greu i pot fonamentar també l’existència de
difamació. El TS però no explica suficientment el context de la mateixa notícia ja que no es fa una

                                                                                                                                                               
l’assessinat de Muguruza en les seves edicions núm. 707, pàg. 9 (27.11.1989) i núm. 708, pàg. 23 (4.12.1989) i s’ocupà
també posteriorment de les detencions dels sospitosos (núm. 744, 6.8.1990).
17 L’atribució periodística de delictes a persones fins i tot detingudes que resulta ser falsa sol ser considerat pel TS com
un supòsit clar de difamació; vegeu, entre d’altres: SSTS, 1a S, 26.7.1995 (RAJ. 6596), 30.3.1998 (RAJ 3440), 25.9.1998
(RAJ 7069), 8.5.1999 (RAJ 2885) i 27.5.2000 (RAJ 3500).
18 Entre d’altres: SSTS, 1a S, 27.1.1998 (RAJ 551) i 17.2.2000 (1159).
19 El fiscal Santos Alonso, destinat a l’Audiència Nacional per substituir a l’assassinada per ETA, el 12.9.1989, Carmen
Tagle, defensà durant el procés l’autoria de l’atemptat per part del GANE (Grupos Antiterroristas Nacionales Españoles).
El Tribunal no ho considerà provat i absolgué els acusats de pertinença a banda armada. Entre d’altres, EL PAÍS
(1.8.1990) informà que en el moment de la detenció dels sospitosos es van trobar pasquins firmats pel GANE,
reivindicant un atemptat anterior, grupuscle qualificat pel diari com a terrorisme negre , al domicili d’un dels detinguts.



InDret 2/2002 Marc-R. Lloveras

 11

imputació directa sinó que podem llegir-hi el següent: “ Aunque nunca se haya podido implicar su nombre
en la trama de los GAL, fuentes de la Erzaintza no dudan en relacionarle...”.

D’altra banda, cal tenir en compte que en els darrers anys el TS no ha estat massa generós amb els
supòsits d’atribucions a particulars de ser membres o estar relacionats amb organitzacions terroristes.
Així, en casos relativament similars en què s’imputa negligentment alguna mena de relació del
demandant amb activitats terroristes només trobem una sentència en la que el TS hagi concedit una
indemnització20i un altre cas, que ha estat superat per la història en la que el TS va concedir
indemnització per la difusió d’un reportatge a la televisió basca (ETB) l’any 1986 en el que un
exguàrdia civil implicava a l’aleshores comandant de la Guàrdia Civil Enrique Rodríguez Galindo
amb les activitats del GAL, quan el mateix dia l’acusador s’havia retractat davant del jutge de totes les
acusacions que havia formulat21.

Rodríguez Galindo, que actualment compleix una condemna de més de 70 anys, confirmada pel TS pel cas
Lasa-Zabala (STS, 2a S, 20.7.2001, RAJ 4945) i ha estat expulsat de la Guàrdia Civil, ha pleitejat fins a quatre
vegades més durant els darrers anys reclamant indemnitzacions milionàries en tutela del seu dret a l’honor.
Només ha tingut èxit en una ocasió més: en la demanda contra Pepe Rei pel llibre La red Galindo22. En les altres
tres ocasions ha perdut el plet. Precisament dues d’aquestes sentències desestimatòries de les demandes de
Galindo contra Diario 16 i contra Egin són les úniques que tot i ser desestimatòries són citades pel TS23 en el cas
que ens ocupa per afirmar la doctrina de la interpretació del text publicat en el seu conjunt per tal de no aïllar
expressions que en la seva significació individual puguin tenir un significat diferent del que tenen dins de la
publicació.

En uns altres quatre casos, tots més recents que els acabats d’esmentar, el TS no ha concedit cap
indemnització. Encara que la premsa hagi atribuït als demandants ser membres d’ETA o estar-hi
relacionats el TS ha trobat en tots els casos algun motiu que permet justificar els errors o entendre
suficientment diligents als mitjans de comunicació que el difonen i propaguen arreu.

                                                
20 STS, 1a S, 4.7.1991 (RAJ 5324): Cambio 16 publicà que dos ciutadans (Félix G. C. i José Luis A.M. R.) eren etarres. Els dos
al·ludits reclamen contra la revista i obtenen una indemnització de 8 milions de ptes. El TS que considera que atribuir la
condició d’etarres a dues persones, sense cap mena de contrastació de la informació, que no s’han autoqualificat mai
com a tals i que mai han estat declarats com a tals per cap Tribunal és una intromissió greu en el seu dret a l’honor. El
TS té en compte que la revista no presenta cap mena de prova sobre la diligència informativa aplicada. D’altra banda,
es pot advertir una diferència clara respecte del cas d’Olarte: aquí la imputació és directa i única mentre que El
Independiente relaciona de manera circumstancial a Olarte amb el GAL.
21 La STS, 1a S, 13.7.1992 (RAJ 6286) concedeix 8 milions de pessetes d’indemnització (rebaixant també la quantia
d’audiència que eren 12 milions en haver confirmat la instància) aplicant un estàndard de diligència com a mínim
discutible. ETB emeté el reportatge en el seu informatiu “Teleberri” del 14.10.1986 a les 14’30h quan ja tenia
efectivament coneixement de la retractació ja que una nota d’EFE del mateix matí n’havia donat raó. Tot i això decidí
emetre’l igualment – allò del que s’havia retractat l’acusador també es pot entendre com a noticiable – i aquella mateixa
tarda donà la notícia de la retractació cosa que repetí en l’edició del dia següent del mateix informatiu.
22 STS, 1a S, 13.10.2000 (ref. La Ley 33) concedí una indemnització de 5 milions de ptes al demandant ja que el llibre li
atribueix la direcció d’una xarxa de narcotràfic, contraban i prostitució, cosa que no està acreditada i que en el llibre es
fonamenta en dades, tampoc acreditades, de l’anomenat Informe Navajas.
23 SSTS, 1a S, 15.1.1999 (ref. La Ley 2222) i 18.4.2000 (ref. La Ley 7588). Els dos diaris van ser absolts de les demandes
presentades arrel de la publicació, entre el novembre de 1990 i el març de 1991, d’una sèrie de notícies relacionades amb
l’Informe Navajas i la seva paralització per part del Fiscal General de l’Estat vinculant-la al fet que s’hi citaven a alts
comandaments de la Guàrdia Civil i donant també informació sobre unes suposades inversions milionàries de Galindo
a Borsa. En la tercer i darrera ocasió la STS ,1a S, 2.6.2000 (ref. La Ley 8467) torna a desestimar la demanda de Galindo,
ara però sense entrar en el fons del cas (la cançó “Podredumbre” que el grup musical Negu Gorriak dedicà al demandant)
sinó en estimar l’excepció de litisconsorci passiu necessari.



InDret 2/2002 Marc-R. Lloveras

 12

Així, en el cas de la informació publicada per Diario 16 sobre la presumpta col·laboració de cinc policies bascos
amb ETA24; la publicada per El Mundo sobre la l’organigrama organitzatiu d’ETA incloent al demandant a
l’aparell financer25; i dos casos de difusió de fotografies equivocades: la del germà d’un terrorista d’ETA que
apareix en una campanya institucional del Ministeri de l’Interior, àmpliament difosa arreu de l’Estat l’octubre
de 1986, sol·licitant col·laboració ciutadana per a poder-lo detenir26 i la d’un particular que apareix a la TV i a
la premsa escrita com si fos la d’un dels 10 terroristes deportats a Cap Verd des d’Argel, el maig de 1989,
informant també del seu historial terrorista27. Més recentment el TS ha inadmès el recurs del diari GARA
contra qui mentre era Ministre de l’Interior, Jaime Mayor, es referí al diari com “el periódico de ETA”28. I, en
alguns altres casos on la vinculació dels demandants amb el terrorisme feta per la premsa es pot entendre com
a no tant directa tampoc s’ha atorgat indemnització29.

D) La sorpresa final: un argument processal.

Arribats al punt en què el TS considera que efectivament ha existit una vulneració del dret a l’honor i
que ha descartat que la mort de l’actor hagi de tenir cap influència en la resolució del cas, sembla
raonable esperar que, seguint les seves pròpies paraules, cassi la quantia fixada per l’Audiència i
reposi la Sentència de Primera Instància si, tot i els dubtes que fins aquí hem exposat, considera que hi
ha hagut violació del dret a l’honor, que en aquest sentit la Sentència de la Instància es pot considerar
neta d’impureses ja que el demandant encara no havia estat assassinat i que sembla força raonable en
haver estimat l’existència de vulneració del dret a l’honor i fixat una indemnització de 5 milions de
pessetes.

                                                
24 STS, 1a S, 12.3.1996 (RAJ 2176). El TS considera que “Diario 16” va ser suficientment diligent al publicar la notícia
seguint una nota difosa pel Ministeri del Interior, tot i que, com el mateix diari palesà en rectificar-la no era
suficientment veraç. Sobre aquest cas, i el citats en la nota 28, pot veure’s el que vam escriure a Pablo SALVADOR i
ALTRES. Honor, intimidad personal y familiar y derecho a la propia imagen en la jurisprudencia civil del Tribunal Supremo del
bienio 1996-1997. Revista del Poder Judicial núm. 53 (1999), pàgs. 483-485.
25 La STS, 1a S, 26.7.2000 (RAJ 6198) aplica la doctrina del reportatge neutral pel que fa a l’organigrama gràfic publicat
per El Mundo del País Vasco (12.7.1993) i El Mundo del Siglo XXI (17.2.1993) ja que era exactament el mateix que havia
publicat anteriorment ABC. I, d’altra banda, ens diu el TS, que sense oblidar el passat sociològic del demandant, com
que ja havia aparegut vinculat a ETA el 1987 en un article publicat a El Correo Español-El Pueblo Vasco i aleshores no va
presentar cap reclamació havia assumit implícitament la seva adscripció per part de la premsa a ETA sense que després
d’uns anys pugui prosperar la seva reclamació.
26 STS, 1a S 18.6.1993 (RAJ 4686): la fotografia del germà d’un membre d’ETA buscat per la policia fou inclosa per error
en la publicitat institucional que el Ministerio del Interior distribuí, l’octubre de 1986, entre d’altres a la premsa per tal
de facilitar-ne la detenció. L’Audiència atorgà una indemnització de 3 milions de ptes però el TS estima la
incompetència de la jurisdicció civil al·legada pels demandats anul·lant d’aquesta manera tot el procés. Pot veure’s un
comentari sobre aquest cas a Pablo SALVADOR, Marc-R. LLOVERAS i Joan C. SEUBA. Cuadernos Civitas de Jurisprudència
Civil núm. 34 (1994), pàgs. 19-38.
27 STS, 1a S, 28.9.1996 (RAJ 6819): José Román Sagarzazu Echaide reclamà contra diversos mitjans de comunicació (TV i
premsa escrita) ja que la seva fotografia va aparèixer com si es tractés de la del membre d’ETA Ramón Sagarzazu
Olazaguirre el nom del qual efectivament constava sota la fotografia de l’actor. La fotografia serví per juntament amb 5
més il·lustrar la notícia sobre la deportació des d’Argèlia a Cap Verd (el maig de 1989) de 10 membres d’ETA, dels
quals a més de la cita de nom i cognoms es feu referència dels delictes que se’ls hi imputaven. El TS considerà aleshores
que el nom i cognom eren força semblants i que en tot cas l’error l’havia dut a terme l’agència EFE, no demandada.
28 Interl·locutòria de la 1a S del TS de 15.11.2000 (RAJ 9582) que, de manera contradictòria amb la doctrina sobre el
tema, inadmet el recurs presentat per les empreses editores del diari GARA contra Jaime Mayor Oreja. Pel TS en aquest
cas les paraules del Ministre són una simple opinió o judici de valor la qual ha de ser combatuda dins del diàleg polític
o mitjançant l’arma de la que disposen els recurrents: el seu propi diari.
29 Per exemple, STS,1a S, 30.11.1995 (RAJ 8900): Bar Iruña de València del que el diari Las Provincias  diu que la policia
l’ha descobert com a punt de reunió d’activistes d’ETA.



InDret 2/2002 Marc-R. Lloveras

 13

Però, aleshores el TS fa un gir en rodó durant el qual com hem vist purga la causalitat però acaba
tornant al mateix punt del que insistentment ens ha dit que havia marxat: manté la quantia
recorreguda que fins feia uns moments havia considerar viciada per la mort de l’actor. Per fer-ho
utilitza un argument de tipus processal que presenta seriosos dubtes de legalitat i que no sol ser massa
utilitzat: la part demandant en acceptar la quantia fixada per l’Audiència no presentà recurs de
cassació cosa que impedeix que el TS la pugui modificar. Així, afirma que la quantia fixada per
l’Audiència (FJ 9): “si bien...no puede apoyarse en la muerte del actor...sí, en cambio, sirvió para que por parte
de la entonces demandante y apelante se aquietara al aceptar la elevación indemnizatoria..., y por ello abstenerse
de recurrir...en casación, lo que conduce, en definitiva, a que se considere que esa cuantía...ajustada”.

E) La manca de motivació de la quantia.

I, sense solució de continuïtat manté la quantia sense motivar-la. Això realment ja no és cap sorpresa ja
que és una pràctica no poc freqüent en les sentències del TS sobre dret de danys. El TS es limita a
afirmar (FJ 9) que la quantia fixada per l’Audiència li sembla: “... ajustada a la reparación del mal inferido
por la consumación de los recurrentes del atentado contra el honor ... constitutivo de difamación y
desmerecimiento del interesado en la consideración ajena...”.

No hi ha cap mena de motivació addicional d’aquesta quantia, la qual si realment hem d’atendre
només a la difamació destaca en ser la segona més elevada que mai s’ha concedit o convalidat per part
del TS en un plet per difamació30. Cosa que ja podria justificar la necessitat d’una motivació més
acurada, però encara més si tenim present tres qüestions:

a) el TS no manté la quantia de la primera instància i, per tant, tampoc es remet a la
fonamentació que aquesta va fer sinó que per més que purgui la fonamentació de l’Audiència
manté la mateixa conclusió;

b) les quanties que el TS ha considerat ajustades en altres plets per informacions que poden
generar risc són del tot diferents i en l’única ocasió en que ha concedit una indemnització en
un plet similar ho ha fet cassant la sentència d’Audiència precisament i únicament per a
rebaixar la quantia de la indemnització la qual està molt allunyada de l’atorgada en el nostre
cas. És destacable, a més, que es tracta de casos sobre informacions generades pels mateixos
fets inicials que van generar informacions de tota mena, sense que en cap cas la indemnització
hagi arribat a aquestes quantitats.

                                                
30 Sempre d’acord amb la jurisprudència que s’ha pogut contrastar els 25 milions només han estat superats pels 50 que
el TS, cassant la primera instància i l’Audiència que havien desestimat totalment la demanda, concedí a Enrique Múgica
Herzog, exministre socialista de Justícia i actual Defensor del Pueblo, en la STS, 1a S, 5.2.1998 (RAJ 405), arrel de la
publicació, el 9.5.1991, en el diari Claro d’una informació que l’implicava en una trama corrupta relacionada amb una
concessió de loteria a València i li atribuïa una relació amorosa adúltera. El diari presentà recurs d’emparament davant
del TC que està encara pendent de resoldre’s, tot i que per Interl·locutòria 13/1999, de 25 de gener, el TC ha estimat
parcialment la suspensió de l’execució de la sentència del TS, únicament però pel que fa a la condemna a publicar la
seva part dispositiva però no en allò referent a l’execució de la condemna indemnitzatòria.



InDret 2/2002 Marc-R. Lloveras

 14

Així, trobem les informacions sobre una possible coartada facilitada a Ynestrillas31, la
vinculació feta pel mateix El Independiente també a Ynestrillas i el seu entorn32 i la implicació
d’un altre persona que segons El Mundo va avisar als autors materials de l’assassinat des del
mateix restaurant on es trobaven els diputats d’HB33.

c) quan es tracta de protecció post mortem les quanties es solen rebaixar ja que el plet adquireix
connotacions més aviat simbòliques. Ja no es tracta de reparar cap mal sinó de compensar un
dany a algú que ja no existeix. I, sense que això signifiqui que ens separem del terreny en que
el plet s’ha de moure: no s’ha de valorar la incidència de la publicació sobre la mort de l’actor
però sí que cal tenir en compte que l’actor efectivament ha mort i, per tant, ens podem
plantejar el sentit d’indemnitzar a algú mort com si estigués viu.

***

En definitiva en aquesta sentència sembla que el TS obvia el tema de la causalitat entre la informació
publicada i la mort ja que, per més que reiteradament ho negui, no pot desempallegar-se del pes del
cadàver del demandant. I, al mateix temps troba un agent propici a qui imputar almenys una part del
dany generat per un tercer: El Independiente, un diari madrileny demandant davant dels tribunals de
Madrid per Olarte que no demandà a cap altre mitjà o periodista. Un diari que quan el TS confirma la
sentència ha deixat d’existir i, per tant, la pressió gremial per part dels mitjans informatius amb
discursos sobre el respecte a la llibertat d’informació no havia de tenir la mateixa intensitat que podria
haver tingut.

                                                
31 STS, 1a S, 25.4.1997 (RAJ 3401) s’ocupa d’una informació, publicada per Diario 16, 14.10.1990, relacionada amb aquest
cas: la presumpte coartada que un ex-col·laborador de la policia i professor d’arts marcials subministrà a Ynestrillas per
poder negar la seva participació en l’atemptat contra Muguruza. El TS cassà la sentència d’Audiència únicament per
rebaixar la quantia de la indemnització de 5 milions a 0,5. La informació, tot i l’existència d’una investigació policial, no
estava suficientment contrastada i presentava al demandant amb ànim difamatori tal com s’ha indicat enlloc de com a
propietari d’un gimnàs on es feien cursos d’arts marcials.
32 STS, 1a S, 15.12.2000 (RAJ 9174) per la qual el TS ratifica la sentència de Primera Instància (desestimatòria) cassant la
sentència d’Audiència que havia concedit 2 milions de ptes a cadascun dels dos germans Ynestrillas que presentaren
demanda contra El Independiente  per dos articles publicats el 13.12.1989 titulats respectivament "Familiares de militares
asesinados por ETA investigados por el atentado de Muguruza" i "Cachorros ultras con ánimo de venganza". El context de la
notícia, les pròpies afirmacions del demandants a altres mitjans informatius i la diferenciació entre fets i elements
valoratius no desmesurats porten el TS a desestimar un plet contra el mateix diari que menys d’un mes després rebrà la
condemna aquí comentada. Ynestrillas és fill d’un comandant d’infanteria del mateix nom, condemnat per l’intent de
cop d’Estat, previ al 23-F, conegut com a Operación Galaxia, que fou assassinat per ETA el 17 de juny de 1986, juntament
amb el tinent coronel Carlos Vesteiro Pérez i el soldat Francisco Casillas Martín. El seu fill, militant ultradretà, havia
manifestat a la revista Panorama, tal com recollí tota la premsa que informà de la seva detenció arrel del cas Muguruza,
el 31.7.1990, el seu desig de venjar la mort del seu pare.
33 És el cas de la notícia apareguda al diari El Mundo (2.8.1990) que implicà, segons fonts policials, a Gonzalo Chércoles
Martínez-Arteaga, soci d’Ynestrillas en un negoci privat, en la trama de l’atemptat, afirmant que avisà als autors
materials de l’assassinat des del mateix hotel on es produí ja que hi estava per a confirmar la presència dels diputats
d’HB. La notícia tot i que implica una participació directa del demandant en la comissió de l’assassinat no genera cap
indemnització (STS, 1a S, 26.4.2001): el demandant fou detingut i ingressà a la presó on restà diversos mesos. El TS
aplica en aquest cas la doctrina Sullivan: la veracitat, que exclou la protecció l’honor, no ha de ser absoluta, la
informació ha de veraç en essència i pot per això contenir inexactituts. El demadant que fou absolt per l’Audiència
Provincial fou efectivament detingut i, així doncs, en el moment en què es va publicar la notícia era essencialment
veraç.



InDret 2/2002 Marc-R. Lloveras

 15

Tal com vam afirmar a Pablo SALVADOR i ALTRES (1999): “el TS hauria d’utilitzar criteris més flexibles en
l’apreciació de les intromissions per tal de donar major protecció als actors ja que pot estar en joc quelcom més
que el seu honor”. El TS sembla haver seguit en el present cas una idea similar però possiblement ha
anat massa enllà: la intromissió s’afirma però la indemnització és, d’acord amb les circumstàncies
analitzades, del tot desproporcionada. Possiblement per això el TS, conscient de la seva pròpia
contradicció, acaba la sentència sense imposar costes “en atención a la singularidad enjuiciada”.

S’afirma sovint que els casos difícils fan mal dret (o no fan bon dret), però és precisament en aquesta
mena de casos on l’ordenament jurídic es posa a prova i ha de donar mostres de completesa i suficient
flexibilitat per tal d’estar a l’alçada de les circumstàncies. No sempre és fàcil com tampoc ho és
mantenir l’objectivitat necessària per a dur a terme una anàlisi exclusivament jurídica dels fets i el
context en el que ha de moure’s el TS per tal de resoldre el plet aquí comentat.


