Juventud y lectura : una investigación sobre adolescentes en Barcelona
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Isabel Travancas
UFRJ. Escola de Comunicação
L'objectiu d'aquest article és donar a conèixer les primeres conclusions referents a una investigació feta amb adolescents de Barcelona sobre la seva relació amb la lectura, que es va dur a terme el 2013 en l'esmentada ciutat. L'estudi de camp va tenir inici amb una presentació de dades sobre la lectura a Espanya i es va concentrar en quatre escoles públiques pertanyents a quatre regions distintes: Ciutat Vella (Ciudad Vieja): Raval i Barceloneta, Sarrià –Sant Gervasi– Gràciai Zona Franca. A cada escola es van aplicar, en una primera etapa, qüestionaris que tractaven de la lectura i que van sumar un total de 248. Ja en la segona etapa es van realitzar entrevistes grupals sobre 45 joves, i en l'etapa final, es van realitzar també algunes entrevistes individuals. La investigacin em va fer veure que la lectura forma part de la vida qüotidiana d'aquests joves de diferents maneres: per mitjà de l'escola i de la obligació de llegir, o com a fruit d'un hàbit de lectura ja adquirit i que es relaciona amb el plaer. Es va fer evident que els pares que lllegeixen, van exercir influència en la formació de lectors. A més, un altre element important en el context espanyol va ser la dimensió simbòlica i cultural de les biblioteques de barri, les quals són força freqüentades pels joves en qüestió. Finalment, vaig poder observar que els jovess precisen molt d'un espai per expresar-se lliurement i que l'escola realment és vista com un lloc d'obligació en què la lectura no s'associa al plaer. Aquest treball forma part d'una investigació més àmplia que abasta un treball comparatiu amb adolescents de Río de Janeiro.
Article Details
Com citar
Travancas, Isabel. “Juventud y lectura : una investigación sobre adolescentes en Barcelona”. Grafo Working Papers, vol.VOL 3, pp. 47-73, https://raco.cat/index.php/GRAFOwp/article/view/291003.